Pohde hyväksyi asiakasmaksun alentamisen ja perimättä jättämisen soveltamisohjeen
Jos asiakasmaksu vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon, tiettyjä sosiaali- ja terveydenhuollon maksuja on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Asiakas voi tällöin hakea asiakasmaksun alentamista, jolloin hänen taloudellinen tilanteensa arvioidaan ja päätös asiakasmaksun alentamisesta tehdään Pohteen asiakasmaksuyksikössä. Asiakasmaksun alentaminen perustuu asiakasmaksulakiin.
Taloudellinen tilanne arvioidaan tapauskohtaisesti
Asiakasmaksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos asiakkaan toimeentulo vaarantuu tai elatusmaksuja ei ole mahdollista maksaa. Kun maksun alentamista haetaan, selvitetään hakijan sekä hänen puolisonsa tulot ja välttämättömät menot sekä perheen varallisuus. Lain mukaan hakemuksen käsittelijä voi selvittää asiakkaan tulotiedot viranomaisilta tai yhteisöiltä kuten Kelasta tai Verohallinnosta.
Tuloista vähennettäviä menoja ovat mm. asumiskustannukset, edunvalvonnan kulut, elatusapu, velkajärjestelyt, reseptilääkkeiden kustannukset ja terveydenhuollon kulut. Asiakasmaksua alennetaan, jos välttämättömät menot ovat suuremmat kuin tulot eikä asiakkaalle jää riittävää käyttövaraa. Jos tulot ovat menoja suuremmat, asiakasmaksua ei alenneta.
Lopullisen päätöksen maksun alentamisesta tekee Pohteen asiakasmaksuyksikkö. Päätös voi olla määräaikainen tai voimassa toistaiseksi. Asiakasmaksujen alentaminen perustuu asiakasmaksulakiin.
Asiakasmaksujen alentamista haetaan hyvinvointialueelta
Sellaisia asiakasmaksuja, joita on mahdollista alentaa tai poistaa, ovat sosiaalihuollon maksut ja terveydenhuollon tulosidonnaiset maksut, kuten kotihoito ja lapsiperheiden kotipalvelu, tietyt asumispalvelut sekä ateria- ja siivouspalvelut. Mahdollisuus ei koske terveydenhuollon tasamaksuja. Näitä ovat esimerkiksi terveyskeskusmaksut, poliklinikkamaksut ja tilapäiset kotisairaanhoitomaksut.
Muutosta asiakasmaksuihin haetaan lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella.
Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai muu asiakkaan edustaja. Hakemuksesta tulee käydä ilmi, miten asiakasmaksu vaarantaa toimeentulon tai mahdollisuuden maksaa elatusmaksuja. Tarkemmat tiedot, mitä asiakasmaksuja alentaminen koskee sekä miten asiakasmaksuun haetaan muutosta, löytyy Pohteen verkkosivulla olevasta ohjeesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikkö
Soittoaika maanantai-perjantai kello 9-12
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Pohteen strategia tarkistetaan vuoden 2025 aikana - sähköinen kysely asukkaille, henkilöstölle ja eri sidosryhmille avattu10.1.2025 14:49:47 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on avannut sähköisen kyselyn, jonka tavoitteena on selvittää näkemyksiä ja mielipiteitä Pohteen strategiasta ja arvioida sen päivittämistarvetta. Kysely on tarkoitettu alueen asukkaille ja Pohteen henkilöstölle, luottamushenkilöille ja muille yhteistyötahoille. Kysely on avoinna 31.1.2025 saakka Pohteen verkkosivuilla.
Digitaalinen sote-keskus kattaa nyt kaikki hyvinvointialueen kunnat10.1.2025 13:30:21 EET | Tiedote
Digitaalinen sote-keskus on 13.1.2025 alkaen käytössä koko Pohteen alueella, pois lukien Siikalatva, jonka terveyspalvelut tuottaa yksityinen palveluntuottaja.
Tekoälypohjaisen palvelutarpeen ennakointimallin kehittämistyöllä tehostetaan toimenpidejonojen seurantaa7.1.2025 11:59:08 EET | Tiedote
Ennakointimallin tavoitteena on luoda ennusteita ortopedian ja traumatologian erikoissairaanhoidon lyhytaikaiseen suunnitteluun.
Pohde vahvistaa lasten ja nuorten kuntoutuspalveluita koko hyvinvointialueella30.12.2024 13:37:41 EET | Tiedote
On tärkeää, että lapset ja perheet saavat tarvittaessa kuntoutuksen ammattilaisten tuen mahdollisimman oikea-aikaisesti. Siksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde uudistaa kuntoutuksen toimintamallia koko hyvinvointialueella. Mallin tavoitteena on vahvistaa varhaisen tuen kuntoutuspalveluita.
Katso video: Oulaskankaan ja Raahen sairaaloiden muutokset vuonna 202523.12.2024 14:20:34 EET | Tiedote
Sairaalaverkkoa koskeva lakiesitys hyväksyttiin eduskunnassa joulukuussa 2024. Joulun alla kuvatulla videolla Pohteen johtajaylilääkäri Terhi Nevala ja ylilääkäri Jussi Piuva kertovat, miten sairaalaverkkoa ja sairaaloiden päivystyksiä koskevat lakimuutokset vaikuttavat Raahen ja Oulaskankaan sairaaloiden toimintaan ja miten apua kannattaa eri tilanteissa hakea.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme