Elävän Musiikin Säätiö ELMU sr

Jaossa ennätykselliset 50 000 euroa konserttitoimintaan, vastuullisuuteen ja koulutukseen – Elmu Säätiön apurahahaku aukeaa toukokuussa

Elävän Musiikin Säätiö ELMU sr jakaa tänä vuonna historiansa suurimman apurahapotin: yhteensä 50 000 euroa. Haku on avoinna 1.–14.5.
Konserttiyleisöä We Jazzin järjestämällä Odysseus-festivaalilla Helsingin edustalla Lonnan saarella heinäkuussa 2022. Festivaali sai Elmu Säätiöltä viime vuonna apurahaa. Kuva: Minna Hatinen.

Elävän Musiikin Säätiö ELMU sr jakaa vuonna 2023 yhteensä 50 000 euroa apurahoja konserttitoiminnan järjestämiseen, tapahtumien vastuullisuuden edistämiseen ja koulutukseen. Kyseessä on vuodesta 1990 asti toimineen säätiön historian suurin apurahamäärä.

“Elmu Säätiön toiminnan keskiössä on tukea taloudellisesti elävän musiikin esiintyjiä ja toimijoita. Viime vuodet ovat olleet musiikki- ja live-alalle äärimmäisen vaikeita eikä tämänhetkinen inflaatiotahti ja muut yhteiskunnalliset haasteet helpota tilannetta. Kannamme tästä huolta, ja siksi tälle vuodelle olemme korottaneet myönnettävän apurahan kokonaismäärää. Säätiön tuen avulla moni alan toimija saa taloudellisten mahdollisuuksien lisäksi paljon kaivattua rohkaisua ja kannustusta omaan tekemiseen”, kertoo Elmu Säätiön puheenjohtaja Juha Tynkkynen.

Ennätyksellisestä 50 000 euron apurahapotista jaetaan valtaosa konserttitoiminnan järjestämiseen: yhteensä 30 000 euroa. Apurahaa voi hakea yksittäisten konserttien järjestämiseen, konserttien sarjaan tai festivaalitoimintaan. Hakija voi olla tapahtuman järjestäjä tai esiintyjätaho itse. Apurahojen suuruus on 1 000 – 4 000 euroa.

Loppusumma jaetaan tapahtumien vastuullisuustyön kehittämiseen sekä musiikki- ja tapahtuma-alan koulutukseen. Vastuullisuustyöhön on mahdollista hakea 1 000 – 3 000 euron ja koulutushankkeisiin puolestaan 500 – 1 500 euron apurahoja. Lisätietoa apurahojen hakemisesta löytyy Elmu Säätiön verkkosivuilta.

“Uskomme, että livekonserttitoiminta on paras tapa edistää musiikin tekijöiden ja kuluttajien yhteistoimintaa. Tapahtuma-ala on kuitenkin jälkijunassa vastuullisuuden, sosiaalisen yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen saralla. Haluamme kannustaa tapahtumajärjestäjiä edistämään oman tapahtumansa tai tapahtumapaikkansa vastuullisuutta konkreettisin toimenpitein, esimerkiksi sertifikaatein. Toisaalta oman ammattitaidon kehittäminen kouluttautumisen ja kouluttamisen kautta tuo alalle tietoa, vastuullisuutta ja laatua”, jatkaa Tynkkynen.

Elmu Säätiön apurahojen hakukausi on avoinna tänä vuonna 1.–14.5. Päätökset myönnetyistä apurahoista tehdään toukokuun loppuun mennessä ja apurahansaajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Päätökset julkaistaan myös säätiön verkkosivuilla 29. toukokuuta.

Juha Tynkkynen
Puheenjohtaja, Elmu Säätiö sr
050 050 7159, juha@idealist.fi

Kuvat

Lataa
Yleisöä Elmun kansanjuhlassa Helsingin Alppipuistossa heinäkuussa 2022. Tapahtuma sai Elmu Säätiöltä viime vuonna apurahaa. Kuva: Heikki Teuri.
Lataa

Elävän Musiikin Säätiö ELMU sr

Elävän Musiikin Säätiö ELMU sr on perustettu vuonna 1989. Säätiön tehtävänä on edistää elävän musiikin esittämismahdollisuuksia, tukea musiikki- ja kaupunkikulttuuria muun muassa vuosittain jaettavin stipendein ja apurahoin. Säätiön juuret ovat Lepakossa ja Elmu-yhteisössä. Säätiö oli aikanaan alkuperäisen Radio Cityn merkittävä omistaja. Nykyisin säätiö on mukana muun muassa Tuska-festivaalin toiminnassa. Säätiö on rakentanut yhdessä Y-Säätiön kanssa Helsinkiin ja Tampereelle musiikkialan Jallukka-vuokratalot.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elävän Musiikin Säätiö ELMU sr