Porisuhde-kampanja putsasi palkintopöydän – Effie Awards Finland voittajat 2022 on julkistettu
Staartin toteuttama Porisuhde-kampanja Porin kaupungille voitti Erikoissarjassa ja Tuotteet & Palvelut -sarjassa kultaa sekä kilpailun himoituimman palkinnon – Grand Effien. Palkintopallille kahdella hopealla pääsi myös Erikoissarjassa sekä Tuotteet & Palvelut -sarjassa Milltonin toteuttama Puuilon listautumiskampanja MORJENSTA PÖRSSIIN! Muissa kategorioissa jaettiin pronssia Reaktor Creativelle, Reaktor Innovationsille, Avidlylle, Wörksille, IVALO Creative Agencylle sekä SEKille.
“Tänä vuonna palkitut työt loistavat rohkeudellaan. Niistä kaikista löytyy sellaista ideaa, toteutusta tai asennetta, joka poikkeaa konventioista. Voittajatöistä ihan jokainen ansaitsee olla framilla hienoina esimerkkeinä rohkean markkinoinnin vaikuttavuudesta, tuloksellisuudesta ja arvontuotosta. Oli ilo myös huomata, että Effiessä tuloksellinen markkinointi ja brändin tärkeys on tunnistettu laajemmalla rintamalla – tämä oli ehdottomasti väkevä ja rohkea Effie-vuosi, kilpailun päätuomari, Villivision toimitusjohtaja Anna Lehtisalo kommentoi.
“Tämän vuoden Effiessä nähtiin monipuolinen katsaus kotimaiseen markkinoinnin tekemiseen. Huomattavaa oli, miten luovasti kilpailutöissä oli hyödynnetty eri kanavia sekä tapoja tehdä markkinointia”, Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki täydentää.
”Palkitut työt edustivat keskenään hyvin erilaisia toimialoja, mutta niitä yhdisti vahva ja rohkea luova idea, jonka toteutuksessa ei arasteltu vaan se vietiin maaliin täysillä. Ideat poikkesivat toimialojensa totutusta kerronnasta ja mediastrategiasta, joten ne saavuttivat ansaitusti poikkeuksellisen vaikuttavuuden ja tulokset. Effie osoitti jälleen, että Suomesta löytyy lahjakkaita ja rohkeita markkinoijia. Lämpimät onnittelut omasta ja Sanoman puolesta kaikille voittajille”, kommentoi Leena Koskinen, Head of Marketing, Sanoma B2B.
Voittajatyöt perusteluineen
GRAND EFFIE
Porisuhde
Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy
Grand Effien voittanut työ on poikkeuksellisen rohkea ja haastoi täysin alan konventiot. Siinä yhdistyy huumori, vahva itseironia, luotto omiin vahvuuksiin ja yksinkertaiseen konseptiin. Työ sai ansaitusti valtavan valtakunnallisen näkyvyyden ja erittäin kovat tulokset. On löydetty uniikki tapa kommunikoida, joka ei vain herätä mielenkiintoa vaan aiheuttaa paikallisissa ja ex-porilaisissa ylpeyden tunnetta kotipaikkakuntaansa kohtaan. Kuntamarkkinoinnilta on vaikea toivoa enempää!
ERIKOISSARJA
KULTA
Porisuhde
Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy
Erittäin eheä kokonaisuus ja rohkea ratkaisu kaikin puolin. Työ osoittaa selkeää ymmärrystä kohteesta, sen luonteesta sekä kohdeyleisöstä. Huumori, luotto omiin vahvuuksiin ja yksinkertaiseen konseptiin. Lopulliset toteutukset ovat äärimmäisen laadukkaita, mihin perustuu koko kampanjan onnistuminen ja vahvat tulokset.
HOPEA
MORJENSTA PÖRSSIIN! Miten Puuilon rempseällä listautumiskampanjalla saatiin osakkaiksi ennätysmäärä piensijoittajia sitten vuoden 1999 teknobuumin.
Puuilo & Miltton, Bauer Media, GroupM, Nöjd Agency
Työllä oli täysin poikkeuksellinen strategia verrattuna muihin. Malliesimerkki siitä, kuinka brändin kannattaa luottaa omaan identiteettiinsä ja hyvin tehtyyn brändipersoonaan. Loistava, yksinkertainen toteutus, ja tulokset puhuvat puolestaan. Tämä työ tulee olemaan kansainvälisesti kovaa valuuttaa.
PRONSSI
Remix22 (feat. Isac Elliot)
Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events
Immersiivinen ja tyylipuhdas luova suoritus, jossa kohderyhmän ymmärrys ja vaikuttajan syvällinen hyödyntäminen loistavat keskiössä. Rohkea uskominen vaikuttajaan ja sitä kautta kanavien valintaan. Kovat tulokset, jotka osoittavat pitkäkestoisuutta ja linjakasta tekemistä.
PRONSSI
Näin myydään autoja näyttämättä autoja
Saka Finland & Avidly Oyj, Grillifilms, Nöjd, Flc, Miracle Sound Oy
Uljas kokonaisuus ja markkinoinnin voimannäyte. Hieno esimerkki siitä, kuinka haastamalla toimialan konventiot päästään erinomaisiin tuloksiin. On luotettu vahvaan strategiaan ja omaan näkemykseen: se on maksanut itsensä takaisin – moninkertaisesti. Tulokset puhuvat puolestaan.
KAUPPA & KULUTTAJA
PRONSSI
Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus
Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories
Rohkea markkinoille tulo, jossa on selkeä päämäärä ja kohderyhmät. Vahva kommunikaatio edesauttoi koko toimialan kiinnostusta, ja toimija pystyi samalla nousemaan siitä esiin voittajana. Onnistunut uuden tulokkaan lanseeraus ja vahvat tulokset.
POSITIIVINEN MUUTOS
PRONSSI
Kuinka yhden K-Market-kauppiaan puuttuminen kiusaamiseen sai aikaiseksi ilmiön ja lähes 800 kaupan toimintamallin.
Kesko Oyj, K-Market & Wörks Oy, Dagmar, Cocoa Media Productions Oy, Result Entertainment
Brändistrategiaan mainiosti istuva ja toimialalta poikkeava, oivaltava konsepti ja toteutus. Täydellinen case-esimerkki, miten iso toimija voi puuttua ja ylläpitää keskustelua todella isosta ja vakavasta ilmiöstä. Hieno tarina ja tärkeä avaus.
TUOTTEET & PALVELUT
KULTA
Porisuhde
Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy
Todella rohkea ratkaisu ja erinomainen toteutus! Huumorin ja itseironian naurun suunta on pidetty oikeana. Tekijätiimi tuntee selkeästi kohderyhmän ytimen ja se on poikinut kovia tuloksia. Kuntamarkkinoinnilta on vaikea toivoa enempää!
HOPEA
MORJENSTA PÖRSSIIN! Miten rempseällä listautumiskampanjalla Puuilon osakkeesta tehtiin himottu kansanosake.
Puuilo & Miltton, Bauer Media, GroupM, Nöjd Agency
Linjakas työ ja täysin brändin päällä. Lähestymistapa on poikkeuksellinen. Huikeat tulokset, rohkea toteutus ja täydellinen ajoitus. Voi sanoa, että omassa kategoriassaan uraauurtavaa duunia.
PRONSSI
Voimaa oman tiensä kulkijoille.
Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum
Tarttuminen tärkeään ja ajankohtaiseen teemaan rohkeasti brändillä. Työn vahvin elementti on uskallus ”rikkoa” ikoni ja tehdä mielipiteitä jakavaa kommunikaatiota. Oivallus kohderyhmän määrittelyn muuttamisesta, tarpeesta arvoihin on loistava. Vahva ja freesi toteutus ilman perinteistä uutuusvetoisuutta. Kampanjan mediat on valikoitu hyvin, ja tulokset puhuvat puolestaan.
PRONSSI
Uusi brändi-identiteetti ja design system rakensivat menestyksen myymälässä.
Kesko Oyj & Oy SEK Ab
Hieno esimerkki designin voimasta. Selkeä tavoiteasetelma ja nokkela toteutus – simppeliä ja selkeää. Uudistuksen linjakkuus ja modulaarisuus puhuttelee. Työllä on saatu erinomaisia tuloksia aikaiseksi!
Effie Awards on maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa kilpailua järjestää Marketing Finland ry.
Kuvaaja: Petri Mast, Petri Mast Photography
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna Lehtisalo, kilpailun päätuomari: 044 587 1663, anna.lehtisalo@villivisio.fi
Riikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on yhteisö kaikille, jotka haluavat menestyä ja kasvaa markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Edistämme markkinointi- ja viestintäpositiivista organisaatiokulttuuria Suomessa. Vaikutamme aktiivisesti kansainvälisissä verkostoissa kuten World Federation of Advertisers (WFA), European Association of Communications Agencies (EACA) ja International Communications Consultancy Organisations (ICCO). Tuomme kansainvälistä alan osaamista Suomeen muun muassa kouluttamalla, järjestämällä tapahtumia ja alan kilpailuja sekä MRKTNG-median kautta.
Meillä on lähes 500 yritys- ja yhteisöjäsentä, jotka ostavat ja tuottavat yli 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista. Jäseneksi voivat liittyä kaikki mainontaa ja viestintää tekevät organisaatiot, joiden päätoimiala ei ole media-ala. Myös johtavat alan toimistot, tuotantoyhtiöt ja vaikuttajayhteisöt ovat jäseniämme. Yhteisöömme kuuluu niin ikään liittoja, virastoja ja oppilaitoksia.
Tarjoamme jäsenillemme alan johtavaa koulutusta, verkostoitumispaikkoja, kilpailuja sekä rahanarvoisia jäsenetuuksia. Yhteiskunnallinen roolimme on tunnustettu, olemmehan olleet mukana perustamassa muun muassa MainosTV:tä, vaikuttaneet lainsäädäntöön ja lisänneet alan itsesääntelyä. Olemme myös luoneet alan toimiintaedellytyksiä tukevia eettisiä sääntöjä sekä rakentaneet aktiivisen yhteisön markkinoinnin ja viestinnän ympärille.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Finnish Comms Awards voittajat 202431.10.2024 22:43:50 EET | Tiedote
SEKin ABB Suomelle toteuttama työ Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin Viestintätoimisto Manifeston ja Creative Dayn Syöpäjärjestöille toteutettu työ Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja. Vuoden viestintätoimistona palkittiin Ahjo Communications Oy. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Kristiina Nieminen, Vuoden pitchaajaksi Aapo Kuortti, sekä Vuoden nuoreksi kyvyksi Rosanna Lyytinen. Tänä vuonna Vuoden Timantti palkinnon sai Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy:sta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat.29.10.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Finnish Comms Awardsin finalistit valittu: parhaita töitä yhdistää viestinnän vaikuttavuuden ymmärrys26.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Tänä vuonna kilpailu sai runsaan ja edustavan osanoton sekä täysin uusia osanottajia. Kilpailun loppusuoralle valittiin 49 kilpailuhakemusta 16 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: SEK (11), Ahjo Communications (7), TBWA\Helsinki (6) ja Netprofile (5). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 31.10.2024. Kilpailu järjestetään 13. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Finnish Comms Awards 2024 -kilpailun päätuomariksi Taru Nikulainen, Brunnen Communications -viestintätoimistosta6.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Suomen suurin ja arvostetuin viestintäkilpailu Finnish Comms Awards järjestetään jälleen syksyllä 2024 – nyt jo 13. kerran. Finnish Comms Awards -kilpailu jakaa tunnustusta viestintätoimiston ja asiakkaan väliselle laadukkaalle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle. Kilpailussa nostetaan esiin viestintätoimistojen kanssa tehtävän työn erityisyyttä sekä vuorovaikutuksessa syntyvää arvoa: onnistunut viestintätyö tehdään yhdessä ja se on pitkäjänteistä, vaikuttavaa sekä usein kokonaisvaltaista.
Young Lions Finland 2024 -suunnittelukilpailun voittajat on valittu: Nämä tiimit edustavat Suomea juhannusviikolla Cannesissa11.4.2024 16:30:42 EEST | Tiedote
Maamme lupaavimmat nuoret markkinoinnin ja viestinnän osaajat on palkittu 30-vuotiaille ja sitä nuoremmille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatussa kilpailussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme