Kryptovaluuttojen käyttö yleistyy luksusmatkailussa nopeasti
Yhä useampi luksusmatkailija haluaa käyttää kryptovaluuttaa matkansa ja muiden ostostensa maksamiseen. Matkailu- ja elämyspalvelutuottajien kannattaa olla varautuneita ottamaan uusi maksutapa käyttöön tarvittaessa pikaisestikin.
Virtuaalivaluutoilla voi ostaa high-end-matkailupalveluja useilta kansainvälisiltä toimijoilta. Yksi ensimmäisistä luksusmatkatoimijoista, joka hyväksyi kryptovaluutat maksuvälineenä, on 30 vuotta alalla toiminut brittiläinen matkatoimisto Arburton. Myös useat hotellit eri puolilla maailmaa ovat aktivoituneet uuden maksutavan hyväksymisessä. Tästä esimerkkinä on sveitsiläinen viiden tähden alppihotelli The Chedi Andermatt.
Kryptovaluuttamaksamisen varsinaisena suunnannäyttäjänä voi pitää Kaliforniaa, jossa kryptovaluutoilla maksaminen on arkipäivää niin ravintoloissa kuin majoitusliikkeissäkin.
Toki muutkin matkailualan toimijat kuin luksussektorin edustajat tarjoavat näitä vaihtoehtoisia maksutapoja. Lentoliikenteessä Air Baltic on toiminut pioneerina ja hyväksynyt jo vuonna 2014 Bitcoinit yhdeksi maksutavakseen, ja nykyään vaihtoehtoja on useita.
Kotimaiset matkailualan yritykset eivät ainakaan hakukonehaun perusteella hyväksy vielä kryptovaluuttoja.
Uusien maksutapojen kehittymistä kannattaa seurata
Maksutavat ja -järjestelmät kehittyvät nopeasti. Esimerkiksi kiinalaisten käyttämästä mobiilimaksujärjestelmä Alipaystä tuli monen suomalaisen yrityksen maksutapa viime vuosikymmenen lopulla, ja se vaikutti välittömästi kiinalaisten kulutukseen etenkin pääkaupunkiseudulla. Mikäli tämä maksutapa ei ollut yrityksellä käytössä, kiinalaisten matkailijoiden rahat ohjautuivat todennäköisesti toiseen yritykseen.
Tässä kolme syytä, miksi matkailuyrittäjien on syytä pysyä kehityksessä mukana:
- Kun virtuaalivaluuttojen arvo nousee, on todennäköistä, että varat halutaan käyttöön saman tien. Silloin jahkailevalla palveluntarjoajalla on kiire tutustua maksutapaan ja saada tekniset valmiudet vaaditulle tasolle.
- Normimatkailijaan verrattuna luksusmatkailija käyttää kahdeksan kertaa enemmän rahaa matkakohteessa ja kryptovaluuttojen käyttäjät vieläkin enemmän (Visit Finland 2022).
- Uusi, vielä marginaalinen vaihtoehto voi levitä massojen käyttöön yllättävän nopeasti.
Näistä syistä on tärkeää seurata eri maksutapojen ja valuuttojen kehittymistä aktiivisesti ja käydä yrityskohtainen arvokeskustelu maksutapoihin liittyvistä vastuullisuushaasteista jo etukäteen. Uusi matkailijasegmentti voi löytää tiensä yritykseen kilpailijoita monipuolisemman maksutavan avulla.
Kirjoittajat Mia Tarhanen ja Riina Iloranta ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lehtoreita.
Lähteet
Finanssivalvonta 20.9.2022
Finanssivalvonta 20.9.2022
Triple 20.9.2022
Visit Finland 2022. Matkailun ja kulttuurin syke – kulttuurista sisältöjä luksusmatkailuun 13.10.2022
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mia TarhanenHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:0404887511mia.tarhanen@haaga-helia.fiRiina IlorantalehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:0404887600riina.iloranta@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiKuvat
Linkit
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia julkaisi ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa20.12.2024 11:31:22 EET | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vastuullisuusraportissa tarkastellaan korkeakoulun omaa opetus- ja tutkimustoimintaa sekä sosiaalista ja ympäristövastuuta kestävän kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmasta.
Haaga-Helian restonomikoulutuksen uudet tilat rakentuvat Triplaan12.12.2024 11:30:00 EET | Tiedote
Uudet toiminnalliset tilat avautuvat Mall of Triplaan asiakasvirtojen äärelle vuonna 2026.
Haaga-Helia's new facilities for hospitality education will be built in Tripla12.12.2024 11:30:00 EET | Press release
The new functional premises will open in 2026 in Mall of Tripla next to customer flows.
MediaGuru-verkkokoulutus alkaa: tavoitteena vahvistaa ja sertifioida mediasuunnittelun osaamista Suomessa22.11.2024 09:20:50 EET | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu maksuton mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, joiden suorituksista saa sertifikaatteja. MediaGuru-sertifikaatit ovat Suomessa ainutlaatuinen tapa todentaa mediasuunnittelun osaaminen.
EU:lta apua kestävyysraportointiin – ilmaista koulutusta tulossa14.11.2024 10:40:10 EET | Tiedote
Uusi kestävyysdirektiivi (CSRD) muuttaa yli tuhannen suomalaisen yrityksen arkea, kun kestävyysraportointia on vastaisuudessa pakko tehdä. Tarvittavaa koulutusta on tähän asti ollut vain vähän – etenkin pk-yritysten kukkarolle sopivaan hintaan. Haaga-Helian EU-rahoitteinen KESTÄ-hanke tarjoaa maksutonta kestävyysraportointikoulutusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme