Tummaa vai vaaleaa − lager pitää pintansa myös joulupöydässä

Suomalaisista lähes kolmanneksella (27 %) on joulupöydässä tarjolla tummaa lageria ja lähes yhtä suurella osalla (26 %) on tarjolla vaaleaa lageria. Tummaa lageria nautitaan usein erityisesti kinkun kanssa ja vaalea lager sopii juomaksi läpi koko aterian. Portteria tai stoutia nauttii joulupöydässä 13 prosenttia vastaajista. Nämä tummat oluet yhdistetään usein suklaan kanssa.
Vastaajista 10 prosenttia tarjoaa jouluaterian kanssa alkoholitonta olutta. Viidellä prosentilla suomalaisista joulupöydästä löytyy vehnäolutta ja yhtä monelta pilsiä tai ipaa. Suomen laajasta olutvalikoimasta löytyy sopiva olut kaikille joulupöydän ruokalajeille alkuruoista jälkiruokiin.
”Kyselyn suurin yllättäjä on alkoholiton olut. Alkoholittoman oluen myynti on toki ollut suuressa kasvussa viime vuodet ja valikoima on kasvanut ilahduttavasti. Samoin muutkin alkoholittomat panimojuomat kuten virvoitusjuomat ja vedet ovat kasvattaneet suosiotaan. Alkoholittoman oluen osuus koko olutmyynnistä on kuitenkin vielä vain parin prosentin luokkaa, mutta kasvutrendi on ollut vahva”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen.
Kotimaisten oluiden kirjo on nykyään laaja ja monipuolinen. Tärkein valintaperuste oluen ostamiselle onkin oluttyyppi. Jopa 76 prosenttia olutta juovista suomalaisista pitää oluttyyppiä tärkeänä perusteena oluen valinnassa. Toiseksi tärkeimmäksi tekijäksi oluen valinnassa nousi hinta. Hintaa pitää tärkeänä perusteena 45 prosenttia vastaajista.
Oluttyypeistä suosituin on edelleen vaalea lager. Jopa 90 prosenttia olutta juovista suomalaisista ostaa joskus vaaleaa lageria. Seuraavaksi suosituin oluttyyppi on vehnäolut, jota ostaa reilusti yli puolet (60 %) suomalaisista. Lähes yhtä suosittuja ovat pils (58 %) ja tumma lager (56 %). Parin viime vuoden aikana vehnäoluesta ja pilsistä on tullut tummaa lageria suositumpia. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on kysynyt eri oluttyyppien ostamisesta vuodesta 2018 lähtien.
Joulu on kesän jälkeen yksi tärkeimpiä sesonkeja oluen myynnissä. Joulukuussa myydään olutta noin 20−30 % enemmän kuin esimerkiksi loka-marraskuussa.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin online-kyselynä Taloustutkimuksen kuluttajapaneelissa 1.−6.9.2022. Tutkimukseen vastasi 1342 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Vastaajajoukko on painotettu vastaamaan täysi-ikäisiä suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Lisätiedot:
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677, outi.heikkinen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Lasse Pipinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtajaksi4.9.2024 11:32:56 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on nimittänyt Lasse Pipisen uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa 1.10.2024 ja seuraa tehtävässään Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajaksi siirtynyttä Tuula Loikkasta.
Panimojuomien myynti laski – ala odottaa hallitukselta toimia pullonpalautuksen säilyttämiseksi13.8.2024 07:28:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin huhti-kesäkuussa 2024 yhteensä 242,1 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä laski. Juomia myytiin 6,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme