Läntisen Suomen teollisuus investoi 40 miljardilla

Läntisen teollisuusvyöhykkeen kauppakamarit: Lappi, Oulu, Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Satakunta, Rauma ja Turku ovat toteuttaneet yhdessä Destian kanssa tulevaisuuskatsauksen, joka avaa kehityskulkua. Nyt on myös ensimmäistä kertaa kartoitettu koko länsirannikon käynnistyvien yksityisten investointien volyymi.
– Tämän hetken tiedon mukaan läntiselle teollisuusvyöhykkeelle on tulossa investointeja noin 40 miljardin euron edestä. Tästä tuulivoiman osuus on noin 20 miljardia euroa. Vetyteollisuuden investoinnit ovat yli viisi miljardia euroa, akku- ja mineraaliteollisuuden investoinnit yli kolme miljardia euroa. Metsä- ja metalliteollisuus investoivat nekin yhteensä yli kuusi miljardia euroa. Hanketilanne elää koko ajan ja lisää investointeja on odotettavissa, kertoo professori ja Destian johtaja Jorma Mäntynen.
Läntisen vyöhykkeen aiempaa keskeisempi asema huomioitava ennusteissa
Mittavat investoinnit tuottavat rakennusaikana paljon kuljetuksia, myös erikoiskuljetuksia, ja projektityövoiman liikkuminen kasvattaa liikennemääriä. Uuden tuotannon käynnistyminen merkitsee kuljetusten pysyvää kasvua. Investointiaallon käynnistyessä kauppakamarit ovat panneet huolestuneina merkille, että investoinnit ja niiden tuottamat pysyvät tarpeet eivät näy liikenteen suunnittelupöydillä eivätkä rahoituksen suuntaamisessa.
”Tulevaisuuden liikennettä ei voida rakentaa menneisyyteen pohjautuvan tiedon varaan – kehitys ja liikenneverkon tarpeet eivät etene lineaarisena jatkumona. On iso vaara, että johdamme itsemme harhaan menneisyyteen perustuvalla tiedolla”, toteaa painottaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.
– Liikenneinfrastruktuurista ja laadukkaista liikennepalveluista on pidettävä huolta maalla, merellä ja ilmassa. Suomelle teollisuuden investointiaalto tuo tuloja hyvinvointivaltion rahoittamiseen, lisää kilpailukykyä, parantaa omavaraisuutta ja edistää kestävää kehitystä. Liikenneinfra on siksi nähtävä teollisuuden tuotantolinjana, huomauttaa projektipäällikkö Riku Huhta Destialta.
– Muuttuneiden liikennemäärien lisäksi meidän tulee nyt osata riittävästi ottaa huomioon muuttunut geopoliittinen tilanne ja huoltovarmuusnäkökulma. Läntisestä vyöhykkeestä on muodostumassa entistä keskeisempi linkki länsimarkkinoiden ja muun Suomen välillä. Itä-Suomesta kuljetukset ohjautuvat uudessa tilanteessa yhä enemmän lännen ja etelän satamiin, ja tuonti- ja vientikuljetusten määrä länsisatamien kautta kasvaa tästäkin syystä, sanoo Leiwo.
Selvitys nostaa esiin, että liikenteen ennustemalleissa on entistä paremmin otettava huomioon teollisuusinvestoinnit. Liikennejärjestelmätarpeita arvioimaan olisi syytä perustaa vihreän teollisuuden työryhmä. Lisäksi 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan tarvitaan teollisuusinvestointeja tukeva näkökulma.
Investointien houkuttelu edellyttää, että pullonkauloja puretaan ennakoivasti ja investoinneille luodaan edellytykset. Kestävä, tehokas ja turvallinen liikennejärjestelmä on yksi avain investointien houkuttelussa ja laadukkaan toimintaympäristön muodostamisessa.
Länsiyhteyksien osalta tämä tarkoittaa erityisesti:
- Poikittaisia valta- ja kantateitä sekä näiden satamayhteyksiä
- Poikittaisia ratayhteyksiä Oulusta, Kokkolasta, Vaasasta, Raumalta ja Turusta pääradalle & pääradan kapasiteetin varmistamista
- Digi-ilmailun hyödyntämistä – suoria sähkö- tai hybridilentoyhteyksiä keskeisiltä lentoasemilta Ruotsiin ja Keski-Euroopan solmuihin
- Vaihtoehtoisten kuljetusreittien vahvistamista: valtatie 8 ja sisämaan käytävä, rataverkko, satamien soveltuvuus erilaisiin kuljetustarpeisiin, jne.
- Syksyllä 2022 julkistettu elinkeinoelämän Väylävisio tarjoaa erinomaiset eväät väylien kehittämiseen. Keinoja ovat muiden muassa:
- Sähköinen ja vety- sekä biokäyttöinen raskas kalusto on saatava mahdollisimman nopeasti käyttöön
- Raideliikenteen kehitysharppaus on toteutettava digiratojen ja uusien palvelukonseptien avulla
- Väylärahoitus on kohdistettava tukemaan teollisuusinvestointeja
Elinkeinoelämä julkisti tulevaisuuskatsauksen tiistaina 6.6.2023. Katsauksessa kuvataan käynnistyvien investointien vaikutuksia liikenneverkolle ja esitetään toimenpiteitä liikennejärjestelmän kehittämiseen jatkossa entistä vahvemmin tulevaistulevaisuustietoon perustuen. Samalla se on avaus investointien liikennejärjestelmävaikutuksien arviointiin.
Raportti on tiedotteen liitteenä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh. kaisa.leiwo@turku.chamber.fi, puh. 050 594 9641
Destia, professori, johtaja Jorma Mäntynen, Destia, puh. 040 620 4583, jorma.mantynen@destia.fi
Destia, projektipäällikkö Riku Huhta, Destia, puh. 040 761 0243, riku.huhta@destia.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari
Logistiikka-alan tunnustukset Visit Turku Archipelagolle ja Reima-robotille22.4.2025 15:30:00 EEST | Tiedote
Varsinaissuomalaiseksi logistiikkayritykseksi on valittu Visit Turku Archipelago ja logistikkatoimijaksi Reima-lajittelurobotti. Turun kauppakamari ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Varsinais-Suomen alue myöntävät joka toinen vuosi tunnustuksia vuoden varsinaissuomalaiselle logistiikkayritykselle sekä -toimijalle. Tunnustukset myönnetään valtakunnallisesti merkittävästä Varsinais-Suomen alueella toteutetusta työstä Suomen logistiikkatoimialan ja logististen palveluiden kehittämiseksi. Tunnustukset jaettiin Turun kauppakamarin kevätkokouksen yhteydessä 22. huhtikuuta.
Kauppakamarit: Hoitoon on päästävä – sotekustannukset läpinäkyviksi4.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Sote-palveluiden uudistamiseen tarvitaan uusi vaihe: hyvinvointialueiden tuottavuutta on parannettava keskittymällä vahvemmin toimintatapojen muuttamiseen. Hoitoon on päästävä ja se onnistuu parhaiten, kun hyvinvointialue toimii yhteistyössä alueen yritysten kanssa sote-palveluiden tuottamisessa. Kustannustehokkuuden perusedellytys on kustannusten läpinäkyvyyden lisääminen.
Kansainvälinen kilpailukykyinen väyläverkosto7.3.2025 08:03:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamari toivoo jättämässään Liikenne 12 -lausunnossaan vahvempaa elinkeinoelämän ja tavaraliikenteen näkökulmaa sekä painotusta kansainväliseen saavutettavuuteen, erityisesti länsiyhteyksiin. ”Elinkeinoelämän tarpeet liikenneinfralle ja –palveluille tulisi nostaa painokkaammin esiin Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteissa esimerkiksi nostamalla Suomen logistinen kilpailukyky suunnitelman päätavoitteisiin”, arvioi Turun kauppakamarin vaikuttamispäällikkö Krista Ahonen. Liikenne 12-suunnitelma on 12-vuotinen strateginen dokumentti, jossa käsitellään koko Suomen liikennejärjestelmää valtakunnallisella tasolla kaikissa väylämuodoissa.
Kerttulin lukiolle ICT-teko-tunnustus6.3.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin ICT-teko-tunnustus myönnettiin tänä vuonna Kerttulin ICT-lukiolle. Turussa sijaitseva lukio on Suomen ainoa ICT-alan erityislukio. ICT-valiokunnan myöntämä vuosittainen tunnustus jaettiin alan seminaarissa 6. maaliskuuta.
Tekoälyn hyödyntäminen karkaa yhä useammalla yrityksellä tulevaisuuteen6.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
”Tällä hetkellä varsinaissuomalaisissa yrityksissä hyödynnetään eniten tekoälyn kielimalleja henkilökohtaisissa työtehtävissä, kuten tiedon hakemisessa verkosta tai sähköposteista. Tekoälyllä luodaan ja muokataan tekstisisältöjä tai käännetään tekstiä kieleltä toiselle. Jotkut yritykset luovat markkinointitarpeisiinsa myös grafiikkaa. Yhteistä on se, että valtaosa käytöstä kohdistuu yksilön työtehtäviin”, sanoo Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan puheenjohtaja ja Lounea Yritysratkaisut Oy:n toimitusjohtaja Petri Syväjärvi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme