Itärata Oy

Julkistamistilaisuus 27.4. klo 9.30–11.00: Itäradan liikenneselvitys ja selvitys Porvoon suunnan lähijunaliikenteestä

Jaa

Itärata lyhentäisi joukkoliikenteen matkustusaikaa Porvoosta Helsingin rautatieasemalle puoleen tuntiin nykyisestä noin tunnin matka-ajasta. Uusi raideyhteys parantaa porvoolaisten päivittäistä työmatkaliikennettä pääkaupunkiseudulle ja Itärata kokonaisuutena palvelee yli 2 miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella.

Itärata Oy, Porvoon kaupunki ja Uudenmaan liitto järjestävät yhdessä mediatilaisuuden, jossa julkistetaan kaksi juuri valmistunutta raideliikenneselvitystä. 

Aika: torstaina 27. huhtikuuta klo 9.30–11.00 
Paikka: Scandic Grand Central Helsinki, kokoustila Gesellius, Vilhonkatu 13, 00100 HELSINKI 

Itäradan esisuunnittelun osana on valmistunut Porvoon liikenneselvitys. Itärata Oy:n tilaamassa ja konsulttiyhtiö Floun toteuttamassa selvityksessä arvioidaan Itäradan kaukojunaliikenteen ja Porvoon lähijunaliikenteen matka-aikoja, matkustajamääriä ja vaikutusta kulkutapamuutoksiin.  

Porvoon suunnan lähijunaliikenteen toteuttamisedellytysten arviointi on laadittu Porvoon kaupungin ja Uudenmaan liiton yhteisenä toimeksiantona. Työtä ohjaavaan ryhmään on kuulunut myös Itärata Oy:n sekä Sipoon kunnan ja Keravan kaupungin edustajat. Konsulttina työssä on toiminut Ramboll Finland Oy. Selvityksessä on arvioitu Porvoon suunnan lähijunaliikenteen kehittämisvaihtoehtoja, matkustajamääriä, taloudellisia edellytyksiä (kustannukset ja lipputulot) sekä kytkeytymistä Porvoon ja Helsingin seudun yhdyskuntarakenteeseen ja liikennejärjestelmiin.  

Tiedotustilaisuuden ohjelma

  • Avaus, toimitusjohtaja Petteri Portaankorva, Itärata Oy 
  • Itäradan liikenneselvitys, projektipäällikkö Tuomio Lapp, Flou   
  • Porvoon suunnan lähijunaliikenteen toteuttamisedellytysten arviointi, projektipäällikkö Hannu Pesonen, Ramboll Finland Oy 
  • Kommenttipuheenvuoro, maakuntajohtaja Ossi Savolainen, Uudenmaan liitto 
  • Kommenttipuheenvuoro, kaupunkikehitysjohtaja Dan Mollgren, Porvoon kaupunki  
  • Keskustelua ja kysymykset 

Tilaisuuteen voi osallistua myös etäyhteyden kautta. Pyydämme toimitusten edustajia ilmoittautumaan tilaisuuteen tai Teams-lähetykseen (ilmoita myös sähköpostiosoite, jonne Teams-kutsu toimitetaan) viimeistään 26.4.2023 klo 12.00 mennessä.   

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen! 

Yhteyshenkilöt

Katri Parikka
Viestintäpäällikkö
Itärata Oy
Puh. 044 275 3028
katri.parikka@itarata.fi

Tietoja julkaisijasta

Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys pääkaupunkiseudulta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Lisätietoa: www.itarata.fi  

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy

Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede27.11.2024 10:15:48 EET | Pressmeddelande

Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.

Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande

I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye