Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

Tieverkko kaipaa kunnon kuoppakorotusta

Jaa

Lomailevat suomalaiset voivat itse tehdä huomioita eri puolilla Suomea siitä, miten tieverkko rapistuu. Maantiet pitää saada kuntoon koko Suomessa, jotta talous toimii. Teiden kunto on turvallisuuskysymys, AKT:n ammattikuljettajille myös työturvallisuuskysymys.

Kuljettaja Tero Ihalainen näkee ratin takaa paitsi hienot keskisuomalaiset maisemat, myös tiestön vuosi vuodelta heikentyneen kunnon. Kuva: Hannu Tuovinen, Aktlehti.fi arkistokuva:
Kuljettaja Tero Ihalainen näkee ratin takaa paitsi hienot keskisuomalaiset maisemat, myös tiestön vuosi vuodelta heikentyneen kunnon. Kuva: Hannu Tuovinen, Aktlehti.fi arkistokuva: Hannu Tuovinen Hannu Tuovinen

Reissatessaan Suomen pääteillä ja sorapäällysteisillä mökkiteillä jokainen voi itse nähdä maanteiden korjausvelan eli teiden huonon kunnon. Ammattikuljettajat kokevat sen joka päivä. Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n näkemys on, että tieverkko pitää saada kuntoon. Korjausvelan kasvu tulee pysäyttää.


– Tiet alkavat olla jo vaarallisen huonossa kunnossa. Tästä tulee ammattikuljettajilta viestiä tien päältä, AKT:n sopimustoimitsija Vesa Lackman sanoo.

Maanteiden kunto on huonontunut huolestuttavalla vauhdilla. Korjausvelka tarkoittaa, että jatkuvasti teitä korjataan vähemmän suhteessa niiden kunnon rapistumiseen. Tämä velka vain kasvaa. 

Keväällä 2023 Trafi kertoi, että teiden korjausvelka on 1,65 miljardia euroa. Päällystetyistä teistä huonokuntoisia on 7900 kilometriä eli noin 14 prosenttia. Sorateistä noin 2 800 km eli 10 prosenttia on huonokuntoisia. Nämä ovat iso turvallisuusriski.

AKT katsoo, että tieverkon korjaamista pitää kohdentaa. Ensisijaisia ovat elinkeinoelämän toimintaedellytykset, työmatkaliikenne ja liikenneturvallisuus. Myös alempitasoiseen tieverkkoon pitää olla varaa tehdä parannuksia. 

Raskaan liikenteen kaluston mitat ja massat ovat kasvaneet, mikä kuluttaa teitä entistä enemmän. 


Pitkät HCT-yhdistelmäajoneuvot tarvitsevat myös suuremmat taukopaikat pysähtyäkseen. Se tarkoittaa kuljettajille isompaa haastetta löytää paikka pysähtyä. Tarvitaan valtakunnallinen raskaan liikenteen taukopaikka- ja siirtokuormausalueverkko. Se kehittäminen on saatava liikkeelle. 

Hallitusohjelma pistää isoja panoksia raiteisiin. Raiteet eivät korvaa maantieverkkoa, joka on ainoa todellinen vaihtoehto liikkumiseen harvaan asutuilla alueilla. 

Teitä pitkin kulkee 90 prosenttia tavaraliikenteen tonneista ja henkilöliikenteestä. Tien päällä kuljettajina on AKT:n ammattilaisia, kuten esimerkiksi yhdistelmäajoneuvojen, kuorma-autojen, linja-autojen, säiliöautojen ja ympäristönhuollon kuljettajia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

AKT: Yhteistoimintalain muutokset ovat lain perusidean vastaisia28.11.2024 14:30:00 EET | Tiedote

AKT katsoo, että yhteistoimintalakiin esitetyillä muutoksilla heikennetään merkittävästi työntekijöiden asemaa. Muutokset vähentävät työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa omaan asemaansa ja ovat näin yt-lain perusidean vastaisia. Kun yt-neuvotteluajat lyhenevät, se tarkoittaa myös merkittäviä taloudellisia menetyksiä työntekijöille. Lomautuksiin ei ennätetä varautua ja etsiä uutta työtä. Palkanmaksu päättyy entistä nopeammin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye