Korotuksia valtion myöntämiin yksityisteiden perusparannusavustuksiin

Valtionavustuksen enimmäismäärät nousevat seuraavasti:
- tavanomaiset tien perusparantamiskohteet 50 % → 70 %
- merkittävimmät siltakohteet 75 % → 85 %
- luonnonolosuhteiden aiheuttamat yllättävät korjauskohteet 75 % → 85 %
- lauttapaikka ja vuosittain purettava silta 80 % → 85 %, vähintään 80 %
- talvitie 65 % → 70 %
Valtionavustusten enimmäismäärät nousivat yksityistieavustuksissa yleisen kustannustason nousun myötä, kertoo Uudenmaan ELY-keskuksen yksityistieavustuksia käsittelevä tienpidon asiantuntija Jaakko Kärnä.
"Yleisen kustannustason nousu on keskeisin peruste, sen myötä myös urakkahinnat ovat nousseet, ja toinen se, että kun aikaisemmin tiekunnan oma osuus oli puolet hankkeesta, saattoi hanke jäädä toteutumatta. Uudistuksella halutaan turvata yksityisteiden ja metsäteiden kunto", Kärnä toteaa.
Yksityistien tiekunta päättää kokouksessaan avustuksen hakemisesta ja toimittaa avustushakemuksen ELY-keskukseen. Hakemuksia toivotaan ensisijaisesti sähköisen asioinnin kautta. Kärnä muistuttaa siitä, että on hyvä valtuuttaa joku tiekunnan jäsen hoitamaan sähköistä asiointia tiekunnan kokouksessa, jolloin tämä edustaa tiekuntaa sähköisessä asioinnissa. Ja jos hakemisessa on jotain epäselvää, kannattaa ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä Elyyn.
"Olemme parhaimmillaan suunnitelleet hankkeiden toimenpiteitä yhdessä tiekuntien kanssa ja avustaneet oikeiden lomakkeiden tulostamisessa niitä, jotka eivät ole pystyneet asioimaan sähköisesti. Apua kyllä saa, jos sitä pyytää", Kärnä painottaa.
"Katsomme täytyykö hakemusta vielä täydentää ja teemme maastokatselmuksen sekä avustuspäätöksen", Kärnä kertoo työn kulusta.
Mitä ovat avustettavat parantamishankkeet?
Avustuksia kohdennetaan ensisijaisesti liikennöitävyyden kannalta kriittisiin perusparantamishankkeisiin, kuten siltaremontteihin. Lisäksi tyypillisiä avustuskohteita voivat olla esimerkiksi teiden kantavuuden ja kuivatuksen parantaminen, sekä rumpujen uusimiset.
Valtionavustusta myönnetään ensisijaisesti rakentamiseksi luettavaan yksityisteiden parantamiseen. Niinpä normaali tien kunnossapito, kuten sorastaminen, lanaaminen, niitto tai auraus, ei täytä avustusehtoja. Joitain kunnossapitoluonteisia töitä voidaan kuitenkin avustaa osana laajempaa parannushanketta. Avustettavien parantamishankkeiden koolla ei ole alarajaa, mutta käytännössä alle 10 000 euron hankkeita avustetaan harvoin.
"Käytännössä tätä pienempiä hankkeita avustetaan hyvin harvoin, mutta voidaan tehdä poikkeus, jos kyseessä on puhtaasti tien parannushanke ja toimenpiteen hinta yltää lähelle 10 000 euron rajaa. Ylärajaa ei ole ja isoimmat siltahankkeet ovat olleet noin 700 000–800 000 euroa", Kärnä sanoo.
Yksityistieavustuksia kohdennetaan etenkin siltoihin ja suuriin siltarumpuihin sinne, missä tie voisi mennä poikki esimerkiksi tulvan takia.
"Yleensä yksityisteiden kantavuutta parannetaan rakennekerroksia kasvattamalla ja siinä yhteydessä tehdään muita kunnossapitotoimenpiteitä", Kärnä kertoo.
Uudenmaan Elyllä on tänä vuonna käytössään runsaasti rahaa yksityistieavustuksiin. Avustuksia voi hakea ympäri vuoden, mutta niitä toivotaan mahdollisimman aikaisin keväällä, jotta päätös saadaan tehtyä ennen kesälomia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Uudenmaan ELY-keskus, yksityisteihin erikoistunut tienpidon asiantuntija Jaakko Kärnä, puh. +358 295 036 098, jaakko.karna@ely-keskus.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Broreparationsarbete i Ilmala Helsingfors påverkar trafiken på Skogsbackavägen under sommaren17.4.2025 14:12:00 EEST | Pressmeddelande
Ytkonstruktionerna på överfartsbron vid Skogsbackavägen i Ilmala förnyas under den kommande sommaren. Arbetet inleds i slutet av april med förberedande arbeten som utförs nattetid. De egentliga trafikarrangemangen träder i kraft i början av maj och hela entreprenaden ska vara klar före utgången av augusti.
Sillan korjaustyö Ilmalassa vaikuttaa Helsingissä Hakamäentien liikenteeseen kesän ajan17.4.2025 14:12:00 EEST | Tiedote
Helsingissä Hakamäentiellä Ilmalassa sijaitsevan Metsämäentien ylikulkusillan pintarakenteet uusitaan tulevana kesänä. Työt alkavat huhtikuun lopulla öisin tehtävillä valmistelevilla töillä. Varsinaiset liikennejärjestelyt tulevat voimaan toukokuun alussa, ja koko urakan on määrä valmistua elokuun loppuun mennessä.
NTM-centralen renoverar fyra broar i Nyland och Egentliga Tavastland 202517.4.2025 12:07:00 EEST | Pressmeddelande
NTM-centralen inleder i år en grundlig renovering av fyra broar i Nyland och Egentliga Tavastland. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och förlänga broarnas livslängd. I projektet repareras fyra broar byggda på 1960-, 1980- och 1990-talen.
ELY-keskus peruskorjaa neljä siltaa Uudenmaan ja Kanta-Hämeen alueella vuonna 202517.4.2025 12:07:00 EEST | Tiedote
ELY-keskus aloittaa tänä vuonna neljän sillan peruskorjauksen Uudenmaan ja Kanta-Hämeen alueilla. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja pidentää siltojen käyttöikää. Hankkeessa korjataan neljä siltaa, jotka on rakennettu 1960-, 1980- ja 1990-luvuilla.
NTM-centralen i Nyland samarbetar med andra myndigheter för att bekämpa grå ekonomi och ekonomisk brottslighet11.4.2025 12:45:00 EEST | Pressmeddelande
Delbesluten som NTM-centralen i Nyland fattat om ansökningar om uppehållstillstånd för företagare avslöjar fortfarande omfattande missförhållanden i gränssnittet mellan företagsarbete och arbete i anställningsförhållande. Av de delbeslut som fattades 2024 var 45 procent negativa och orsakerna varierar från försummelse av lagstadgade skyldigheter till grå ekonomi. Observationerna framgår av den statistik som publicerats på myndigheternas gemensamma webbplats för lägesbilden av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme