HSL:n ensimmäisen pikaratikan linjanumero on 15
Helsingin seudun ensimmäisen pikaraitiolinjan numero on nyt päätetty. Kun liikenne alkaa, Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettua pikaraitiotietä alkaa ajaa linja numero 15.

Pyrkimyksenämme on ollut löytää linjalle tunnus, joka olisi ymmärrettävä, kuvaisi mahdollisimman selkeästi sen tarjoamaa palvelua ja toisi esille linjan roolin osana seudun liikenneverkkoa. Uudesta linjasta on puhuttu rakennushankkeen nimen mukaisesti Raide-Jokerina, mutta se ei sovi linjan viralliseksi tunnukseksi. Aiemmissa työvaiheissa olemme kutsuneet linjaa myös nykyistä bussilinjaa mukaillen nimityksellä pikaratikka 550.
Uudet ratikat toiselle kymmenluvulle
Uusien kaupunki- ja pikaraitioteiden rakentaminen aiheuttaa Helsingin seudulla tarpeen päivittää nykyistä linjatunnusjärjestelmää. Tällä hetkellä raitioliikenne käyttää numeroita 1–10. Tulevat pikaratikat numeroidaan toiselle kymmenluvulle, eli ne käyttävät linjatunnuksia 11–19. Näin uudet linjat muodostavat luontevan jatkumon jo nyt käytössä oleville raitiolinjojen numeroille.
Ensimmäisen pikaratikkalinjan numerossa 15 luku 5 kuvaa linjan poikittaista luonnetta. Bussiliikenteessä numerolla 5 alkavat linjatunnukset viittaavat poikittaiseen liikenteeseen, jota myös nykyinen runkobussilinja 550 edustaa.
Emme kuitenkaan anna uudelle pikaratikalle numeroa 550, koska se viittaa niin vahvasti bussiliikenteeseen. Linjanumero 550 olisi lisäksi hyvin samankaltainen kuin tulevaisuudessakin liikennöivien muiden bussilinjojen numerot.
Harkitsimme myös P-etuliitteen lisäämistä pikaratikoiden linjanumeroiden eteen kuvaamaan eroa pikaratikan ja kaupunkiratikan välillä, mutta tästä ajatuksesta luovuttiin. Vaikka pikaratikat poikkeavat nykyisistä kaupunkiratikoista väritykseltään ja liikennöintiperiaatteiltaan, ne käyttävät tulevaisuudessa Helsingin kantakaupungissa kulkiessaan samoja raideosuuksia ja tarjoavat yhteistä palvelua kaupunkiratikoiden kanssa.
Muut tulevaisuuden ratikkalinjojen numerot tarkentuvat myöhemmin. Ruoholahden ja Salmisaaren välillä nyt liikennöivä bussilinja 15 saa uudeksi numerokseen 26.
Uusi pikaratikka kulkee Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä
Pikaratikka 15 kulkee kehämäistä reittiä Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Se tuo raideliikenteen kokonaan uusille alueille kuten Viikkiin ja Maunulaan. Lisäksi se tarjoaa vaihtoyhteyksiä muuhun raideliikenteeseen päätepysäkkiensä lisäksi Oulunkylässä, Huopalahdessa, Leppävaarassa ja Aalto-yliopistolla.
Yhteyshenkilöt
Johanna WallinLiikenne-tulosalueen johtaja
Puh:050 3375 685Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme