Pikaraitiolinjan 15 vaunu tekee yleisökiertueen 14.-17.6.
Joukkoliikenteen asiakkailla ja tiedotusvälineillä on 14.-17.6. mahdollisuus tutustua pikaraitiolinjan 15 vaunuun ja kuulla tulevasta liikenteestä. Helsingin seudun joukkoliikenteen uutta tulokasta esitellään Otaniemen, Leppävaaran, Maunulan ja Itäkeskuksen pysäkeillä kunakin päivänä klo 15-18.
![](/data/images/public/4396/69986402/2434fde6-ae6d-43eb-93ac-eb5c24c46155-w_720.jpg)
Tulevan pikaraitolinjan 15 Artic X54 -vaunu tekee yleisökiertueen 14.-17.6.
Kiertueajat- ja pysäkit ovat:
• 14.6. klo 15-18, Aalto-Yliopisto (Otaniemi), Otaniementie 12
• 15.6. klo 15-18, Leppävaaran asema, Alberganesplanadi
• 16.6. klo 15-18, Maunula, Pakilantie 9
• 17.6. klo 15-18, Itäkeskus, Raaseporintie 1
Paikalla on runsaasti asiantuntijoita, joilta voi kysyä niin vaunusta kuin tulevasta liikenteestäkin. Tilaisuudet on tarkoitettu koko perheelle ja niissä voi muun muassa testata tietonsa pikaratikasta leikkimielisessä visassa, josta on palkintojakin luvassa.
Suuren yleisön lisäksi myös tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tutustumaan uuteen vaunuun.
Kiertueen toteuttavat yhdessä HSL, Kaupunkiliikenne Oy, Helsingin ja Espoon kaupungit sekä radan rakentamisesta vastannut Raide-Jokeri -hanke.
Artic X54 -vaunu on suunniteltu pikaraitiotielle
ForCity Smart Artic X54 on varta vasten tulevaa pikaraitiotieliikennettä varten suunniteltu ratikka. Vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, joten niissä on ohjaamot kummassakin päässä ja ovet molemmilla sivulla.
Ratikat ovat 34 metriä pitkiä ja niitä on tarvittaessa mahdollista pidentää noin kymmenellä metrillä. Luvassa on väljää matkustamista, sillä Artic X54 -vaunuihin mahtuu enemmän matkustajia kuin telibusseihin tai kantakaupungin linjojen ratikoihin.
Pikaratikan lattia on pysäkkilaiturien kanssa samalla tasolla, eikä pikaratikan sisällä ole portaita.
Vaunut on suunniteltu niin, että ne sopivat myös haastavaan rataverkkoon. Ne ovat liikennöinnin ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia kantakaupungin Artic-vaunujen kanssa. Vaunut ovat ympäristöystävällisiä, energiatehokkaita ja ylläpitokustannuksiltaan edullisia.
Pikaraitiolinjaa 15 liikennöidään Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä. Liikenne alkaa joko syksyllä 2023 tai viimeistään vuonna 2024. HSL päättää liikenteen aloittamisen ajankohdasta aikaisintaan elokuun lopussa. Ajankohta riippuu muassa kuljettajien ja vaunujen määrästä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja tapahtumasta:
Markkinointisuunnittelija Reeta Viljamaa, HSL, reeta.viljamaa@hsl.fi
Viestinnän asiantuntija Tapio Tolmunen, HSL, puh. 050 3855 055
Lisätietoja raitiovaunukalustosta:
Kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä, Kaupunkiliikenne Oy, puh. 040 522 4711
Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 11.2.202511.2.2025 12:22:47 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 11. helmikuuta 2025 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Lähimaksun koekäyttö laajenee metroasemille7.2.2025 10:30:00 EET | Tiedote
HSL laajentaa lähimaksun koekäyttöä metroasemille 7.2. Lähimaksulla voi ostaa aikuisten kertalippuja kaikilta metroasemilta sekä Suomenlinnan lauttarannan lukijalaitteilta Kauppatorilla, Katajanokalla ja Suomenlinnassa.
HSL:n hallituksen päätöksiä 14.1.202514.1.2025 13:49:52 EET | Päätös
HSL:n hallitus kokoontui 14. tammikuuta 2025 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Näin HSL:n joukkoliikenne kulkee vuosina 2025–2026: Työmaat muuttavat reittejä, ratikkaliikenne tihenee syksyllä14.1.2025 11:02:55 EET | Tiedote
Työmaat vaikuttavat joukkoliikenteeseen Helsingin seudulla myös vuosien 2025–2026 aikana. Raitiovaunujen liikenne tihenee syksyllä 2025, ja useille bussilinjoille tehdään kohdennettuja muutoksia. Muun muassa nämä asiat sisältyvät HSL:n liikennöintisuunnitelmaan, jonka HSL:n hallitus hyväksyi kokouksessaan tiistaina.
Hakaniemen ratikka- ja bussireitit muuttuvat 3. maaliskuuta – ratikkaliikenne Pitkänsillan yli katkeaa marraskuuhun asti9.1.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Kruunusillat-raitiotien työmaa Siltasaarenkadulla muuttaa ratikkareittejä Hakaniemessä 3. maaliskuuta marraskuun alkuun asti. Pitkänsillan yli ei ole ratikkaliikennettä, joten keskustan ja Hakaniemen väli kannattaa kulkea metrolla tai bussilla. Maaliskuun ensimmäisten 2–4 viikon aikana ratikat eivät kulje Hakaniemeen lainkaan. Myös bussipysäkkien sijainnit Hakaniemessä muuttuvat. Työmaan ajaksi ratikkalinjat 6, 7 ja 9 jaetaan kukin kahdeksi eri reitiksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme