Destia kertoo kuinka paljon energia- ja liikenneinfraa saa miljardilla eurolla
Suomalainen liikenne- ja energiainfrastruktuuri ovat neljän vuodenajan sekä ilmastonmuutoksen vuoksi kovalla koetuksella. Infrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito kilpailevat monien muiden julkisten rahoitustarpeiden kanssa, ja päättäjämme joutuvat tekemään joka vuosi budjettiriihessä valintoja sen osalta, millä tavoin rahoja kohdistetaan eri tarpeisiin.
Energiajärjestelmää uudistavassa Suomessa voidaan rakentaa miljardilla eurolla esimerkiksi merkittäviä̈ määriä̈ uutta energiantuotantoa tai edistää̈ sähköisen liikenteen infrastruktuuria. Toisaalta miljardilla eurolla saadaan jo leikattua kolmasosa tie- ja rataverkkoon kertyneestä korjausvelasta. Destian green paper tarkentaa kuvaa siitä, mitä julkisilla varoilla voitaisiin saada aikaan tie- ja rataverkon sekä energiainfrastruktuurin saralla.
Miljardilla eurolla olisi mahdollista toteuttaa esimerkiksi seuraavia väylä- ja energiahankkeita:
- 20 000 kilometriä uudelleen päällystettyä maantietä, eli neljäsosa koko Suomen valtion tieverkon pituudesta
- 300 kilometriä 1+1-kaistaisen maantien parantamista 2+2-kaistaiseksi tieksi, saman verran kuin Tampereelta Kokkolaan
- 200 kilometriä yksiraiteisen osuuden parantamista kaksiraiteiseksi, mikä tarkoittaisi lähes saman verran kuin Tampereelta Vaasaan rautateitse
- 1 600 kilometriä perusparannettua rataa eli lähes kolmasosa valtion rataverkon pituudesta
- 1 000 MW aurinkovoimakapasiteettia, mikä lähes kolminkertaistaisi Suomen aurinkovoimakapasiteetin
- 700 MW tuulivoimakapasiteettia, mikä kasvattaisi Suomen tuulivoimakapasiteettia yli 10 prosenttia
- 9 000 kappaletta suurteholatauspisteitä kuorma-autoliikenteelle, mikä tarkoittaisi latauspisteitä 9 kilometrin välein koko valtion tieverkolla
”Maailmalla on tullut tavaksi kirjoittaa Green Paper -tekstejä eli vihreitä papereita keskustelujen virittämiseksi ajankohtaisista aiheista. Myös me alamme tuottaa omia Destia Green Paper -tekstejä mm. infran, liikenteen ja energian alueilta. Toivomme niiden herättävän ajatuksia ja yhteiskunnallista keskustelua”, sanoo professori Jorma Mäntynen, Destian strategiset liikennejärjestelmät -yksiköstä.
Destia on analysoinut nykyisen infrastruktuurin tilaa, tulevia tarpeita ja investointien vaikutuksia, jotta poliittiset päättäjät voivat tehdä tietoon perustuvia päätöksiä Suomen tulevaisuuden kannalta. Esitetyt luvut ovat karkeita suuruusluokkia perustuen asiantuntija-arvioihin ja toteutettujen hankkeiden kustannuksiin. Yksittäisissä̈ kohteissa paikalliset olosuhteet voivat vaikuttaa merkittävästi kyseisen kohteen kustannuksiin.
Destian green paper ”Paljonko liikenne- tai energiainfraa saa miljardilla eurolla?” on saatavilla Destian verkkosivuilta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Jorma Mäntynen, johtaja, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 620 4583, jorma.mantynen@destia.fi
Riku Huhta, ryhmäpäällikkö, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 761 0243, riku.huhta@destia.fi
Destian viestintä:tiedotus@destia.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia voitti Rauma-Pieksämäki-radan kunnossapitosopimuksen28.6.2024 15:56:38 EEST | Tiedote
Destia on valittu Väyläviraston radan kunnossapidon kilpailutuksessa vastaamaan Kunnossapitoalueesta 4, joka ulottuu Raumalta Pieksämäelle ja kattaa noin 420 kilometriä rataa sekä 330 vaihdetta. Kunnossapitoalueeseen kuuluvat Rauman, Porin, Jyväskylän ja Oriveden ratapihat. Viisivuotinen, 31,1 miljoonan arvoinen sopimus alkaa 1.12.2024.
Destia voitti seitsemän maanteiden hoitourakkaa21.5.2024 08:42:20 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väyläviraston kilpailutuksessa seitsemän maanteiden kunnossapidon alueurakkaa vuosille 2024–2029. Destia jatkaa kunnossapitoa Porissa, Kiteellä, Kokkolassa, Raisiossa ja Iisalmessa, sekä aloittaa uutena urakoitsijana Kuusamossa ja Äänekoskella. Urakat käynnistyvät 1.10.2024 ja ne kestävät viisi vuotta, paitsi Porin osalta urakka kestää kuusi vuotta. Urakoiden yhteenlaskettu arvo on noin 78,5 miljoonaa euroa.
Destia toteuttaa Fingridille kolme sähköasemaurakkaa16.5.2024 09:59:02 EEST | Tiedote
Destia on solminut Fingridin kanssa sopimukset kolmesta sähköasemasta. Toteutettavat urakat ovat Olavinlinnan uusi 110 kV:n kaasueristeinen sähköasema, Rauhalahden 110 kV:n sähköaseman laajennus sekä Huutokosken 400 kV:n sähköaseman laajennus ja 20 kV:n kytkinlaitoksen uusiminen. Sopimukset ovat yhteisarvoltaan noin 20 miljoonaa euroa. Sähköasemien uudistuksilla Fingrid parantaa alueiden verkon käyttövarmuutta ja mahdollistaa kulutus- ja tuotantohankkeiden liittämisen kantaverkkoon.
Destia ja Equans Solar & Storage aloittavat yhteistyön Suomen aurinkovoimamarkkinoilla14.5.2024 09:02:34 EEST | Tiedote
Destia ja Equans Solar & Storage ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan nopeuttaakseen suuren kokoluokan aurinkovoimapuistojen kehittämistä Suomessa.
Destia parantaa valtatietä 4 Konginkankaan ja Kalaniemen välillä26.4.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta suunnittele ja toteuta -projektin valtatien 4 parannustöistä välillä Konginkangas-Kalaniemi. Urakassa Destia rakentaa keskikaiteet ja lisää valaistusta olemassa oleville ohituskaistoille sekä parantaa valtatien kaarteita ja kaltevuuksia. Urakkaan sisältyy myös uuden eritasoliittymän rakentaminen sekä melusuojauksia ja riista-aitaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme