Suomeen tarvitaan laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry vaatii, että seuraava hallitus tuo eduskunnnan käsittelyyn yksityistä pysäköinninvalvontaa sääntelevän lain. SPATY:n kanta on, että Suomessa tarvitaan vastaavanlainen laki kuin Ruotsissa, jossa ajoneuvon kuljettaja ja omistaja vastaavat yhteisvastuullisesti yksityisoikeudellisista valvontamaksuista.
– Ruotsissa tällainen laki on ollut voimassa jo 1980-luvulta lähtien. Samanlainen laki selkeyttäisi Suomen tilannetta huomattavasti. Lisäksi tällaisella lailla voitaisiin välttää huomattava määrä oikeudenkäyntejä, joissa oikeudenkäyntikulut voivat nousta hyvinkin korkeiksi valvontamaksun saaneelle autoilijalle, SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta toteaa.
Nykykäytäntö perustuu korkeimman oikeuden ratkaisuun
Suomessa yksityisessä pysäköinninvalvonnassa noudatetaan vuoden 2010 korkeimman oikeuden linjausta. KKO:n vuoden 2010 tuomion mukaan yksityinen pysäköintivalvontayhtiö saa kirjoittaa yksityisoikeudellisia valvontamaksuja, kunhan asiasta ilmoitetaan selkeällä kyltillä.
Nykyisen lainsäädännön mukaan yksityinen pysäköinninvalvonta ei siis ole perustuslain vastaista toimintaa, eikä se myöskään ole julkisen vallan käyttöä. Valvontamaksu on luonteeltaan sopimukseen perustuva sopimussakko.
– Yksityiselle pysäköinninvalvonnalle on laaja yhteiskunnallinen tilaus. Sitä tarvitaan, koska kunnallista pysäköinninvalvontaa ei ole kaikkialla ja kunnallinen pysäköinninvalvonta ei kykene hoitamaan valvontaa riittävästi esimerkiksi yksityisalueilla, Metsäranta sanoo.
Kiinteistöjen on pidettävä huoli alueensa turvallisuudesta
Lainsäädännön mukaan kiinteistön on pidettävä huolta alueensa turvallisuudesta ja varmistettava muun muassa, että hälytysajoneuvot pääsevät ajamaan alueelle ilman esteitä.
– Jos yksityistä pysäköinninvalvontaa ei olisi, yksityisalueita ei käytännössä valvoisi enää kukaan. Ilman yksityistä pysäköinninvalvontaa autoilijalla olisi “jokamiehenoikeus” pysäköidä mihin tahansa – esim. pelastustielle, invapaikalle tai kenen tahansa maksamalle paikalle. Väärinpysäköinti yksityisillä alueilla lisääntyisi räjähdysmäisesti, jos autoilijat voisivat käytännössä pysäköidä minne vain vailla huolta seuraamuksista, Metsäranta huomauttaa.
Moni kiinteistönomistaja on ulkoistanut alueensa pysäköinninvalvonnan yksityiselle yritykselle.
– Kiinteistönomistaja saa maksullisista ja vuokratuista pysäköintipaikoista tuloja, jotka voidaan käyttää esimerkiksi alueen kunnossapitoon. Ilman yksityistä pysäköinninvalvontaa moni autoilija saattaisi jättää pysäköintipaikasta maksamatta. Näin ollen myös kiinteistönomistajat hyötyvät siitä, että pysäköintiä alueella valvotaan.
Valituksia vähän suhteessa valvontamaksujen kokonaismäärään
Suomessa jaetaan arviolta noin 400 000 valvontamaksua vuodessa. Esim. vuonna 2019 kuluttajariitalautakunnalle oli tullut 239 ratkaisupyyntöä koskien yksityistä pysäköinninvalvontaa.
– Valitusten määrä suhteutettuna kirjoitettuihin valvontamaksuihin on hyvin pieni. Sadattuhannet vuosittaiset valvontamaksut ovat merkki siitä, että yksityistä pysäköinninvalvontaa tarvitaan. Valvontamaksujen määrä ei tarkoita, että maksuja kirjoitettaisiin kyseenalaisin keinoin, Metsäranta toteaa.
– Toki alalla kuin alalla sattuu inhimillisiä virheitä ja nämä oikaistaan reklamaatiokäsittelyssä. Jos autoilija kokee edelleen saaneensa epäoikeudenmukaista kohtelua, voi hän kääntyä esimerkiksi kuluttajaviranomaisten puoleen asiassaan.
Yksityinen pysäköinninvalvonta työllistää myös huonoina aikoina
SPATY on kattojärjestö, joka kokoaa yhteen pysäköinninvalvonta-alan merkittävät suomalaiset toimijat.Yhdistyksen jäsenet edustavat suurinta osaa päätoimisista yksityistä pysäköinninvalvontaa harjoittavista yrityksistä Suomessa.
Järjestön jäsenyritykset kirjoittavat noin 70 prosenttia vuosittaisista yksityisistä pysäköinninvalvontamaksuista. SPATY:n jäsenillä on tuhansia valvottavia kohteita eri puolella Suomea.
Viime vuosien poikkeusolosuhteista huolimatta yksityiseen pysäköinninvalvontaan on palkattu jatkuvasti lisää henkilöstöä samaan aikaan, kun monella muulla toimialalla henkilöstöä on irtisanottu.
– SPATY ry:n jäsenet rekrytoivat jatkuvasti lisää pysäköinninvalvojia eri puolille Suomea. Yhdistyksemme jäsenille on kunnia-asia, että ne voivat olla luomassa työpaikkoja myös vaikeina aikoina, Metsäranta sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Christian Metsäranta,
SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja
christian.metsaranta@parkkipate.fi
Tietoja julkaisijasta
Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry kokoaa yhteen Suomen suurimmat yksityisen pysäköinninvalvonta-alan toimijat. SPATY:n tehtävä on tuottaa informaatiota pysäköintialaan ja yksityiseen pysäköinninvalvontaan liittyen sekä edistää alan kehitystä. Jäsenillämme on tuhansia valvottavia kohteita valtakunnallisesti ja arviolta noin 70 % vuosittaisista yksityisistä pysäköinninvalvontamaksuista ovat jäsentemme kirjoittamia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SPATY
Invatunnus ei oikeuta pysäköimään mihin tahansa – tarkista aina yksityisalueen ehdot26.8.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Liikkumisesteisen pysäköintitunnus, eli invatunnus, tuo mukanaan merkittäviä oikeuksia liikenteessä, mutta SPATY ry:n jäsenyritysten mukaan sen käyttöön liittyy myös epäselvyyttä. Moni autoilija ei tiedä, että invatunnuksella ei saa pysäköidä minne tahansa. Yksityisalueilla invatunnus ei automaattisesti oikeuta pysäköimään kaikkialle, ja säännöt vaihtelevat alueittain. Tunnuksen haltijan onkin syytä selvittää, millaiset pysäköintiehdot alueella on voimassa.
Joka päivä Suomessa joku pysäköi pelastustielle, vaikka virhepysäköinti voi vaarantaa ihmishenkiä29.7.2024 07:20:00 EEST | Tiedote
Pelastusteille pysäköimisestä on muodostunut Suomessa vakava ongelma. Väärinpysäköity auto pelastustiellä hidastaa ja hankaloittaa pelastustoimia, millä voi olla kohtalokkaat seuraukset. Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n mukaan autoilijoiden olisi nyt syytä ottaa asiassa ryhtiliike.
Moni autoilija ei tunnista näitä liikennemerkkejä1.7.2024 07:20:00 EEST | Tiedote
Liikennemerkkien tunteminen on välttämätöntä autoilijoille: ajokortin saamisen edellytys. Siitä huolimatta suomalaisautoilijoilla on haasteita tiettyjen merkkien kanssa. SPATY:n mukaan autoilijoiden olisi syytä kiinnittää nykyistä enemmän huomiota seuraavien liikennemerkkien tarkoitukseen.
Tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan kasvaa jatkuvasti – näin yksityinen pysäköinninvalvonta eroaa kunnallisesta 5.6.2023 07:40:00 EEST | Tiedote
Sekä yksityisen että kunnallisen pysäköinninvalvonnan tarkoitus on varmistaa, että autoilijat pysäköivät sääntöjen mukaan. Silloin parkkipaikat vapautuvat niiden autoilijoiden käyttöön, joilla on oikeus pysäköintiin. Kunnallisesta pysäköinninvalvonnasta säädetään laissa, kun taas yksityisen pysäköinninvalvonta perustuu sopimusoikeuteen. SPATY vaatii, että seuraavan hallituksen on säädettävä yksityisestä pysäköinninvalvonnasta samanlainen laki kuin Ruotsissa. Puuttuva lainsäädäntö on tavalliselle autoilijalle ilmeinen epäkohta, joka johtaa oikeuskäsittelyihin. Kahden viime vuoden aikana tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan on lisääntynyt erityisesti pienemmissä kaupungeissa.
Pysäköinninvalvojien koulutus on yhtenäistänyt parkkipaikkojen valvontaa17.1.2023 07:35:00 EET | Tiedote
Pysäköinninvalvojan osatutkintokoulutukseen haetaan nyt lisää opiskelijoita. Hakuaika umpeutuu 12.2. Ammatillisen täydennyskoulutuksen myötä koulutetut valvojat toimivat entistä yhtenäisemmin ja esimerkiksi virheellisten valvontamaksujen määrä vähenee. Tutkintokoulutuksen avulla yksityiseen pysäköinninvalvontaan tulee läpinäkyviä toimintatapoja ja yhtenäisiä pelisääntöjä, vaikka alaa säätelevä lainsäädäntö puuttuu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme