Suomi.fi fyllde 20 år: Suomi.fi:s vision har gått från tryckta Medborgarens handbok till en nationell digital infrastruktur
En webbplats baserad på livssituationer som överskrider den offentliga förvaltningens organisationsgränser var en gång i tiden revolutionerande. Suomi.fi var den kända "luckan" där det lönade sig att börja utreda ärenden om man inte visste till vilket ämbetsverk ärendet tillhörde.
Nyttiga länkar listades från Utsjoki till Hangö
Föregångaren till Suomi.fi var den 400-sidiga Medborgarens handbok. Innehållsförteckningen i handboken påminde redan i stor utsträckning om strukturen i instruktionerna i Suomi.fi. Den senaste teknologin användes redan på 90-talet. Handboken kunde också läsas som en "hyperbok" på CD-rom, på diskett och i Telmo-tjänsten.
Hyperlänkar var också en modern teknik på den tiden. I Suomi.fi:s anvisningar fanns länkar till alla tjänster inom den offentliga förvaltningen och de finländska kommunerna från Utsjoki till Hangö. Det tog tre månader för tre tjänstemän att kontrollera och komplettera länkarna i hela landet – sedan måste rundan inledas på nytt.
Numera beskrivs den offentliga förvaltningens och kommunernas serviceuppgifter decentraliserat i Suomi.fi-servicedatalagret, där uppgifterna utnyttjas via olika gränssnitt i olika tjänster.
För en smidig vardag
Det är visionen att stöda människorna i deras vardag som bidrar till utvecklandet av Suomi.fi-webbtjänsten: Från att få barn till att bli självständig och övergå till arbetslivet, från närståendevård och intressebevakning till en närståendes död, från företagsplanering, tillväxt och internationalisering till ägarbyte.
En bunt nya händelser har tagits med, såsom dataintrång och corona.
Som en del av Finlands digitala infrastruktur
Suomi.fi-familjen erbjuder gemensamma digitala tjänster till organisationer. Med Suomi.fi kan de i sina tjänster erbjuda datasäkra meddelanden, uträttande av ärenden för en annan person, betalningar, servicekarta samt datasäker dataöverföring mellan organisationer.
För att utveckla tjänsterna har det publicerats kvalitetsverktyg, testmaterial och verktyg för att utveckla samverkan mellan ordlistor, kodsystem och datamodeller.
Suomi.fi har blivit en central del av Finlands nationella digitala infrastruktur, som också väcker internationellt intresse. Tjänstemän som ansvarar för och utvecklar digitala tjänster, politiker samt representanter för företag och internationella organisationer runt om i världen besöker Suomi.fi-tjänsterna.
Suomi.fi 20 år
- Vi sammanställde de viktigaste milstolparna i samband med Suomi.fi:s 20-års jubileum på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsidor. (på finska)
- I sin blogg ger ledande specialsakkunnig Jani Ruuskanen en översikt över det förflutna och visioner om framtiden för Suomi.fi.
I ett nötskal
- Suomi.fi-familjen omfattar Identifikation, Meddelanden, Fullmakter, Betalningar, Kartor, Suomi.fi-servicedatalagret, Testmaterialtjänsten, Kvalitetsverktyg, Informationsleden, Öppen data, Interoperabilitetsplattformen.
- De populäraste Suomi.fi-tjänsterna är Identifikation (200 miljoner ärendehändelser 2021), Fullmakter (över 30 miljoner elektroniska fullmakter från användare sedan 2017) och Meddelanden (nästan en miljon användare).
- Den första Suomi.fi-webbtjänsten publicerades den 1 april 2002. Under årens lopp har den offentliga förvaltningens separata digitala tjänster (t.ex. Katso, Yritys-Suomi, Handbok för uträttande av ärenden, Medborgarkontot) integrerats i den enhetliga Suomi.fi-familjen.
- Suomi.fi-tjänsterna förnyades i det nationella Servicearkitekturprogrammet 2014–2016. Lagen om förvaltningens elektroniska tjänster trädde i kraft 2016.
- På 2020-talet ökar och utvidgas användningen av Suomi.fi. Utvecklingen av nya tjänster och nya sätt att utnyttja dem fortsätter i snabb takt.
Yhteyshenkilöt
Tilläggsuppgifter
• Jani Ruuskanen, ledande specialsakkunnig, 0295 535 031, jani.ruuskanen@dvv.fi
• Terhi Tuokkola, ledande sakkunnig, 0295 535 097, terhi.tuokkola@dvv.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Digital and Population Data Services Agency prepares changes to its network of services and service locations25.4.2025 11:47:10 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency is preparing changes to its network of services and service locations. The aim is to centralise services requiring a visit to a service location to 18 regional centres with the greatest need for services. These changes enable the Agency to save more than EUR 2 million per year.
Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.
Kuolintiedot siirtyvät automaattisesti Suomen ja Viron välillä 15.4. alkaen15.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
15.4.2025 alkaen Suomen ja Viron viranomaiset vaihtavat automaattisesti tietoa toisessa maassa menehtyneistä kansalaisistaan. Tämä helpottaa omaisten asiointia ja varmistaa, että kuolemantapauksen myötä tarvittavat viranomaisprosessit, kuten sosiaalietuuksien maksun päättyminen ja pankkitilien sulkeminen, etenevät ilman erillisiä ilmoituksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme