Energiaviraston määrittely sähkön kohtuuhintaisuudesta iso pettymys kuluttajille
Kuluttajaliitto katsoo, ettei Energiaviraston ensimmäinen päätös sähkön toimitusvelvollisuussopimusten hinnoista tuo kuluttajille tarvittavaa helpotusta kohtuuttomia hinnankorotuksia vastaan. Vaatimus toimitusvelvollisuussähkön hinnan kohtuullisuudesta on nyt jäämässä tyhjäksi lain kirjaimeksi.
Energiavirasto on 28.6. antanut ensimmäisen päätöksensä sähkön toimitusvelvollisuustuotteen kohtuuhintaisuudesta. Virasto linjasi, että hinnan kohtuullisuutta arvioidaan vertaamalla hintaa vastaavan sähkösopimuksen keskimääräiseen markkinahintaan. Sähkömarkkinalain säännökset hinnoittelun kohtuullisuudesta koskevat vain toimitusvelvollista sähkön vähittäismyyntiä.
”Kriisiaikana sähkömarkkinat eivät toimineet hinnoittelun osalta kuluttajan näkökulmasta kohtuullisesti, toisin kuin tässä päätöksessä pidetään lähtökohtana”, huomauttaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
Laissa todetaan, että toimitusvelvollisuussähkön pitää olla kohtuuhintaista. ”Hyöty kuluttajalle jää nyt epäselväksi. Jos vertailupohjana käytetään kilpaillun markkinan vastaavien sopimuksien hintoja, mikä on kuluttajan etu?”, hän kysyy.
Beurling-Pomoell kärjistää: ”Kun kaikki sähkönmyyjät nostavat hintojaan, päätöksen myötä hinnat ovat siis kuitenkin kohtuullisia sikäli, kun ovat keskivertoja muiden kanssa. Kyseinen arviointitapa ei ota huomioon kaikkia olennaisia näkökulmia.”
Energiaviraston päätös ei ole toimitusvelvollisuussähkön kohtuullisen hinnan osalta valituskelpoinen. Kuluttajariitalautakunnan linjaus kalliiden määräaikaisten sähkösopimusten kohtuullistamisesta puolestaan on vain suositus. Kuluttajilla ei ole edelleenkään vahvoja oikeussuojakeinoja kohtuuttomien hinnankorotusten tai hinnoittelun kohtuuttomuuden varalta.
”Nämä päätökset ja linjaukset eivät nykymuodossaan ole riittäviä tuomaan kuluttajille tarvittavaa suojaa hinnan kohtuuttomia muutoksia vastaan. Viime talvesta tulisi nyt ottaa opiksi, eikä ajaa kuluttajia uudestaan kohtuuttomaan asemaan, vaan saada oikeudenmukaiset pelisäännöt tämän välttämättömyyshyödykkeen markkinoille”, Beurling-Pomoell vaatii.
Kuluttajan kannalta hyviä uutisia päätöksessä ovat vahvistus siihen, ettei pörssisähkösopimus voinut olla ainoa kuluttajalle tarjottu toimitusvelvollisuustuote myöskään ennen 1.6.2023 lakimuutosta ja että toimitusvelvollisuussopimusten hintojen ja ehtojen on oltava vaivatta loppukäyttäjien saatavilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme