Herttoniemen katutöiden toinen vaihe on valmistumassa – urakan jälkeen liikkuminen alueella on aiempaa turvallisempaa ja sujuvampaa
Kunnallistekniikka sekä katujen rakenteet ja pinnat on uusittu kuluneen vuoden aikana Laivalahdenkadulla sekä Insinöörinkadulla ja Työnjohtajankadulla. Osa pintarakenteiden rakentamisesta ja muista viimeistelyistä jää kevääseen, jotta niistä saadaan laadukkaita ja kestäviä.
Jo noin vuosi sitten valmistuivat Laivalahdenkadun alkuosuus Linnanrakentajantien ja Suunnittelijankadun välillä, Suunnittelijankatu sekä Itäväylän ramppi.
Alueelle on rakennettu yksisuuntaisia pyöräteitä, jolloin jalkakäytävä voidaan varata yksin jalankulkijoille. Bussipysäkkien paikkoja on tarkistettu ja niiden yhteyteen on rakennettu uusia pysäkkialueita. Uudet pysäkit otetaan käyttöön keväällä, kun pintarakenteet ovat valmiit.
– Lisäksi alueelle on toteutettu monia pieniä uudistuksia, jotka jäsentävät ja helpottavat liikkumista. Näkövammaisten kulkua ohjaavat noppakiviraidat ja risteysalueiden pyöräilylinjoja jäsentävä väriasfaltti ovat esimerkkejä näistä uudistuksista, kertoo rakennuspäällikkö Veli-Pekka Perttinä Starasta.
Hulevesien hallinta paranee
Alueen hulevesien hallinta paranee, sillä jatkossa Herttoniemen jätevedet ja hulevedet eriytetään.
– Sekä tiiviimpi rakentaminen että ilmastonmuutoksen myötä lisääntyvät sateet lisäävät hulevesien määrää. Isompiin putkiin on myös hyvä yhdistää hulevesiä entistä laajemmalta alueelta. Teimme työtä kasvavan alueen asukkaiden tarpeisiin, kertoo Perttinä.
Yksi urakan haastavimmista työvaiheista liittyi hulevesien hallintaan, sillä pituudeltaan 80-metrinen ja läpimitaltaan 1,4-metrinen hulevesiputki juntattiin Itäväylän alitse kivikkoisten maakerrosten läpi. Putki kulkee nyt Työnjohtajankadun päästä Oravapuistoon.
Työt Herttoniemessä jatkuvat
Kaikki ajoradat ovat urakka-alueella jo käytössä. Kuitenkin Laivalahdenkadun pyöräliikenne kulkee ensi kesään asti vanhaa kävely- ja pyörätietä viheralueen keskellä. Silloin Työnjohtajankatu, Insinöörinkatu ja osa Laivalahdenkatua saavat vielä pinta-asfaltit. Lisäksi tiemerkinnät ja kiveykset viimeistellään.
Herttoniemen yritysalueelle on rakennettu syksystä 2020 lähtien katuja ja asennettu niiden alle viemäreitä, vesijohtoja, tietoliikennekaapeleita ja muuta kunnallistekniikkaa. Katujen uudistus jatkuu vielä vähintään vuoteen 2026. Urakka jakautuu useisiin vaiheisiin, joista Stara on toistaiseksi toiminut urakoitsijana ensimmäisessä ja toisessa vaiheessa. Syksyllä 2023 alkaa Linnanrakentajantien peruskorjaus.
Hankkeesta saa tietoa kaupungin verkkosivuilta osoitteesta hel.fi/herttoniemenkadut sekä Facebookista: facebook.com/herttoniemenkadut
Kuva: Sitowise / Kirsikka Mattila
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Veli-Pekka Perttinä
rakennuspäällikkö
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara
puh. 040 687 2297
veli-pekka.perttina@hel.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Stara on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos – rakentamisen, ympäristönhoidon ja logistiikan moniosaaja. Se huolehtii Helsingin siisteydestä, toimivuudesta ja vehreydestä. Staran hoidossa on noin 70 % Helsingin kaduista ja puistoista. Liikelaitoksessa on lähes 1 500 työntekijää ja sen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa. www.stara.hel.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Stara
Helsingin rantavesistä 97 kuutiota roskaa – siivousta tehtiin veneillä ja sukeltamalla6.11.2024 08:28:07 EET | Tiedote
Helsingin kaupunki keräsi noin 97 kuutiometriä roskaa pääkaupungin rantavesistä kesäkaudella 2024. Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara siivosi Helsingin rantoja kesän ajan neljällä veneellä. Kerätyn meriroskan määrä on suurin piirtein samalla tasolla kuin edeltävinä vuosina.
Staran ensilumikisassa arvuutellaan, milloin lumi sataa Helsinkiin – talvien suuri vaihtelu hankaloittaa ennustamista16.10.2024 09:31:14 EEST | Tiedote
Ensilumikisassa yritetään arvata päivä, jolloin Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran aura-autot lähtevät lumitöihin Helsingin kantakaupungissa ja sen lähialueilla. Kisassa seurataan aurattavan lumen ilmestymistä Kehä ykkösen eteläpuoleisille alueille, joilla Stara toimii.
Helsinki etsii ratkaisuja tekstiilijätteen vähentämiseen – vanhoista tekstiileistä tehdään jatkossa kuitua14.10.2024 12:55:55 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki vähentää sekajätteeseen joutuvan tekstiilijätteensä määrää. Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara kuljetti syyskuussa ensimmäisen lastin Helsingin vanhoja tekstiilejä Paimioon. Siellä tekstiilijäte jauhetaan ja siitä tehdään kuitua.
Muutoksia Helsingin katujen ja viheralueiden ylläpidossa – Staran hoitamat alueet muuttuvat 1.10.1.10.2024 08:36:52 EEST | Tiedote
Helsingin katu- ja viheralueiden ylläpito muuttuu monin paikoin 1. lokakuuta. Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran aiemmin hoitamista alueista siirtyvät yksityisten urakoitsijoiden hoitoon Ylä-Malmi, Tapanilan pohjoinen osuus, Tapaninvainio, Pukinmäki, Torpparinmäki, Vuosaari ja Östersundom. Staran hoitoon palautuu Etelä-Pakila eli Kehä I:n eteläpuoli Pakilasta.
Helsinki tarvitsee ympäristöystävällisempiä työkoneita – täyssähköisten lakaisukoneiden ajoakkujen toiminta-ajat alkavat vihdoin riittää6.9.2024 10:50:37 EEST | Tiedote
Täyssähköisissä imulakaisukoneissa on tähän saakka ollut Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran käyttöön liian pieni ajoakun kapasiteetti. Elokuussa Stara testasi sähkökäyttöistä imulakaisukonetta, jonka ajoakku kesti 8 tunnin latauksella 12 tuntia ajoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme