Saimaan ja meriliikenteen logistisiin muutoksiin on sopeuduttu hyvin
Venäjän satamat ja aluevedet julistettiin sotariskialueeksi huhtikuussa 2022. Tuolloin lähes kaikki länsimaiset varustamot lopettivat liikennöinnin Venäjälle. Selvitys ”Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset Suomen merikuljetuksiin” osoittaa, ettei Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ole kuitenkaan aiheuttanut merkittäviä häiriöitä Suomen viennin ja tuonnin merilogistiikkaan.
− Markkinat reagoivat ja sopeutuivat nopeasti, korvaavat hankintalähteet löydettiin ja niitä tukevat logistiset ratkaisut on saatu valmiiksi. Muutosten ennakoidaan kestävän vuosia, mutta teollisuuden toimijat ovat varautuneet muutosten pysyvyyteen eli tällä hetkellä tehdään pitkiä sopimuksia ja sitoudutaan uusiin hankintalähteisiin, sanoo Vesikuljetuspoolin poolisihteeri Juha Savisaari.
Meriliikenteen osuus Suomen ulkomaankaupasta kasvoi kymmenen prosenttia vuoden 2021 tasosta ja oli 92 prosenttia vuonna 2022. Syynä kasvuun on Venäjän ja Suomen välisten maakuljetusten loppuminen. Metsäteollisuuden raaka-aineet olivat suurin tavararyhmä näissä kuljetuksissa. Teollisuuden ja logistiikan toimintaympäristöön on vaikuttanut hyökkäyssodan lisäksi mm. pandemia ja inflaatio.
Suomen ulkomaankauppaa ja meriliikennettä säännöstelevät EU-pakotteet, joilla on ollut suora vaikutus Suomen meriliikenteeseen, tavaravirtoihin ja satamien toimintaan. EU kielsi venäläisten alusten tulon EU-maiden satamiin jo huhtikuussa 2022. Maakaasun tuonti loppui toukokuussa 2022 ja kivihiilen elokuussa 2022. Viimeinen raakaöljytankkeri Suomeen saapui Venäjältä Primorskin öljysatamasta heinäkuussa 2022.
Saimaan sisäinen liikenne jatkaa vahvaa kasvua
Pitkälti raakapuun tuontiin Venäjältä perustunut rahtiliikenne pysähtyi Saimaan kanavalla kesällä 2022. Se merkitsi Itä-Suomen ja Saimaan alueen yrityksille uusia ja nopeita logistisia ratkaisuja. Selvitys ”Logistiikan muutokset Saimaan alueella 2022” erittelee uudet ratkaisut, joista yksi on esimerkiksi teollisuuden aloittamat raakapuun hankinnat Baltian ja Pohjois-Euroopan alueelta. Tällä tuonnilla on korvattu Venäjältä aikaisemmin tulleet raaka-aineet, mikä on sisältänyt mm. noin 10 miljoonaa kuutiometriä haketta ja raakapuuta vuosittain.
− Saimaan vienti- ja tuontiliikenne on hakeutunut uusille reiteille ja uusien logististen reittien löytäminen on huoltovarmuuden kannalta merkittävää. Suurin osa Itä-Suomen tavaravirroista kulkee HaminaKotkan satamien kautta. Sisäinen liikenne Saimaalla, laivakuljetukset ja uitto jatkuvat edelleen vahvana tämän vuoden aikana, sanoo Huoltovarmuuskeskuksen vanhempi varautumisasiantuntija Jukka Etelävuori.
Molemmat selvitykset ovat luettavissa Huoltovarmuuskeskuksen (HVK) verkkosivuilta: https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/julkaisut
Tilastotietoon ja eri toimijoiden haastatteluihin perustuvat selvitykset on laatinut Brave Logistics Oy. Selvitykset on toteutettu HVK:n Logistiikka 2030 -ohjelmassa.
Lisätietoja:
Vesikuljetuspoolin poolisihteeri Juha Savisaari, juha.savisaari@shipowners.fi, p. 040 520 1694
Huoltovarmuuskeskuksen vanhempi varautumisasiantuntija Jukka Etelävuori, jukka.etelavuori@nesa.fi, p. 029 505 1003
Vesikuljetuspooli on Huoltovarmuuskeskuksen hallituksen ja Logistiikkasektorin ohjauksessa toimiva valtakunnallinen varautumisorganisaatio. Poolin tehtävänä on yhdessä alan yritysten kanssa seurata, suunnitella ja valmistella toimenpiteitä alansa huoltovarmuuden kehittämiseksi.
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Huoltovarmuusorganisaatio
Sjötransportersaktorerna stärkte beredskap genom gemensam övning6.6.2024 10:35:43 EEST | Pressmeddelande
Försörjningsberedskapsorganisationens Sjötransportpool ordnade i Helsingfors en två dagar lång övning för aktörer inom sjöfarten. På drygt två år har säkerhetsläget i Östersjöregionen förändrats avsevärt och risken för allvarliga störningar har ökat. Övningarna är en del av det regelbundna samarbetet mellan försörjningsberedskapskritiska aktörer. Övningarnas syfte är att stärka beredskap och informationsutbytet. I övningen deltog cirka 60 representanter för rederier och andra centrala aktörer inom sjöfarten samt sjöfatsmyndigheter.
Meriliikenteen toimijat vahvistivat varautumista yhteisellä harjoituksella6.6.2024 10:35:43 EEST | Tiedote
Huoltovarmuusorganisaation (HVO) Vesikuljetuspooli järjesti merenkulun toimijoille kaksipäiväisen harjoituksen Helsingissä. Itämeren alueen turvallisuustilanne on reilun kahden vuoden aikana muuttunut merkittävästi ja riski vakavaan häiriöön on kasvanut. Harjoitukset ovat osa huoltovarmuuskriittisen toimijoiden säännöllistä yhteistyötä, jolla vahvistetaan varautumista sekä tiedonvaihtoa. Harjoitukseen osallistui noin 60 edustajaa varustamoista ja muista keskeisistä merialan toimijoista sekä alan viranomaisista.
Jätehuoltopooli tuo alan toimijoita yhteen kehittämään varautumista8.2.2024 13:57:33 EET | Tiedote
Huoltovarmuusorganisaatio (HVO) on täydentynyt Jätehuoltopoolilla, jonka tehtävänä on kehittää jätealan varautumista ja jatkuvuudenhallintaa. Tavoitteena on varmistaa yhteiskunnan edellyttämien jätehuoltopalveluiden tarkoituksenmukainen toiminta niin normaalioloissa kuin vakavissa häiriötilanteissakin.
Toimialojen kybervarautuminen hyvää perustasoa14.3.2023 14:00:00 EET | Tiedote
Yritysten kybervarautuminen Suomessa on keskimäärin hyvää perustasoa, selviää tuoreesta Kansallisen kyberturvallisuuden kypsyystason selvityksestä. Tietoisuus kyberuhkista ja varautumisen merkityksestä on parantunut. Keskeisiä haasteita ovat pula kyberturvallisuuden osaajista sekä puutteet kumppaniverkoston hallinnassa. Vaihtelua varautumisen tasossa eri toimialojen välillä ja toimialojen sisällä eri yritysten välillä on runsaasti.
Report on maritime security: need for a functional market and more Finnish experts28.2.2023 10:18:20 EET | Press release
Almost 90 per cent of Finland’s exports and imports are transported by sea. Sea transport and the logistics related to it are vital to the functioning of society. The report ‘Security Capacity of Finland’s Sea Transports’, commissioned by the Maritime Transport Pool of the National Emergency Supply Organisation, estimates the current sea transport capacity sufficient for Finland’s security of supply. This estimate is based on actual traffic volumes and scenarios of emergency conditions.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme