Villa Gyllenberg

PÅMINNELSE: Inbjudan till presstillställning 25.4 för Villa Gyllenbergs utställning Österländsk andlighet

Dela
Konstmuseet Villa Gyllenbergs sommarutställning belyser ’österländsk andlighet’ i finländsk konst och öppnas onsdagen 26.4. Presstillställning på museet tisdagen 25.4 kl. 11, anmäl dig nu!
Ilona Harima: Den norra vägen, 1948, gouache på papper, limmad på fanér, 32 x 22 cm, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergs stiftelses samling. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ilona Harima: Den norra vägen, 1948, gouache på papper, limmad på fanér, 32 x 22 cm, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergs stiftelses samling. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.

Pressmeddelande:
Österländsk andlighet på Villa Gyllenberg 26.4–13.8.2023

Föreställningar om buddhism, fornindisk kultur och de österländske vises andlighet har inspirerat otaliga konstnärer. Föreställningarnas historia är sammanflätad med såväl problematiska motsättningar och maktförhållanden som med en genuin önskan att förstå och lära av andra kulturer. Utställt finns verk från slutet av 1800-talet till nutid av över tjugo konstnärer som till exempel Akseli Gallen-Kallela, Ilona Harima, Anitra Lucander och J.O. Mallander. Utställningen presenterar ett nytt perspektiv på den finländska konstens historia och baserar sig på FD Nina Kokkinens banbrytande forskning. Kokkinen är sedan tidigare känd för sin forskning inom esoterisk andlighet.

Svar i österländsk andlighet

Svaret på utmaningarna i dagens hektiska liv söks ofta i yoga, meditation, resor till Asien och i hem inredda med Buddha-bilder. Österns religioner har redan länge inspirerat konstnärer att samla, resa, begrunda och söka nya perspektiv på både konstskapandet och utövandet av sin personliga andlighet. Man har sökt en djupare och mer autentisk andlighet i öst och dess religioner.

”Min doktorsavhandling handlade om esoterism i Akseli Gallen-Kallelas, Pekka Halonens och Hugo Simbergs konst. Under forskningens gång blev det klart att uppfattningarna om österländsk andlighet sammanflätas med esoterism och de här var ämnen som fascinerade konstnärer även senare under 1900-talet. För en del av dem, som Ilona Harima och Anitra Lucander, blev den österländska andligheten en viktig del av livet. Den här utställningen lyfter fram den österländska andlighetens inverkan på konst och kultur som ett bredare fenomen och betraktar dess utveckling under en period på hundra år” berättar utställningens kurator Nina Kokkinen.  

Fascinerande levnadshistorier och konst

Utställningen lyfter fram intressanta verk, fascinerande levnadshistorier och föremål som har erbjudit en grogrund för föreställningar av österländsk andlighet i Finland. Under en hundraårig historia har den österländska andligheten sökt olika uttryck i bland annat gestaltning av bohemliv, aspirationer på andlig utveckling samt begreppslig avantgardism. I utställningen ingår förutom konst även historiskt fotomaterial samt orientaliska religiösa föremål som har samlats in av Gustaf Mannerheim och Akseli Gallen-Kallela.

”Ane Gyllenberg var intresserad av andlighet och förutom verk som anknyter till kristendomen samlade han på buddhistiska föremål. Han köpte även två verk av Ilona Harima, men dessa har sällan ställts ut i museet. Harima påstods skapa konst i ett slags transtillstånd och hon porträtterade sina andliga vägvisare i flera konstverk. Jag bjöd in Nina Kokkinen för att skapa den här utställningen, som belyser österländska skulpturers betydelse i finländska samlingar samt hur konstnärer har hämtat inspiration från österländska religioner under olika tider”, berättar museets intendent Lotta Nylund.

Österländsk andlighet genomsyrar konsten

Österländsk andlighet har påverkat alla former av konst och kultur. Förutom bildkonst och samlande belyser utställningen den österländska andlighetens inverkan på den tidiga 1900-talets danskonst. Entusiasmen för orientalisk dans lyfte fram det religiösa i den asiatiska dans- och teaterkonsten. Dansarna började röra sig på ett sätt typiskt för yoga, meditation och österns rituella gestikulära språk. Konstnärerna inspirerades att avbilda dansare som helgon, änglar och klarsynta medier.

Den österländska andligheten märktes även i det tidiga 1900-talets litteratur och illustrationskonst, som i Rudolf Koivus älskade sagoillustrationer. Konstnärerna läste verk med anknytning till buddhism samt bland annat hinduismens Bhagavadgita, hinduismens heliga bok. 

Resor och meditation

Uppfattningen om österländsk andlighet förändrades och blev alltmer konkret i och med den växande turismen efter andra världskriget. Under sina resor fick konstnärerna egna erfarenheter av hinduismen, buddhismen och islam och exempelvis Anitra Lucander samt Per Stenius sökte sig till andliga lärare i Indien.

I Finland grundades på 1970-talet flera samfund baserade på österländska religioner och guruer och andra andliga lärare kom på besök till Finland. Konstnärerna deltog ofta i arrangemangen inför dessa möten.

Österländsk andlighet började vävas in i avantgardet och i konstnärliga experiment. Det fick allts oftare även konceptuella och filosofiska uttryck. Konst närmade sig meditation. Mot slutet av 1900-talet blev den konstnärliga processen allt viktigare och började få rituella dimensioner. J. O. Mallanders verk Wang är uppkallat efter en buddhistisk ritual och Silja Rantanens serie storskaliga målningar bygger på den tantriska bildtraditionen. 

Utställningens kurator är konst- och religionsforskaren, FD Nina Kokkinen (Donnerska Institutet). Utställningen är en del av Kokkinens forskningsprojekt som granskar ’österländsk andlighet’ i finländsk konst. Kokkinen kuraterade succéutställningen Vägen till dold kunskap för Villa Gyllenberg 2020.

De utställda konstnärerna är Wäinö AaltonenEva BremerCarolus Enckell, Akseli Gallen-Kallela, Meri Genetz, Ilona Harima, Werner von HausenOuti HeiskanenEster Helenius, Rudolf Koivu, Inari Krohn, J.O. Mallander, Ahti Lavonen, Anitra Lucander, Leena Luostarinen, Silja Rantanen, Venny Soldan-Brofeldt, Per Stenius, Matti Visanti, Hannu Väisänen och Jan Kenneth Weckman.

Till pressen

Presstillställningen äger rum på Villa Gyllenberg, Granöstigen 11, 00340 Helsingfors. 
Anmälningar till siiri.oinonen@gyllenbergs.fi

Utställningens kurator Nina Kokkinen samt museets intendent och utställningens projektchef Lotta Nylund är på plats för intervjuer.

Kontakt och intervjuer

Lotta Nylund, Villa Gyllenbergs intendent, lotta.nylund@gyllenbergs.fi, +358 40 576 1753.

Nina Kokkinen, utställningens kurator, nina.kokkinen@stiftelsenabo.fi.

Öppethållning, biljetter och gruppbokningar

Museet öppet: ons, lör, sön kl. 12–17 samt på beställning åt grupper.
Biljetter: 12/10 €, under 18-åringar 0 €, Museikortet.
Gruppbokningar: villa@gyllenbergs.fi

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ilona Harima: Den norra vägen, 1948, gouache på papper, limmad på fanér, 32 x 22 cm, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergs stiftelses samling. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ilona Harima: Den norra vägen, 1948, gouache på papper, limmad på fanér, 32 x 22 cm, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergs stiftelses samling. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Villa Gyllenberg
Villa Gyllenberg
Kuusisaarenpolku 11
00340 Helsinki

http://www.villagyllenberg.fi

Villa Gyllenberg on Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön ylläpitämä koti- ja taidemuseo Helsingin Kuusisaaressa. Museo on auki ke, la, su klo 12-17 sekä tilauksesta ryhmille.

Följ Villa Gyllenberg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Villa Gyllenberg

Nya verk av Jarmo Mäkilä på Villa Gyllenberg hösten 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergs höstutställning lyfter fram den ansedde samtidskonstnären Jarmo Mäkiläs senaste produktion. Mäkiläs realistiska målningar är själslandskap som befinner sig i ett mellanrum, på gränsen mellan det inre och det yttre. En del av de verk som visas har skapats för denna utställning och presenteras i dialog med verk från Gyllenbergs samling. Jagets utveckling samt minnenas och det undermedvetnas betydelse är centrala teman i dessa kontroversiella och känsloladdade verk. Utställningen Jarmo Mäkilä – Jag är många visas under tiden 23.10.2024–2.3.2025, kurator är författaren och konstnären Timo Valjakka. Päivi Kettunen är utställningsarkitekt.

Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa esille Villa Gyllenbergiin syksyllä 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Tiedote

Taidemuseo Villa Gyllenbergin syysnäyttely nostaa esiin arvostetun nykytaiteilijan Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa. Mäkilän realistiset maalaukset ovat mielenmaisemia, jotka sijoittuvat välitiloihin, sisäisen ja ulkoisen rajamaille. Osa esille tulevista teoksista on valmistunut tätä näyttelyä varten ja esitetään vuoropuhelussa Gyllenbergin kokoelmateosten kanssa. Ristiriitaisia ja voimakkaita tunteita herättävien teosten keskeisinä teemoina on minuuden kehitys sekä muistojen ja alitajunnan merkitys. Näyttely Jarmo Mäkilä – Minä olen monta on esillä 23.10.2024.–2.3.2025. Näyttelyn kuraattori on taidekriitikko ja taiteilija Timo Valjakka. Näyttelyarkkitehti on Päivi Kettunen.

Villa Gyllenberg to exhibit new works by Jarmo Mäkilä in autumn 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Press release

The Villa Gyllenberg Art Museum’s autumn exhibition presents new works by distinguished contemporary artist Jarmo Mäkilä. Mäkilä’s realistic paintings are mental landscapes occupying liminal spaces, on the borders between the inner and the outer. Some of the works have been prepared especially for this exhibition and are being presented in dialogue with art in the Gyllenberg Collection. The central themes of the works, which evoke conflicting and strong emotions, are the development of the self and the importance of memories and the subconscious. The exhibition Jarmo Mäkilä – I am a Multitude will run from 23 October 2024 to 2 March 2025. The curator of the exhibition is art critic and artist Timo Valjakka. The exhibition architect is Päivi Kettunen.

Rekordpublik på Villa Gyllenbergs utställning Schjerfbeck & mode – nya Schjerfbeckförvärv på sommarutställningen som öppnar den 26 juni10.6.2024 09:35:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergs utställning Schjerfbeck & mode – konst och dräkthistoria 1880–1950 som stängdes den 9 juni 2024 besöktes av över 41 000 personer. Det imponerande besökarantalet slog klart museets tidigare års- och utställningsrekord. Museet kommer härnäst att öppna utställningen I tiden. Samling Ane Gyllenberg, där också de tre nya verk som förvärvades av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse i maj 2024 kommer att visas.

Ennätysyleisö Villa Gyllenbergin Schjerfbeck & muoti -näyttelyssä – uusia Schjerfbeck -hankintoja esille 26.6. aukeavaan kesänäyttelyyn10.6.2024 09:35:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergin taidemuseon 9.6.2024 päättyneen Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 -näyttelyn näki yli 41 000 kävijää. Hurja yleisömäärä löi kirkkaasti museon aiemmat vuosittaiset ja näyttelykohtaiset ennätykset. Museossa avautuu seuraavaksi Ajan hengessä. Kokoelma Ane Gyllenberg -näyttely, johon tulee esille myös Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön toukokuussa 2024 hankkimat kolme uutta teosta.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye