Förbättring av landsvägarna 1002 och 11039 genom byggande av Skåldö bro, Raseborg, i utredningsplanen har man valt ett alternativ för fortsatt planering
Utredningsplaneringen fortsätter genom att planera bron enligt det östra sträckningsalternativet (ALT1-Öst). Enligt det valda alternativet ligger bron på cirka 50 meters avstånd öster om den nuvarande färjrutten. Den nuvarande vägsträckningen flyttas på båda stränderna på en sammanlagt cirka 1,1 kilometer lång sträcka. De nuvarande anslutningarna mellan enskilda vägar och Jomalviksvägen och landsvägarna 1002 och 11039 planerar man så, att vägarna på ett säkert sätt ansluter till den nya sträckningen.
De alternativ som man granskade i utredningsplanen utöver den östra brolinjen, var brons västra sträckning (ALT1-Väst) och elektrifieringen av den nuvarande färjan (ALT0+). Alternativet för fortsatt planering valde man på basis av en jämförelse av alternativens konsekvenser som man utarbetat i utredningsplanen samt responsen från informationsmöten och enkäter. Fördelarna med broalternativen jämfört med elektrifieringen av färjan ansågs vara det väntetiderna slopas, trafiken blir smidigare och att de farliga situationer som orsakas av att man skyndar till färjan avlägsnas.
Resultaten av den preliminära projektutvärderingen stödde starkt också broalternativet i stället för att elektrifiera färjan. Brons samhällsekonomiska effektivitet konstaterades vara mycket god. Utöver de årliga avtalskostnaderna för färjan som trafikledshållaren orsakar, var de betydande fördelarna att färjans vänte- och resetidskostnader slopades.
Med tanke på byggnadskostnaderna var broalternativen i praktiken likvärdiga. Valet av det östliga alternativet stöddes särskilt av mindre konsekvenser för områdets nuvarande fastigheter och mindre olägenheter för boendetrivseln. Den västra brolinjen skulle förutsätta ett större bullerskydd när man placerar vägen närmare det nuvarande byggnadsbeståndet. Det valda alternativet följer också markanvändningsplanen, medan den västra sträckningen kan förutsätta en precisering av den nuvarande markanvändningsplanen. Konsekvenserna för naturen och landskapet var på den östra sträckningen något mindre än på den västra sträckningen. Den östra sträckningen kan bättre utnyttja terrängen och den berör Natura 2000-området mindre än den västra sträckningen.
En lagenlig utredningsplan utarbetas för det alternativ som man valt för den fortsatta planeringen.Den färdiga utredningsplanen läggs fram till påseende under 30 dagar hösten 2023.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen i Nyland, projektchef Mari Ahonen,
tfn 0295 021265, mari.ahonen@ely-keskus.fi
WSP Finland Oy, projektchef Risto Jounila,
tfn 044758 7555, risto.jounila@wsp.com
Bilder
Länkar
Om
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Raskaan liikenteen tyytyväisyys maanteiden kuntoon kesällä kasvanut Uudenmaan ELY-keskuksen alueella22.11.2024 11:14:00 EET | Tiedote
Valtakunnallisen tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan raskaan liikenteen tyytyväisyys maanteiden kuntoon kesällä on kasvanut tilastollisesti merkittävästi Uudenmaan ELY-keskuksen liikennevastuualueen toimialueella eli Uudellamaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Yksityishenkilöiden tyytyväisyys sen sijaan laski hieman.
Mästartunneln på Ring I i Esbo stängs för trafik 26.–29.11. och 11.–13.12. kl 00.00–04.3021.11.2024 12:02:00 EET | Pressmeddelande
Tunnelrören i Mästartunneln på Ring I i Alberga i Esbo stängs för underhållsarbeten. Båda stängningarna handlar om projektet för att renovera tunnelns elektroniska körfältsskyltar.
Espoon Kehä I:n Mestarintunneli suljetaan liikenteeltä 26.–29.11.2024 ja 11.–13.12.2024 klo 00:00–04:3021.11.2024 12:02:00 EET | Tiedote
Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa sijaitsevan Mestarintunnelin tunneliputket suljetaan huoltotöitä varten. Molemmat sulut liittyvät tunnelin sähköisten kaistaopasteiden uusimishankkeeseen.
Gång- och cykelleden på landsväg 140 mellan Skjutsvägen i Håkansböle i Vanda och Sibbovägen i Nissbacka har reparerats13.11.2024 14:09:00 EET | Pressmeddelande
Breddningen och förbättringen av gång- och cykelleden på Lahtisvägen (lv140) på avsnittet mellan Skjutsvägen i Håkansböle i Vanda och Sibbovägen i Nissbacka (Lv 152) har slutförts. Denna nästan 8 kilometer långa sträcka ligger i både Vanda och Sibbo. Projektet genomfördes gemensamt av NTM-centralen, Sibbo kommun, Vanda stad och Fintraffic Tie Oy.
Maantien 140 jalankulku- ja pyöräilyväylä kunnostettiin Vantaan Hakunilan Kyytitien ja Nikinmäen Sipoontien välillä13.11.2024 14:09:00 EET | Tiedote
Lahdentien (mt 140) jalankulku- ja pyöräilyväylän leventäminen ja parantaminen Vantaan Hakunilan Kyytitien ja Nikinmäen Sipoontien (Mt 152) välisellä osuudella on valmistunut. Tämä lähes 8 kilometrin mittainen osuus sijaitsee sekä Vantaan että Sipoon alueella. Hanke toteutettiin yhdessä ELY-keskuksen, Sipoon kunnan, Vantaan kaupungin ja Fintraffic Tie Oy:n kesken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum