Kreate Group Oyj

Kreatelle lisää urakoita laajasta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta – yhteisarvo lähes 7 miljoonaa euroa

Jaa

Kreate on voittanut Helsinki–Riihimäki-hankkeeseen kuuluvan sähkörataurakan sekä toisen rataurakan aiemmin toukokuussa voitetun Kytömaa–Ainola-urakan jatkoksi. Väyläviraston kanssa solmittujen urakkasopimusten yhteisarvo on lähes seitsemän miljoonaa euroa. Hankkeet toteutetaan yhteistyössä Kreaten eri yksiköiden kesken ja niissä hyödynnetään Väyläviraston mentorointiohjelmaa, joka mahdollistaa uusia osaajia infra-alalle.

Kreate on tehnyt panostuksia sähkörataliiketoimintaan, mikä näkyy nyt voitetun sähkörataurakan mittaluokassa. Urakassa Kreate muun muassa sähköistää 3,5 kilometriä rataa ja tekee yli 7 kilometriä ajojohdintöitä.
Kreate on tehnyt panostuksia sähkörataliiketoimintaan, mikä näkyy nyt voitetun sähkörataurakan mittaluokassa. Urakassa Kreate muun muassa sähköistää 3,5 kilometriä rataa ja tekee yli 7 kilometriä ajojohdintöitä.

Kreaten voittamissa uusissa urakoissa rakennetaan Ainolan asemalle uuden seisakkeen itäisen puolen rakenteet mukaan lukien hissikuilu ja alikulkukäytävän silta sekä suunnitellaan ja sähköistetään noin 3,5 kilometriä rataa. Lisäksi urakkaan kuuluu yli seitsemän kilometriä ajojohdintöitä.

– Olen todella tyytyväinen, että voitimme kaksi uutta rataurakkaa merkittävältä Helsinki–Riihimäki-hankkeelta. Etenkin sähkörataurakka on hieno onnistuminen, sillä se on ratatoimintojen laajentamisen jälkeen ensimmäinen tämän mittaluokan voittamamme sähkörataurakka. On hienoa, kun tehdyt panostukset konkretisoituvat tilauskannan kasvuna, sanoo ratarakentamisen johtaja Timo Leppänen Kreatesta.

Yhteistyöllä tehokkuutta tekemiseen ja erikoispohjarakentamisella tiiveyttä tunneliin

Kolme samanaikaista ja eritahtista urakkaa tiiviillä alueella vaatii yhteensovittamista ja saumatonta yhteistyötä tilaajan ja muiden yhteistyökumppaneiden suuntaan.

– Kun rakennamme kaikkia kolmea urakkaa samanaikaisesti omalla porukalla, on urakkarajat talon sisäisesti joustavammat ja yhteensovittaminen tehokkaampaa, mikä näkyy varmasti myös tilaajan suuntaan selkeänä ja sujuvana tekemisenä, kertoo Kreaten työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen.

Urakoiden rakentaminen tulee olemaan Kreaten rata-, silta- ja väylärakentajien yhteinen ponnistus, jossa merkittävässä roolissa on myös Kreaten puoliksi omistama yhteisyritys erikoispohjarakentamiseen erikoistunut KFS Finland Oy.

– Asemalaiturin alapuolelle rakennettavan alikulkukäytävän pohjanvahvistus ja vesitiiviin kaukalon rakentaminen ovat tärkeät työvaiheet. Korkealla olevan pohjaveden takia KFS Finland ja kokeneet silta-ammattilaisemme toteuttavat rakenteen ponttiseinää ja suihkuinjektointia hyödyntäen. KFS toteuttaa myös porapaalutukset sillan tukirakenteisiin, Aaltonen valottaa.

Kaikkien kolmen urakan lopputuloksena valmistuvat Kytömaan ja Ainolan välinen itäinen lisäraide ja Ainolan uuden seisakkeen itäinen laituri Suomen vilkkaimmin liikennöidylle rataosalle. Kaikki työt on toteutettava niin, että läntinen raide säilyy häiriöttä liikenteen käytössä.

Mentoroinnilla vahvempaa osaamista ja tulevaisuuden referenssejä

Kreate aikoo hyödyntää Helsinki–Riihimäki -hankkeen voitetuilla urakoilla Väyläviraston mentorointimahdollisuutta, jossa mestari-kisällimallilla kasvatetaan infra-alan ammattilaisten osaamista ja referenssejä. Infra-alalle valmistuu vuosittain satoja osaajia vähemmän kuin siirtyy eläkkeelle, mikä aiheuttaa alalle osaajapulaa. Kreate on huomannut, että erityisesti ratarakentamisen pariin kaivataan monipuolista kokemusta omaavia työmaapäälliköitä.

– Meillä on osaavia ja sitoutuneita tekijöitä, jotka saavat hankkeilla toteutetun mentoroinnin myötä arvokkaita referenssejä ja pystyvät sitä kautta etenemään vaativampiin työtehtäviin sekä hankkeiden vastuu- ja johtotehtäviin, summaa Leppänen.

Vaativaan rakentamiseen erikoistunut Kreate on hyödyntänyt Väyläviraston mestari-kisällimallia onnistuneesti aiemmin muun muassa siltarakentamisen hankkeissa.

– Olemme rekrytoineet myös kehittymishaluisia ja potentiaalisia opiskelijoita, jotka ovat harjoittelun jälkeen siirtyneet luontevasti seuraaviin tehtäviin. Heitä ei kuitenkaan voi kylmiltään sijoittaa vaativille hankkeille ja liian suureen vastuuseen. Siksi konkareilta oppiminen käytännön työssä on tärkeä väylä kasvattaa nuorista osaajista tulevaisuuden rakentajia, Leppänen sanoo.

Helsinki–Riihimäki-hankkeeseen kuuluvan HERI2 RU2 Kytömaa-Ainola -rataurakan ja HERI2 Kytömaa-Ainola suunnittele ja toteuta -sähkörataurakan yhteishinta on lähes 7 miljoonaa euroa ja tilaajana on Väylävirasto. Lue myös Kreaten voittamasta yli 10 miljoonan euron Kytömaa–Ainola-urakasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kreate on aloittanut työt Helsinki–Riihimäki-hankkeeseen kuuluvilla urakoilla. Tämän viikon sunnuntai-maanantaiyönä aloitettiin itäisen raiteen purkutyöt. Kaikkien kolmen urakan lopputuloksena valmistuvat Kytömaan ja Ainolan välinen itäinen lisäraide ja Ainolan uuden seisakkeen itäinen laituri Suomen vilkkaimmin liikennöidylle rataosalle.
Kreate on aloittanut työt Helsinki–Riihimäki-hankkeeseen kuuluvilla urakoilla. Tämän viikon sunnuntai-maanantaiyönä aloitettiin itäisen raiteen purkutyöt. Kaikkien kolmen urakan lopputuloksena valmistuvat Kytömaan ja Ainolan välinen itäinen lisäraide ja Ainolan uuden seisakkeen itäinen laituri Suomen vilkkaimmin liikennöidylle rataosalle.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta27.6.2024 10:03:36 EEST | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa 34 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Kytömaan ja Järvenpään välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kahdelle aikaisemmalle, joita Kreate rakentaa parhaillaan Kytömaan ja Ainolan välillä. Uuden laajemman urakan toteuttaminen alkaa samalla alueella, mutta rakentaminen siirtyy itäpuolelta länsipuolelle.

Suomen pisin silta palkittiin tietomallinnuksen edelläkävijänä13.6.2024 11:03:02 EEST | Tiedote

Täydellä teholla rakentuva Kruunuvuorensilta on voittanut Tekla BIM Awards Suomi 2024 -kilpailun, jossa arvioidaan laaja-alaisesti projektin tietomallintamiseen ja sen hyödyntämiseen liittyvää kokonaisuutta. Alusta asti sillan suunnittelun ja toteutuksen keskiössä olleen tietomallinnuksen avulla on varmistettu hankkeen tarkkuus, tehokkuus ja läpinäkyvyys kaikille osapuolille. Kruunuvuorensilta on infrarakentamisen saralla hieno esimerkki tietomallinnuksen huippuosaamisesta ja innovaatioista.

Kreatella poikkeuksellisen iso putkiurakka – Keskon logistiikkakeskuksen sähkö ja hulevedet kulkevat lähes 70 kilometrin putkistossa11.6.2024 10:36:57 EEST | Tiedote

Suomen suurimpiin rakennushankkeisiin kuuluvalla Keskon logistiikkakeskuksen työmaalla myös putkityöt ovat omaa luokkaansa niin laajuudeltaan kuin kestoltaan. Kreate urakoi 1,5 vuoden aikana lähes 70 kilometriä kaapelinsuoja-, vesi- ja viemäriputkia. Lisäksi asennettiin yli 20 pumppaamoa ja yli 800 kaivoa, joilla varmistetaan Onnelaksi nimetyn Hyvinkään logistiikkakeskuksen hule- ja jätevesien kokonaisvaltainen hallinta.

Sompasaaressa 140-tonnisten elementtien nostotyöt onnistuneesti päätökseen – Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen valmistumassa puoli vuotta etuajassa7.6.2024 13:10:23 EEST | Tiedote

Kolme viikkoa kestäneet mittavat nostotytöt Helsingin Sompasaaressa on saatu päätökseen. Suurimmillaan yli 140 tonnia painaneet laiturielementit asennettiin mereen Nihdinlaiturin ja Satamamestarinlaiturin edustalle keskimäärin kolmen kappaleen päivävauhtia. Talven aikana vähähiilibetonista paikalla valettujen elementtien nostamiseen tarvittiin jättinosturi, jonka nostokyky oli yli 162 tonnia ja nostosäde yli 23 metriä. Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen -hanke etenee aikataulua nopeammin muun muassa onnistuneen työsuunnittelun ja paikan päällä käsiteltyjen maamassojen ansioista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye