Destia kertoo kuinka paljon energia- ja liikenneinfraa saa miljardilla eurolla
Suomalainen liikenne- ja energiainfrastruktuuri ovat neljän vuodenajan sekä ilmastonmuutoksen vuoksi kovalla koetuksella. Infrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito kilpailevat monien muiden julkisten rahoitustarpeiden kanssa, ja päättäjämme joutuvat tekemään joka vuosi budjettiriihessä valintoja sen osalta, millä tavoin rahoja kohdistetaan eri tarpeisiin.
Energiajärjestelmää uudistavassa Suomessa voidaan rakentaa miljardilla eurolla esimerkiksi merkittäviä̈ määriä̈ uutta energiantuotantoa tai edistää̈ sähköisen liikenteen infrastruktuuria. Toisaalta miljardilla eurolla saadaan jo leikattua kolmasosa tie- ja rataverkkoon kertyneestä korjausvelasta. Destian green paper tarkentaa kuvaa siitä, mitä julkisilla varoilla voitaisiin saada aikaan tie- ja rataverkon sekä energiainfrastruktuurin saralla.
Miljardilla eurolla olisi mahdollista toteuttaa esimerkiksi seuraavia väylä- ja energiahankkeita:
- 20 000 kilometriä uudelleen päällystettyä maantietä, eli neljäsosa koko Suomen valtion tieverkon pituudesta
- 300 kilometriä 1+1-kaistaisen maantien parantamista 2+2-kaistaiseksi tieksi, saman verran kuin Tampereelta Kokkolaan
- 200 kilometriä yksiraiteisen osuuden parantamista kaksiraiteiseksi, mikä tarkoittaisi lähes saman verran kuin Tampereelta Vaasaan rautateitse
- 1 600 kilometriä perusparannettua rataa eli lähes kolmasosa valtion rataverkon pituudesta
- 1 000 MW aurinkovoimakapasiteettia, mikä lähes kolminkertaistaisi Suomen aurinkovoimakapasiteetin
- 700 MW tuulivoimakapasiteettia, mikä kasvattaisi Suomen tuulivoimakapasiteettia yli 10 prosenttia
- 9 000 kappaletta suurteholatauspisteitä kuorma-autoliikenteelle, mikä tarkoittaisi latauspisteitä 9 kilometrin välein koko valtion tieverkolla
”Maailmalla on tullut tavaksi kirjoittaa Green Paper -tekstejä eli vihreitä papereita keskustelujen virittämiseksi ajankohtaisista aiheista. Myös me alamme tuottaa omia Destia Green Paper -tekstejä mm. infran, liikenteen ja energian alueilta. Toivomme niiden herättävän ajatuksia ja yhteiskunnallista keskustelua”, sanoo professori Jorma Mäntynen, Destian strategiset liikennejärjestelmät -yksiköstä.
Destia on analysoinut nykyisen infrastruktuurin tilaa, tulevia tarpeita ja investointien vaikutuksia, jotta poliittiset päättäjät voivat tehdä tietoon perustuvia päätöksiä Suomen tulevaisuuden kannalta. Esitetyt luvut ovat karkeita suuruusluokkia perustuen asiantuntija-arvioihin ja toteutettujen hankkeiden kustannuksiin. Yksittäisissä̈ kohteissa paikalliset olosuhteet voivat vaikuttaa merkittävästi kyseisen kohteen kustannuksiin.
Destian green paper ”Paljonko liikenne- tai energiainfraa saa miljardilla eurolla?” on saatavilla Destian verkkosivuilta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Jorma Mäntynen, johtaja, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 620 4583, jorma.mantynen@destia.fi
Riku Huhta, ryhmäpäällikkö, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 761 0243, riku.huhta@destia.fi
Destian viestintä:tiedotus@destia.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destian ja WSP:n muodostama ryhmittymä Helsingin kolmea pikaraitiotietä rakentamaan13.11.2024 09:30:07 EET | Tiedote
Destian, WSP:n ja Proxionin (osa WSP:tä) muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut kilpailutuksen Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelmakokonaisuuden suunnittelusta ja rakentamisesta. Kokonaisuuteen kuuluvat Länsiratikat, Viikin-Malmin pikaraitiotie ja Länsisataman pikaraitiotie.
Muutoksia Destian johtoryhmään1.11.2024 09:08:50 EET | Tiedote
Destia on nimittänyt uudeksi Väylä- ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Kaupunkirakentaminen-yksikön johtajan ja laajennetun johtoryhmän jäsenen Jere Keskisen. Hän aloittaa tehtävässään vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Destia rakentamassa pohjoismaiden suurinta akkuvarastoa Yllikkälään24.9.2024 12:01:21 EEST | Tiedote
Akkujärjestelmien toimittaja Nidec on valinnut Destian toimittamaan infra- ja sähkötyöt akkuvarastolle, jonka se rakentaa Neoenille Lappeenrannan Yllikkälään. Neoen on yksi maailman johtavista riippumattomista uusiutuvan energian tuottajista. Valmistuessaan vuoden 2025 ensimmäisen puoliskon aikana Yllikkälä Power Reserve Two -akkuvarasto tulee olemaan Pohjoismaiden suurin, ja sen asennettu kapasiteetti on 56,4 MW / 112,9 MWh, mikä vastaa noin 5–10 suomalaisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tämä on jo toinen akkuvarasto, jonka Destia rakentaa Neoenille Nidecin kanssa Yllikkälään.
Destia voitti kilpailutuksen Vantaan ratikan länsiosan rakentamisesta29.8.2024 14:02:22 EEST | Tiedote
Destia voitti Vantaan ratikkahankkeen allianssikilpailutuksen raitiotien länsiosan rakentamisesta noin 12 kilometrin matkalla Lentoasema–Tikkurila-välillä ja Tikkurilan tunnelista.
Destia edistää Laakson onnettomuuden tutkintaa: räjähdysainekoirat löysivät kaksi räjähtämätöntä panosta16.8.2024 14:07:05 EEST | Tiedote
Destia edistää 9.8. Laakson yhteissairaalan -hankkeella tapahtuneen onnettomuuden tutkintaa ja on tilannut räjähdysainekoirat tutkimaan louhittua maanpäällistä työmaa-aluetta. Koirien avulla löytyi 15.8. kaksi räjähtämätöntä panosta. Kyseiset räjähteet on poistettu turvallisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme