Tampere jälleen asuntosijoittamiselle suotuisin kaupunki Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa

Korona-aikana paljon esillä ollut muuttoliike pois suurista kaupungeista näyttää tilastojen valossa jäävän odotettua pienemmäksi. Alueellinen ja ulkomailta Suomeen suuntautuva muuttoliike sekä korkeakouluopiskelijoiden paluu etäopiskelusta opiskelupaikkakunnille ovat jälleen vahvistaneet kaupunkien pitkän aikavälin houkuttelevuutta asuntosijoittamisen kannalta. Tämä näkyy myös Tampereella, joka on Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa jo kolmatta vuotta peräkkäin ensimmäisenä.

”Tampereella niitetään nyt satoa, joka on istutettu sujuvan seudullisen yhteistyön, viihtyisien uusien asuinalueiden, ratikan, areenaprojektin ja vahvaan väestönkasvuun riittävästi vastanneen rakentamisen avulla. Uusimmat väestötiedot osoittavat Tampereen kasvun jopa kiihtyvän entisestään. Väestön muuttoliikkeen uusimpien tietojen mukaan Tampere on saanut jopa 6000 asukasta muuttovoittoa sitten kesäkuun 2022. Yli kahden prosentin vuotuinen väestönkasvu kertoo vahvaa viestiä Tampereen vetovoimasta”, sanoo Suomen Vuokranantajien analyytikko Antti Luukkanen.

Viime vuosina nähty rakentamisen buumi on vaihtunut äkkijyrkkään syöksyyn, kun kiristynyt korkotilanne on tehnyt perustajarakentajista ja suurista rakennuttajista huomattavan varovaisia aloittamaan uusia projekteja.

”Tampereellekin on valmistumassa huomattava määrä asuntoja jo aloitettujen projektien valmistuessa, mutta vahvan väestökehityksen ja kaupungin muun vetovoiman nojalla nämäkin asunnot tulevat ennen pitkää käymään kaupaksi”, Luukkanen arvioi.

Suomen Vuokranantajien jäsenistölle keväällä toteutetussa Vuokranantaja-barometrissa Tampereen sijoitus oli niin ikään ensimmäinen. Myös Etuovi.com-sivustolla esillä olevien vuokra-asuntojen keskimääräiset markkinointiajat kertovat positiivista kuvaa Tampereen vetovoimasta. Keskimääräinen markkinointiaika vapaarahoitteiselle vuokra-asunnolle Tampereella on painunut noin neljään viikkoon, kun se vielä kaksi vuotta sitten ylitti kuusi viikkoa.

Tampereen ohella kaupunkirankingin kärkikolmikossa olivat Turku ja Kajaani. Kajaanin yllättävää vahvuutta rankingissa selittää lyhyiden markkinointiaikojen lisäksi vahva kokonaisvuokratuotto. Sen sijaan Vantaan ja Espoon ranking-sijoitukset olivat laskussa, pääasiassa pidentyneiden markkinointiaikojen johdosta. Kumpaankin kaupunkiin on viime aikoina rakennettu paljon uudisasuntokantaa, joten vuokraajilla on mahdollisuuksia etsiä kiireettä sopivaa asuntoa.

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Pellervon Taloustutkimuksen(PTT) tekemässä vuotuisessa kaupunkirankingissa selviää, mitkä Suomen kaupungit ovat asuntosijoittamisen kannalta kaikista suotuisimpia. Pisteytys koostuu seitsemästä osa-alueesta, joista kolme kuvaa vuokratuoton ja sen osien kehitystä ja neljä kaupungin kehitysnäkymiä Tilastokeskuksen väestötietojen sekä Suomen Vuokranantajien jäsenistölle tehdyn kyselyn pohjalta.

Suomessa on noin 360 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 30 000 vuokranantajaa.

Vuokralainen aiheutti vahinkoa taloyhtiölle – kuka vastaa?10.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Aika ajoin vuokra-asunnoissa sattuu vahinkoja. Esimerkiksi asunnon ulko-ovi voi rikkoutua tai avain hukkua, eikä epäonninen suihkuun nukahtaminenkaan ole harvinaisuus. Kuka on tällöin vastuussa huoneiston korjaamisesta ja toisaalta tästä aiheutuvien jopa useiden tuhansien eurojen kustannusten korvaamisesta – vuokralainen, vuokranantaja vai taloyhtiö? Suomen Vuokranantajien juristi Saara Penttilä muistuttaa korjausvastuun ja korvausvastuun eroista.

Karvakuono kerrostaloon? Näin lemmikkeihin liittyviä riskejä voidaan hallita vuokrasuhteissa1.8.2024 08:45:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asunnot jakautuvat markkinoilla tyypillisesti lemmikit salliviin ja kieltäviin kohteisiin. Yleisenä pelkona on se, että lemmikki tuhoaa asunnon, vaikka todellisuudessa tällaiset tilanteet ovat varsin harvinaisia. Suomen Vuokranantajat ry:n juristi Susanna-Maria Aarnivuo valottaa, mitä vaihtoehtoja lemmikkien täyskiellolle on ja kuinka lemmikkeihin liittyviä riskejä voidaan hallita.

Muun maan vuokrakehitys edelleen huomattavasti pääkaupunkiseutua vauhdikkaampaa18.7.2024 08:56:50 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 toiselta neljännekseltä, huhti-kesäkuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,5 %), kun samalla muun Suomen vuokrakehitys jatkaa huomattavasti vauhdikkaampana (+2,0 %). Pääkaupunkiseudulla kolmioiden ja isompien vuokra-asuntojen vuokrat nousivat 1,0 %, mutta pienten asuntojen edelleen jatkuva ylitarjonta rajoittaa niiden vuokrakehitystä, ja sekä yksiöiden että kaksioiden vuokrat nousivat vain 0,3 prosenttia, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.