Etla: Omien ostojen seuraaminen vaikuttaa myös kuluttajan ostokäyttäytymiseen
Markkinoilla on tänä päivänä kasvava määrä sovelluksia, jotka antavat kuluttajalle mahdollisuuden tarkastella omaa henkilökohtaista käyttäytymishistoriaansa esimerkiksi aktiivisuuden, liikkumisen tai energiankulutuksen osalta. Oman datan käytön vaikutuksista kuluttajien käyttäytymiseen tiedetään kuitenkin vielä varsin vähän.
Tuoreen Etla-tutkimuksen mukaan oman aiemman ostohistorian tarkastelemisella on vaikutuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Etlan tutkimusjohtaja Heli Kosken, S-ryhmän yritysarkkitehti Kai Kuikkaniemen ja Helsingin yliopiston professori Mika Pantzarin tutkimuksessa “Do grocery feedback systems enabling access to past consumption impact individual food purchase behavior? (Etla Working Paper 103)” tarkastellaan kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksia heidän seurattuaan omaa ostohistoriaansa digitaalisessa S-mobiilin Omat ostot -palvelusovelluksessa.
Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että hedelmien ja vihannesten osuus kuluttajien ruokaostoksissa kasvoi keskimäärin 0,32 prosenttiyksikköä sen jälkeen, kun kuluttaja oli seurannut omaa ostokäyttäytymistään sovelluksen avulla. Omat ostot -palvelun käyttö lisäsi eniten, pienemmillä viiveellä palvelun käyttöönoton jälkeen ja eri käyttäjäryhmien osalta laajimmin kuluttajien hedelmä- ja vihannesostosten määrää. Muutosta tuki se, että käytetyssä sovelluksessa hedelmät ja vihannekset -kategoria oli sovelluksen mainostetuin, näkyvin ja tarkinta ostohistoriaa tarjoava tuotekategoria.
Etlan tutkimusjohtaja Heli Kosken mukaan nyt julkaistu tutkimus osoittaakin, että oman datan käyttö ja oman ostohistorian seuraamisen vaikutus ei ole vain hetkellinen.
– Tutkimuksen löydös siitä, että Omat ostot -palvelun käytöstä seurasi tilastollisesti merkittäviä muutoksia vielä yli vuodenkin palvelun käyttöönoton jälkeen saattaa heijastella pidemmän aikavälin ostokäyttäytymismuutoksia palvelun käyttäjien joukossa. Käyttäytymismuutosten pysyvyys on kysymys, johon toivottavasti tuleva tutkimus antaa vastauksen, Koski kertoo.
Oman datan seuraamisen vaikutuksissa kuluttajien ostokäyttäytymiseen esiintyi sekä tuotekategoriakohtaisia että kuluttajien piirteisiin liittyviä eroja. Naiset eivät Kosken mukaan ainoastaan etsi miehiä enemmän terveyteen liittyvää tietoa, vaan tiedolla on myös enemmän vaikutusta ostokäyttäytymiseen.
Alle 35-vuotiaat ja naispuoliset kuluttajat muuttivat eniten ostokäyttäytymistään palvelun käytön aloittamisen jälkeen. Sen sijaan vanhemmat, yli 54-vuotiaat palvelun käyttäjät eivät juurikaan muuttaneet ostokäyttäytymistään palvelun käytön seurauksena.
Liitteet: Koski, Heli – Kuikkaniemi, Kai – Pantzar, Mika: Do grocery feedback systems enabling access to past consumption impact individual food purchase behavior? (Etla Working Paper 103)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli KoskiTutkimusjohtaja, ETLA
Puh:050-466 3214heli.koski@etla.fiKuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ETLA eli Elinkeinoelämän tutkimuslaitos tutkii, ennustaa ja arvioi. Etla on yksityinen, voittoa tavoittelematon asiantuntijaorganisaatio.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Kutsu medialle: Miten houkutteleva Suomi on ulkomaisille osaajille ja yrityksille? 27.11.2024 klo 14:0020.11.2024 13:40:42 EET | Tiedote
Etlassa käynnistyi syksyllä 2022 Business Finlandin rahoittama laaja tutkimushanke ”Suomen houkuttelevuus ulkomaisille osaajille ja yrityksille”. Hanke tutkii Suomen vahvuuksia ja heikkouksia ulkomaisten osaajien ja yritysten näkökulmista. Nyt järjestämme julkistustilaisuuden, jossa esitellään tutkimuksen keskeisiä tuloksia.
Etla: Generatiivinen tekoäly on jo nyt vaikuttanut merkittävästi suomalaisten vapaa-aikaan ja työhön - puolet vähintäänkin kokeillut sovelluksia19.11.2024 10:30:00 EET | Tiedote
Jo puolet suomalaista on vähintäänkin kokeillut generatiivisen tekoälyn sovelluksia, käy ilmi tänään julkistetusta kyselytutkimuksesta. Etlan julkistamien tulosten mukaan joka kolmannella työllisellä on ollut generatiivisen tekoälyn ammatillista käyttöä. Vaikka Yhdysvallat on tekoälyn johtava maa, ovat suomalaiset amerikkalaisia aktiivisempia generatiivisen tekoälyn käyttäjiä – erityisesti naisten ansiosta.
Etla: Generatiivinen tekoäly lisännyt työn kysyntää Suomessa, palkat nousseet eniten tekoälylle altistuneissa ammateissa19.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Generatiivinen tekoäly ei ole tähän mennessä aiheuttanut negatiivisia työmarkkinavaikutuksia Suomessa. Tuoreen Etla-tutkimuksen mukaan tulokset viittaavat enemmänkin siihen, että tekoäly on nostanut työn tuottavuutta ja sitä kautta työn kysyntää. Myös ansiokehitys tekoälylle altistuneissa ammateissa on ollut nopeampaa kuin ei-altistuneissa ammateissa. Generatiivisen tekoälyn kehittyessä ja käytön laajentuessa tulokset saattavat toki muuttua, tutkijat varoittavat.
Muistutuskutsu medialle: Tekoälyn tuomat muutokset Suomen työmarkkinoilla 19.11.2024 klo 9:3018.11.2024 09:31:15 EET | Tiedote
Mikä osa Suomessa tehtävästä työstä on muuttumassa tekoälyn ajamana? Miten ChatGPT:n tulo on vaikuttanut Suomessa tehtävään työhön? Mitä on generatiivisen tekoälyn käyttö Suomen työelämässä?
Muistutuskutsu medialle: Tekoälyn tuomat muutokset Suomen työmarkkinoilla 19.11.2024 klo 9:3013.11.2024 13:08:45 EET | Tiedote
Mikä osa Suomessa tehtävästä työstä on muuttumassa tekoälyn ajamana? Miten ChatGPT:n tulo on vaikuttanut Suomessa tehtävään työhön? Mitä on generatiivisen tekoälyn käyttö Suomen työelämässä?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme