Historiallinen hetki: Sähkölentokone laskeutui ensimmäistä kertaa Turun lentoasemalle
- Oli historiallinen hetki, kun sähkölentokoneen pyörät koskettivat kiitotien pintaa ja uusi sivu lentokentän tulevaisuuteen kääntyi. Koko ilmailusektorin on käytettävä kaikki mahdolliset keinot päästöjen vähentämiseksi. Hiljaisemmat ja päästöttömät sähkölentokoneet ovat yksi osa lentoalan ilmastoratkaisua, Kimmo Mäki sanoo.
Finavia on vuodesta 2018 alkaen tehnyt työtä sähkölentämisen kehittämiseksi muun muassa yhdessä Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen kanssa. Sähköisestä ilmailusta saatu tieto on auttanut Finaviaa varautumaan muun muassa akkujen latausinfrastruktuuriin.
- Tänään Turun lentoasemalle laskeutunut sähkölentokone on kaksipaikkainen Pipistrel Alpha Electro. Se on kehitetty erityisesti koulutuskäyttöön. Lyhyen nousukiitonsa ja suuren nousunopeutensa ansiosta kone soveltuu hyvin pienille kentille, Sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama sanoo.
Sähkölentokoneilla on tärkeä rooli lentoliikenteen ilmastoratkaisussa, mutta ne eivät yksin mullista lentoliikenteen tulevaisuutta. Sähkölentokoneiden arvioidaan soveltuvan parhaiten lyhyille matkoille sekä pienille matkustajamäärille. Nyt sähkölentokoneiden toimintasäde on 120 kilometriä ja kyydissä voi kulkea muutama ihminen.
Avainasemassa lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä on lentokerosiinin korvaaminen fossiilittomalla käyttövoimalla eli sähköllä, vedyllä ja uusiutuvista raaka-aineista tehdyllä polttoaineella. Todennäköisesti eri käyttövoimia hyödynnetään rinnakkain.
- Meillä on selkeä visio siitä, että suomalaisilla ja Suomen elinkeinoelämällä tulee olla myös tulevaisuudessa nopeat ja hyvät yhteydet ympäri maailmaa, ja että suomalaiset voisivat lentää vielä sadan vuoden kuluttuakin. Otamme ilmastonmuutoksen ja ihmisten huolet vakavasti ja teemme sisukkaasti töitä ympäristövaikutusten pienentämiseksi. Tavoitteemme on saavuttaa lentoasemiemme hiilipäästöjen nettonollataso kahden vuoden sisään, Kimmo Mäki sanoo.
Sähkölento on osa Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöstä, joka järjestetään 17.-18. kesäkuuta 2023 Turun lentoasemalla. Finavian osastolla voi tutustua sähkölentokoneen lisäksi uusiutuvalla polttoaineella kulkevaan kenttäkalustoon.
Finavia Oyj
Viestintä
Faktalaatikko
Sähkölentokone: Pipistrel Alpha Electro
Toiminta-aika: 1h 30 min
Toimintasäde: 120 km
Akun kapasiteetti: 21 kWh
Kokonaispaino: 370 kg
Matkalentonopeus: 157 km/h
Paloauto: Rosenbauer Panther 6x6
Hevosvoimat: 750 hv
Huippunopeus: 115 km/h
Kokonaispaino vesi- ja vaahtosäiliöt täynnä: 37 000 kg
Kattotykki suihkuttaa vettä tai vaahtoa 9 000 l/min jopa 100 m päähän
Kiitotietraktori: Valtra S 394
Hevosvoimat: 405hv 298kW
Paino: lisäosineen 15 000 kg
Talvella: 5 m leveä U-aura edessä, takana harja tai linko
Kesällä: nurmialueiden niitto ja maansiirtotyöt
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finavia media desk ma-pe klo 9-16
Puh:+358 (0)20 708 2002comms@finavia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 298 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 540.
www.finavia.fi
http://vuosikertomus.finavia.fi
www.facebook.com/finavia
www.facebook.com/helsinkiairport
www.twitter.com/finavia
www.twitter.com/helsinkiairport
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj
Finavia Group financial statements release 1 January–31 December 2024: A positive operating result in a time of uncertainty25.3.2025 12:13:00 EET | Press release
Finavia Group’s revenue and operating margin increased substantially in 2024, and profit performance improved when compared to 2023. Revenue growth was driven by the positive development of air traffic revenue and other revenue. Nevertheless, the company’s result for the financial year was negative, mainly due to the continued closure of Russian airspace.
Finavia-konsernin tilinpäätöstiedote 1.1. - 31.12.2024: Positiivinen liiketulos epävarmuuden keskellä25.3.2025 12:05:04 EET | Tiedote
Finavia-konsernin vuoden 2024 liikevaihto ja käyttökate kasvoivat selvästi ja tuloskehitys parani vuoteen 2023 verrattuna. Liikevaihdon kasvun taustalla olivat lentoliikennetuottojen sekä muiden tuottojen positiivinen kehitys. Yhtiön tilikauden tulos jäi kuitenkin negatiiviseksi pääosin Venäjän ylilentokiellon takia.
Helsinki Airport selected again as the best airport in Europe in its size category10.3.2025 13:16:55 EET | Press release
Passengers have selected Helsinki Airport as the best airport in Europe in terms of customer experience in the 15–25 million passenger size category. The Airport Service Quality (ASQ) Award given to the Finnish airport company Finavia is based on an annual international survey involving 400 airports in 95 countries. The award is given annually by Airports Council International (ACI), the international umbrella organisation for airports.
Helsinki-Vantaa palkittiin jälleen Euroopan parhaana lentoasemana kokoluokassaan10.3.2025 13:01:39 EET | Tiedote
Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseltaan Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 15–25 miljoonan matkustajan kokoluokassa. Lentoasemayhtiö Finavialle myönnetty ASQ-lentoasemapalkinto (Airport Service Quality) perustuu kansainväliseen tutkimukseen, johon osallistuu vuosittain 400 lentoasemaa 95 maasta. Palkinnon myöntää vuosittain lentoasemien kansainvälinen kattojärjestö Airports Council International (ACI).
The last phase of the renovation of Helsinki Airport's runway 2 to begin – runway closed 14 April–31 August 202519.2.2025 13:58:41 EET | Press release
In the summer of 2025, Finavia will carry out the renovation of Helsinki Airport's runway 2 (runway 15/33), which means that the runway will be closed from 14 April to 31 August 2025. The runway renovation is part of normal lifecycle management and a prerequisite for the smooth operation of air traffic.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme