HSL on varautunut mahdolliseen sähköpulaan – teemasivu kertoo sähkötilanteen vaikutuksista joukkoliikenteeseen

HSL varautuu talven sähkönsäännöstelyyn ja mahdollisiin sähkökatkoksiin yhdessä liikenteen muiden toimijoiden kanssa. Teemasivu hsl.fi/varautuminen kertoo, miten sähkönsäästö näkyy joukkoliikenteessä ja millaisia mahdollisten sähkökatkojen vaikutukset olisivat.
”Kerromme asiasta tietoisuuden lisäämiseksi. Niin sanotut kiertävät sähkökatkot eivät koske raideliikennettä, joka on määritelty kriittiseksi sähkönkäyttöpaikaksi valtioneuvoston asetuksella. Bussiliikenteessä lyhytaikaiset katkot eivät estä bussien kulkemista, mutta liikennevalojen ja katuvalojen toimimattomuus aiheuttaisi todennäköisesti myöhästymisiä”, tiivistää operatiivisen yksikön päällikkö Maija Musto HSL:stä.
HSL:n liikenteestä raitiovaunut, metro ja lähijunat kulkevat sähköllä. Bussiliikenteestä noin kolmasosa ajetaan sähköbusseilla. Niitä ladataan pääasiassa varikoilla öisin, jolloin sähkönkulutus on muualla yhteiskunnassa vähäisempää.
Sähkökatkotilanteessa HSL kertoisi katkon vaikutuksista normaaliin tapaan eli HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-sivustolla, joiden toiminta on varmistettu varavoimalla. Myös matkakortinlukijat ja muut laitteet liikennevälineissä toimisivat sähkökatkosta huolimatta.
Varautumisesta huolimatta on mahdollista, että ongelmat sähkönjakelussa aiheuttaisivat joukkoliikenteen hetkellisen pysähtymisen. Näin voi tapahtua myös normaalitilanteessa esimerkiksi onnettomuuden vuoksi. Tällaisessa tilanteessa matkustajan on tärkeintä noudattaa liikennehenkilökunnan ohjeita.
"Jos liikenne keskeytyisi, toivomme matkustajilta malttia odottaa, että liikenne jatkuu normaalisti tai että pelastuslaitos saapuu evakuoimaan yksikön. Esimerkiksi metrosta tai junasta ei pidä koskaan poistua aseman ulkopuolelle omin neuvoin, sillä mikäli sähköt palaavat yllättäen takaisin, on radalla liikkuminen hengenvaarallista", kertoo Musto.
Sähkönsäästötoimenpiteet näkyvät metroasemilla
HSL yhteiskumppaneineen säästää sähköä muun muassa asemien ja liikennevälineiden lämpötiloja ja valaistusta optimoimalla. Kampin, Rautatientorin, Ruoholahden ja Hakaniemen metroasemilla on joulukuusta alkaen poistettu käytöstä osa liukuportaista sähkön säästämiseksi, mutta jokaisella asemalla on silti vähintään yksi alaspäin ja yksi ylöspäin vievä liukuporras, joka on käytössä. Myös kuljettajan taloudellinen ajotapa vähentää sähkönkulutusta.
Jos kantaverkkoyhtiö Fingrid ilmoittaa lähestyvästä sähköpulan uhasta, HSL:n liikenteen sähkönkulutusta on mahdollista vähentää vielä esimerkiksi metro- tai raitiovaunuliikennettä supistamalla. Toistaiseksi liikenteen määrää ei ole karsittu sähkönsäästösyistä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL:n viestintäpäivystys, puh. 040 163 2818
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme