Vuokrien nousu taittui pääkaupunkiseudulla ja Tampereella

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2023 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,7 prosenttia. Vuokrien vuosikasvu oli pääkaupunkiseudulla (1,0 %) puolet hitaampaa kuin muualla Suomessa (2,1 %). Edelliseen vuosineljännekseen verrattuna vuokrat jopa hieman laskivat pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.

Eniten vuokrat vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa nousivat Hämeenlinnassa (3,1 %), Oulussa (2,9 %) sekä Rovaniemellä (2,9 %). Vähiten ne nousivat Raumalla (0,4 %), Porissa (0,4 %) ja Mikkelissä (0,5 %).

Vantaalla vuokrat nousivat vuodentakaiseen verrattuna selvästi ripeämmin (1,9 %) kuin Helsingissä (0,8 %) ja Espoossa (1,0 %). Tampereella (2,7 %) vuokrien nousu oli hivenen Turkua (2,4 %) nopeampaa.

Vuokrien nousu vauhdittui viime vuoden lopussa pääkaupunkiseudulla, mutta kasvu on taittunut ja vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä tammi-maaliskuussa vuokrataso jopa hieman laski (-0,1 %) edelliseen vuosineljännekseen verrattuna. Pieni lasku vuokrissa (-0,1 %) edelliseen vuosineljännekseen verrattuna tapahtui myös Tampereella.

“Vuodentakaiseen verrattuna vapaarahoitteiset vuokrat kyllä nousivat sekä pääkaupunkiseudulla että Tampereella. Helsingin, Espoon, Vantaan ja Tampereen vuokramarkkinoilla tapahtui kuitenkin alkuvuonna selvä käänne. Viime vuoden lopun nopea nousu vuokrissa vaihtui alkuvuonna pieneksi vuokrien laskuksi. Tärkein selittäjä on vuokra-asuntojen hyvä tarjontatilanne näissä kaupungeissa”, sanoo Suomen Vuokranantajien analyytikko Antti Luukkanen.

Vuodentakaiseen verrattuna suurten vuokra-asuntojen vuokrakehitys oli edelleen kaksioita ja yksiöitä nopeampaa. Koko maassa kolmioiden ja suurempien asuntojen vuokrat nousivat 2,3 prosenttia, yksiöiden vuokrien noustessa 1,2 prosenttia ja kaksioiden 1,6 prosenttia. Sama kehitys näkyy myös pääkaupunkiseudulla, jossa yksiöiden vuokrat nousivat 0,5 prosenttia, kaksioiden 0,8 prosenttia ja kolmioiden sekä suurempien asuntojen 1,9 prosenttia.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 29 000 vuokranantajaa.

Vuokralainen aiheutti vahinkoa taloyhtiölle – kuka vastaa?10.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Aika ajoin vuokra-asunnoissa sattuu vahinkoja. Esimerkiksi asunnon ulko-ovi voi rikkoutua tai avain hukkua, eikä epäonninen suihkuun nukahtaminenkaan ole harvinaisuus. Kuka on tällöin vastuussa huoneiston korjaamisesta ja toisaalta tästä aiheutuvien jopa useiden tuhansien eurojen kustannusten korvaamisesta – vuokralainen, vuokranantaja vai taloyhtiö? Suomen Vuokranantajien juristi Saara Penttilä muistuttaa korjausvastuun ja korvausvastuun eroista.

Karvakuono kerrostaloon? Näin lemmikkeihin liittyviä riskejä voidaan hallita vuokrasuhteissa1.8.2024 08:45:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asunnot jakautuvat markkinoilla tyypillisesti lemmikit salliviin ja kieltäviin kohteisiin. Yleisenä pelkona on se, että lemmikki tuhoaa asunnon, vaikka todellisuudessa tällaiset tilanteet ovat varsin harvinaisia. Suomen Vuokranantajat ry:n juristi Susanna-Maria Aarnivuo valottaa, mitä vaihtoehtoja lemmikkien täyskiellolle on ja kuinka lemmikkeihin liittyviä riskejä voidaan hallita.

Muun maan vuokrakehitys edelleen huomattavasti pääkaupunkiseutua vauhdikkaampaa18.7.2024 08:56:50 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 toiselta neljännekseltä, huhti-kesäkuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,5 %), kun samalla muun Suomen vuokrakehitys jatkaa huomattavasti vauhdikkaampana (+2,0 %). Pääkaupunkiseudulla kolmioiden ja isompien vuokra-asuntojen vuokrat nousivat 1,0 %, mutta pienten asuntojen edelleen jatkuva ylitarjonta rajoittaa niiden vuokrakehitystä, ja sekä yksiöiden että kaksioiden vuokrat nousivat vain 0,3 prosenttia, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.