HSL:n ensimmäisen pikaratikan linjanumero on 15
Helsingin seudun ensimmäisen pikaraitiolinjan numero on nyt päätetty. Kun liikenne alkaa, Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettua pikaraitiotietä alkaa ajaa linja numero 15.
![](/data/images/public/4396/69978381/611a37de-05f3-4f12-9d9b-7ddcdfb48764-w_720.jpg)
Pyrkimyksenämme on ollut löytää linjalle tunnus, joka olisi ymmärrettävä, kuvaisi mahdollisimman selkeästi sen tarjoamaa palvelua ja toisi esille linjan roolin osana seudun liikenneverkkoa. Uudesta linjasta on puhuttu rakennushankkeen nimen mukaisesti Raide-Jokerina, mutta se ei sovi linjan viralliseksi tunnukseksi. Aiemmissa työvaiheissa olemme kutsuneet linjaa myös nykyistä bussilinjaa mukaillen nimityksellä pikaratikka 550.
Uudet ratikat toiselle kymmenluvulle
Uusien kaupunki- ja pikaraitioteiden rakentaminen aiheuttaa Helsingin seudulla tarpeen päivittää nykyistä linjatunnusjärjestelmää. Tällä hetkellä raitioliikenne käyttää numeroita 1–10. Tulevat pikaratikat numeroidaan toiselle kymmenluvulle, eli ne käyttävät linjatunnuksia 11–19. Näin uudet linjat muodostavat luontevan jatkumon jo nyt käytössä oleville raitiolinjojen numeroille.
Ensimmäisen pikaratikkalinjan numerossa 15 luku 5 kuvaa linjan poikittaista luonnetta. Bussiliikenteessä numerolla 5 alkavat linjatunnukset viittaavat poikittaiseen liikenteeseen, jota myös nykyinen runkobussilinja 550 edustaa.
Emme kuitenkaan anna uudelle pikaratikalle numeroa 550, koska se viittaa niin vahvasti bussiliikenteeseen. Linjanumero 550 olisi lisäksi hyvin samankaltainen kuin tulevaisuudessakin liikennöivien muiden bussilinjojen numerot.
Harkitsimme myös P-etuliitteen lisäämistä pikaratikoiden linjanumeroiden eteen kuvaamaan eroa pikaratikan ja kaupunkiratikan välillä, mutta tästä ajatuksesta luovuttiin. Vaikka pikaratikat poikkeavat nykyisistä kaupunkiratikoista väritykseltään ja liikennöintiperiaatteiltaan, ne käyttävät tulevaisuudessa Helsingin kantakaupungissa kulkiessaan samoja raideosuuksia ja tarjoavat yhteistä palvelua kaupunkiratikoiden kanssa.
Muut tulevaisuuden ratikkalinjojen numerot tarkentuvat myöhemmin. Ruoholahden ja Salmisaaren välillä nyt liikennöivä bussilinja 15 saa uudeksi numerokseen 26.
Uusi pikaratikka kulkee Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä
Pikaratikka 15 kulkee kehämäistä reittiä Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Se tuo raideliikenteen kokonaan uusille alueille kuten Viikkiin ja Maunulaan. Lisäksi se tarjoaa vaihtoyhteyksiä muuhun raideliikenteeseen päätepysäkkiensä lisäksi Oulunkylässä, Huopalahdessa, Leppävaarassa ja Aalto-yliopistolla.
Yhteyshenkilöt
Johanna WallinLiikenne-tulosalueen johtaja
Puh:050 3375 685Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 11.2.202511.2.2025 12:22:47 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 11. helmikuuta 2025 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Lähimaksun koekäyttö laajenee metroasemille7.2.2025 10:30:00 EET | Tiedote
HSL laajentaa lähimaksun koekäyttöä metroasemille 7.2. Lähimaksulla voi ostaa aikuisten kertalippuja kaikilta metroasemilta sekä Suomenlinnan lauttarannan lukijalaitteilta Kauppatorilla, Katajanokalla ja Suomenlinnassa.
HSL:n hallituksen päätöksiä 14.1.202514.1.2025 13:49:52 EET | Päätös
HSL:n hallitus kokoontui 14. tammikuuta 2025 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Näin HSL:n joukkoliikenne kulkee vuosina 2025–2026: Työmaat muuttavat reittejä, ratikkaliikenne tihenee syksyllä14.1.2025 11:02:55 EET | Tiedote
Työmaat vaikuttavat joukkoliikenteeseen Helsingin seudulla myös vuosien 2025–2026 aikana. Raitiovaunujen liikenne tihenee syksyllä 2025, ja useille bussilinjoille tehdään kohdennettuja muutoksia. Muun muassa nämä asiat sisältyvät HSL:n liikennöintisuunnitelmaan, jonka HSL:n hallitus hyväksyi kokouksessaan tiistaina.
Hakaniemen ratikka- ja bussireitit muuttuvat 3. maaliskuuta – ratikkaliikenne Pitkänsillan yli katkeaa marraskuuhun asti9.1.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Kruunusillat-raitiotien työmaa Siltasaarenkadulla muuttaa ratikkareittejä Hakaniemessä 3. maaliskuuta marraskuun alkuun asti. Pitkänsillan yli ei ole ratikkaliikennettä, joten keskustan ja Hakaniemen väli kannattaa kulkea metrolla tai bussilla. Maaliskuun ensimmäisten 2–4 viikon aikana ratikat eivät kulje Hakaniemeen lainkaan. Myös bussipysäkkien sijainnit Hakaniemessä muuttuvat. Työmaan ajaksi ratikkalinjat 6, 7 ja 9 jaetaan kukin kahdeksi eri reitiksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme