Toimi näin, kun rengas puhkeaa
Juhannusliikenteeseen lähtiessä renkaat sekä renkaiden korjausvälineet on syytä käydä huolella läpi. Vararenkaasta tai paikkaussarjasta on tien päällä hyötyä vain silloin, kun ne ovat kunnossa ja niitä osataan käyttää.
Jos ajo alkaa tuntua oudolta tai kesken ajon rengaspainevaroitin hälyttää, syynä on usein rengasvaurio.
”Niitä tapahtuu paljon. Kesäaikaan meille tuodaan keskimäärin kahdesta neljään autoa päivässä pihaan hajonneen renkaan takia”, Jyväskylässä Rengasnuora-liikettä pitävä Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo.
Yleisimpiä syitä rengasrikolle ovat renkaan läpi painuvat naulat, ruuvit, lasinsirut tai jopa orapihlaja-aidan piikit. Välillä vastaan tulee myös viallisista aurauskulmista johtuvia rikkotapauksia, jolloin kumi on sisäsyrjän olkapäästään kulunut puhki.
Jos merkit viittaavat rengasrikkoon, oleellista on pysähtyä mahdollisimman pian turvalliseen paikkaan ja tarkastaa tilanne.
”Tärkeintä on, ettei tyhjällä renkaalla ajeta. Se on vaarallista ja tuhoaa nopeasti renkaan korjauskelvottomaksi. Jos ajo jatkuu yhtään kauemmin, myös vanne saattaa hajota.”
Paikkaussarja ei pysty suureen vaurioon
Suurin osa nykyautoista on varustettu vararenkaan sijaan paikkaussarjalla. Siihen kuuluu paikka-aineliuos ja pieni kompressori, jolla renkaaseen saadaan myös ilmaa. Paikka-ainepurkki kiinnitetään venttiiliin ja kompressori paikka-aine purkkiin. Paikkaussarja kestää käyttökelpoisena noin viisi vuotta.
Paikkaussarja on hyvä apu renkaan kulutuspintaan tuleviin pieniin reikiin. Sen sijaan kulutuspinnan isompiin repeämiin, viiltoihin tai renkaan kylkeen tulleisiin vaurioihin se ei pysty.
”Paikkaussarja on kuitenkin aina vain tilapäiseen apuun. Jos sitä joutuu käyttämään, on ensi tilassa käytävä korjauttamassa rengas kunnolla asiantuntevassa rengasliikkeessä.”
Renkaan paikkaus maksaa tavallisesti noin nelisenkymmentä euroa. Kun rengas paikataan pysyvästi, se irrotetaan vanteelta, reikä porataan puhtaaksi ja karhennetaan. Sen jälkeen pysyvä paikka liimataan renkaan sisäpintaan.
”Kun paikkaustyö tehdään kunnolla, paikattu rengas kestää käyttöä yhtä hyvin kuin rengassarjan muutkin renkaat.”
Vararengas vaihdettava on turvallisessa paikassa
Varmimmin matkaa rengasrikon tapauksessa voi jatkaa, jos autossa on kunnollinen vararengas. Auton mukana tulevat vararenkaat ovat normaalia rengasta pienempiä ja ne on tarkoitettu vain tilapäiseen ajoon rajoitetulla nopeudella.
”Myös vararengas on hyvä tarkastaa, ennen kuin sitä tarvitsee. Vararenkaasta ei ole tosipaikan tullen hyötyä, jos siinä ei ole ilmaa.”
Niin ikään myös rengasvaihtoon tarvittavat työkalut kannattaa käydä ajatuksella läpi. Autosta pitää löytyä toimiva tunkki ja rengasavain, jonka hylsy sopii varmasti oman auton renkaiden pultteihin. Niin ikään lukkopultin avaimen sijainti on selvitettävä, jos renkaissa on lukkopultit. Vaihtotyötä puolestaan helpottavat työhanskat sekä tunkin alle tarvittaessa asetettava levynpala.
”Jos rengas on vaihdettava, on auto aina ajettava turvalliseen paikkaan ja asetettava varoituskolmio riittävän matkan päähän. Turvallisuuden näkökulmasta heijastinliivi on hyvä lisä, joka ei edes vie paljon tilaa.”
Urat ja paineet kuntoon
Juhannuksena moni starttaa autolla kesäloman viettoon. Renkaan korjaussarjojen ja vararenkaan ohessa kesäloman kynnys on hyvä hetki tarkastaa myös renkaat. Renkaiden ilmanpaineiden tarkastus käy vaivattomimmin asiantuntevassa rengasliikkeessä, jossa saa samalla arvion renkaiden kunnosta.
”Oikeat rengaspaineet säästävät polttoainetta ja myös pidentävät renkaan käyttöikää. Jos lomaliikenteeseen lähtiessä auto pakataan kovin täyteen, on paineet hyvä asettaa valmistajan tarkoittamaan maksimiin tai vähintäänkin 0,2 baria suositusta korkeammaksi.”
Lain mukaan kesärenkaalta vaaditaan 1,6 mm urasyvyys, mutta jo alle 4 mm syvillä urilla ajettaessa sadekelillä vaaditaan huomattavasti tavallista suurempaa tarkkuutta. Helpoin tapa testata urien syvyys on työntää uraan 2 euron kolikko, jonka hopeareunus on 4 mm levyinen.
Jos hopeareunus ei enää uppoa uraan, on aika suunnitella renkaiden uusimista.
”Renkaat ovat käyttötavaraa, jotka uusitaan tarpeen, eikä kalenterin mukaan. Kesällä rengasliikkeissä on syksyn ja kevään vaihtosesonkiin nähden rauhallista, jolloin myös rengaskaupat saa tehdä rauhassa ja myyjilläkin on paremmin aikaa selvittää asiakkaan tarpeita.”
Näin selviät rengasrikosta
- Tarkasta vararenkaan kunto ja rengaspaine. Käy myös läpi auton työkalut, turvavarusteet ja varoituskolmio rengasrikon varalta.
- Tarkasta, onko yksi renkaan pulteista erilainen, niin sanottu varkauden estävä lukkopultti. Jos on, varmista että tiedät missä sen avain on. Muuten renkaanvaihto ei tien päällä onnistu edes ammattilaiselta.
- Jos autossasi on paikkaussarja, selvitä sen sijainti ja opettele sen käyttö ennen lähtöä. Paikkaussarjat kestävät käyttökelpoisina noin viisi vuotta. Ikääntynyt paikkaussarja kannattaa uusia rengasliikkeessä.
- Tarkasta renkaiden urasyvyys ennen kesälomaa. Lain vaatima urasyvyys on 1,6 mm, mutta alle 4 mm urilla märällä kelillä vaaditaan jo äärimmäistä tarkkaavaisuutta.
- Tarkasta renkaiden ilmanpaineet. Oikeat rengaspaineet vakauttavat ajoa ja säästävät sekä polttoainetta että rengasta kulumiselta. Jos kuormaa on paljon, kannattaa paineet asettaa vähintään 0.2 baria ohjearvoa korkeammaksi.
- Ota talteen tärkeimpien tie- ja rengaspalveluiden, Autoliiton (0200 8080) sekä oman vakuutusyhtiön hätänumerot jo etukäteen pahemman rengasrikon tai vahingon varalta.
- Usein helposti apua saa kaskovakuutuksen kautta. Jos kaskoa ei ole tai se on suppea, hinaus- ja korjausapua voi tien päällä tiedustella paikallisilta rengasliikkeiltä.
- Pakkaa autoon vettä ja hyvin säilyvää kuivaa purtavaa. Ruuhka-aikoina apua voi joutua odottelemaan, mutta nälän pysyessä poissa odottelu on aavistuksen siedettävämpää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Autonrengasliitto
Jarmo Nuora
Puheenjohtaja
040 557 5690
jarmo.nuora@rengasnuora.fi
Kuvat
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme