Blogi: Liikenneturvallisuus – tilastoja vai tunnetta?

Vuonna 1972 liikenteessä kuoli yli tuhat henkilöä, ja viisikymmentä vuotta myöhemmin, vuonna 2022, kuolleita oli 204 (Onnettomuustietoinstituutin ennakkoraportin tieto). Jos kuolemat olisivat lisääntyneet kasvaneen autokannan kanssa samaan tahtiin, Suomessa olisi viime vuonna kuollut liikenteessä lähes 4000 ihmistä.
Liikenneturvallisuuden eteen on tehty valtavasti työtä sekä Suomessa että globaalisti: tiestön kunto on parantunut, säännöstöä on muokattu ja ajoneuvoja on kehitetty merkittävästi turvallisemmiksi. Kaikki tämä näkyy numeroissa, ja hyvä niin.
Liikenneturvallisuutta voi lähestyä numeroiden lisäksi tunteen kautta. Turvallisuus yleisesti ja liikenneturvallisuus erityisesti on myös tunneasia. Ilman tutkimustietoakin voisin ajatella, että peltikuorien sisällä, turvatyynyjen ja turvavöiden suojaamana autoa kuljettavat tuntevat olonsa varsin turvallisiksi.
Turvallisuuden tunteen lujittamista kaipaavatkin ensi sijassa liikenteen heikoimmat, eli suojattomat kulkijat. Miltä tuntuu rollaattorin avulla etenevästä mummosta, jota epäilyttää, ehtiikö tien toiselle puolen, tai edes keskisaarekkeen suojaan, ennen punaisen valon vaihtumista? Miltä tuntuu ajaa kapean maantien laitaa polkupyörällä, kun ohittavan autoilijan näkyvyys on mutkan tai mäennyppylän takia olematon? Tai miltä tuntuu lähettää oma lapsi koulutielle, kun edellisviikolla lehdessä on ollut uutinen suojatiellä auton alle jääneestä lapsesta?
Turvallisuuden tunteen lujittamisessa autoilijoiden asenne ja käyttäytyminen ovat avainasemassa. Liikennesääntöjen noudattamisen tulee olla itsestäänselvyys. Turvallisuuden tunne vahvistuu, kun jokainen tiellä liikkuja voi oman kokemuksensa perusteella luottaa siihen, että muutkin liikkuvat yhteisten sääntöjen mukaan. Turvan tunnetta tuo myös se, mitä vähemmän näemme liikenteessä aggressiivista, kiireistä tai välinpitämätöntä käytöstä.
Meistä jokainen voi vaikuttaa siihen, että lähtee rattiin ilman kiirettä ja rauhoittaa itsensä huomioimaan muut tiellä liikkujat. Liikennevaloista lähdetään maltilla, risteyksiin ja suojateille hidastetaan ajoissa, ja ajaessa pidetään kännykät taskussa tai laukussa.
Ystävälliset eleet luovat turvallista ilmapiiriä. Auton ulkopuolelta kuljettajan ystävällistä hymyä ei välttämättä näe, mutta kuljettajalle itselleen se luo positiivisemman fiiliksen – kokeile vaikka. Niin, ja kättä käytetään vain ystävälliseen kiitokseen – nyrkit ja keskisormet piiloon.
Kesän myötä suojattomia liikenteessä kulkijoita on entistä enemmän. Tehdään siis itse kukin kesälupaus: Tänä vuonna jokaisen autolla liikkujan panos liikenneturvallisuuden eteen on heikompien tienkäyttäjien turvallisuuden tunteen lisääminen. Sivutuotteena myös turvallisuustilastot paranevat entisestään.
J-P Halmeenmäki
Kirjoittaja on Liikennevakuutuskeskuksen toimitusjohtaja, joka liikkuu ympäri vuoden autolla, pyörällä ja isänsä kanssa myös rollaattorilla.
Suomalainen liikennevakuutus täyttää tänä vuonna 100 vuotta.
Lisätietoja:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikennevakuutuskeskus
toimitusjohtaja Juha-Pekka Halmeenmäki, 040 922 9000.
etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi
Viestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Sähköpotkulaudalle voi napsahtaa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu9.4.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Viime kesäkuussa voimaan tullut liikennevakuutuslain uudistus toi osan sähköpotkulaudoista vakuuttamisvelvollisiksi. Vakuutusta ei kuitenkaan ole otettu kaikille niille laudoille, joilla se pitäisi olla, ja seurauksena voi olla jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu. Vakuuttamattomien lautojen aiheuttamista vahingoista on jo tullut Liikennevakuutuskeskukselle vahinkoilmoituksia.
KHO: Liikennevakuutuskeskuksen toimintatavat terveystietojen käsittelyssä ovat lainmukaisia28.3.2025 13:26:25 EET | Tiedote
Korkein hallinto-oikeus (KHO) on 26.3.2025 antanut ratkaisunsa Liikennevakuutuskeskuksen käsittelykäytännöistä terveystietojen osalta. KHO vahvisti yksiselitteisesti, että toiminta on ollut lainmukaista, ja piti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen, jolla Liikennevakuutuskeskukselle määrätty seuraamusmaksu kumottiin.
Vakuuttamattoman ajoneuvon kolaroidessa kuski jää ilman korvauksia – vakavassa vahingossa saamatta jää jopa satoja tuhansia26.3.2025 06:18:00 EET | Tiedote
Vuosittain tapahtuu useita satoja liikennevahinkoja, joissa aiheuttajalla ei ole lakisääteistä liikennevakuutusta. Liikennevakuutuskeskus korvaa syyttömille osapuolille aiheutuneet vahingot, mutta vakuutuksen laiminlyönyt kuljettaja jää kokonaan ilman korvauksia.
Ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä20.2.2025 06:08:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana liikenteessä jäi kiinni 3 550 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa. Kaikkia tapauksia ei tavoiteta nykyisen valvonnan keinoin. Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei pääsääntöisesti saa ajaa metriäkään, ei edes omalla pihalla.
Vihreän kortin voi pian esittää digitaalisesti – helpotusta autoilijoille vuoden 2025 alusta11.12.2024 06:04:00 EET | Tiedote
Vuoden 2025 alusta alkaen eurooppalaisen liikennevakuutustodistuksen, eli vihreän kortin, voi esittää myös digitaalisesti esimerkiksi puhelimen näytöltä. Uudistus tuo joustavuutta kuljetusyrityksille sekä niille, jotka matkustavat omalla ajoneuvolla Suomen rajojen ulkopuolelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme