Vaasan Satamatien suunnitteluhankkeessa on valittu vaihtoehto jatkosuunnitteluun

Valinta on tehty vuonna 2017 päättyneen YVA-prosessin sekä keväällä 2022 valmistuneen hankearvioinnin perusteella. Lisäksi valintaprosessissa on käyty läpi Mustasaaren kunnan raporttia vaikutuksista maankäyttöön, jos Fladan tai Vikby-vaihtoehdot toteutuu. Myös FREYR Battery Finland Oy:n laatima YVA-selostus CAM-tehtaan rakentamiseksi Vaasaan on otettu huomioon.
Hankearvioinnissa tarkasteltiin kaikkia YVA-menettelyn aikana arvioituja vaihtoehtoja; Keskustatunneli, Kaupunginselkä, Fladan ja Vikby. YVA-menettelyssä arviotiin myös nykyisen väyläverkon vähäistä kehittämistä eli vaihtoehtoa 0+, josta kuitenkin todettiin, ettei se täytä hankkeelle asetettuja tavoitteita. Kaikki ympäristövaikutusten arvioinnissa mukana olleet vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia. Hankkeen tavoitteena on rakentaa tieyhteys, joka kytkee toisiinsa tehokkaasti Vaasan sataman ja lentoaseman tuntumaan rakentuvan teollisuusalueen sekä yhdistää ne valtakunnan päätieverkkoon, valtateihin 3 ja 8. Lisäksi tavoitteena on sataman ja valtateiden välisen, erityisesti raskaan liikenteen, vähentäminen Vaasan keskustasta.
Linjausvaihtoehdoista Keskustatunneli-vaihtoehto poistaa osan keskustan läpikulkevasta liikenteestä lisäten viihtyvyyttä ja liikenneturvallisuutta Vaasan keskustassa. Vaihtoehto ei kutenkaan tue uutta maankäyttöä. Lisäksi erikoiskuljetukset ja vaaralliset kuljetukset eivät pysty käyttämään tunnelia. Kaupunginselkä-vaihtoehto poistaisi Vaasan keskustan läpi satamaan kulkevan raskaan liikenteen suurelta osin, myös vaarallisten aineiden kuljetukset poistuisivat ydinkeskustasta. Vaihtoehdon toteuttaminen saattaisi aiheuttaa merkittäviä haittoja kalojen kutupaikkana tärkeällä Eteläisellä kaupunginselällä. Vaihtoehdon vaarana ovat myös muutokset maisemakuvaan sekä vaikutus kulttuuriperintöön. Kaupunginselkä-vaihtoehto on myös vaihtoehdoista rakentamiskustannuksiltaan selkeästi kallein vaihtoehto. Fladan-vaihtoehto poistaa osan keskustan läpi kulkevasta liikenteestä. Vaihtoehdossa viljelysmaita ja olemassa olevaa kylärakennetta pirstoutuu. Vaihtoehto aiheuttaa merkittäviä muutoksia moottoritien (vt3) eritasoliittymiin. Vaihtoehto ei tue tehokasta maankäytön kehittymistä.
Yllä mainittujen vaihtoehtojen yhteiskuntataloudellinen tehokkuus (hyöty/kustannus) arvioitiin vertailussa heikoimmiksi ja myös vaihtoehtojen vaiheittain toteuttaminen on osittain vaikeaa. Näistä syistä vaihtoehtoja ei valittu jatkosuunnitteluun.
Jatkosuunnitteluun valittu Vikby-vaihtoehto poistaa osan keskustan läpi kulkevasta liikenteestä ja mahdollistaa maankäytön kehittämisen. Vaihtoehdossa viljelysmaita ja olemassa olevaa kylärakennetta pirstoutuu. Haittoja voidaan vähentää tilusjärjestelyin. Vaihtoehto mahdollistaa parhaiten vaiheittain toteuttamisen, jolloin rakentamiskustannuksia voidaan jakaa pidemmälle aikajänteelle. Vaihtoehdon yhteiskuntataloudellinen tehokkuus (hyöty/kustannus) arvioitiin vertailun parhaimmaksi. Vaihtoehto kytkee Vaasan sataman ja lentokentän viereisen Giga Vaasa -alueen hyvin yhteen sekä kytkeytyy suunnitteilla oleviin maantiehankkeisiin Vikby-Martoinen ja valtatien 3 parantaminen välillä Helsingby-Laihia. Satamatien valmistuttua erikoiskuljetukset voidaan ohjata uudelle tielle pois Sundomista ja Söderfjärdenintieltä.
Vaihtoehdot Fladan ja Vikby sisältyvät Vaasan kaupungin yleiskaavaan sekä Mustasaaren kunnan osayleiskaavoihin. Mustasaaren kunta on omalta osaltaan arvioinut, että näistä eniten merkittäviä positiivisia vaikutuksia on vaihtoehdolla Vikby.
Jatkosuunnitteluun valitusta vaihtoehdosta tehdään lain mukainen yleissuunnitelma, joka valmistuu vuoden 2024 aikana. Suunnitelmaluonnoksia tullaan esittelemään yleisölle yleissuunnittelun aikana, jolloin suunnitelmista on myös mahdollista antaa palautetta.
Hankkeelle tullaan perustamaan internetsivut Väyläviraston sivuille, joilla kerrotaan suunnittelun etenemisestä ja osallistumismahdollisuuksista. Sivuille tulee myös suunnittelijoiden yhteystiedot. Suunnittelusta ja tilaisuuksista tiedotetaan internetsivujen lisäksi myös alueen lehdissä.
Hankkeen YVA-menettely löytyy Ympäristöhallinnon internetsivuilta:
Liite: Kartta yleissuunnitteluun valitusta vaihtoehdosta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hankkeesta vastaava:
Yksikön päällikkö Janne Ponsimaa, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, puh 029 502 7746
Johtaja Anders Östergård, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, puh 029 502 7766
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Liinaniemen sillan korjaustyöt Ilmajoella alkavat3.4.2025 09:51:44 EEST | Tiedote
ELY-keskus aloittaa yhdessä MPV-Infrarakenne Oy:n kanssa Ilmajoen Peuralankylässä sijaitsevan Liinaniemen sillan korjaustyöt. Työt alkavat maanantaina 7.4.2025, ja niiden on määrä valmistua kokonaisuudessaan 19.6.2025 mennessä.
Vårflödet i de österbottniska åarna blir mindre än vanligt31.3.2025 13:59:03 EEST | Pressmeddelande
Enligt nuvarande vattenprognoser ser vårflödena ut att bli betydligt mindre än genomsnittet i de österbottniska landskapen. Vintern har varit ovanligt snöfattig och dessutom har det varma vädret gjort att snön har smält periodvis redan under vintern. Också isarna i åarna har varit tunnare och skörare än normalt. På grund av detta har NTM-centralen inte utfört issågningar i år.
Kevättulvat jäävät pohjalaisjoissa tavanomaista pienemmiksi31.3.2025 13:59:03 EEST | Tiedote
Tämän hetken vesistöennusteiden mukaan kevättulvasta on pohjalaismaakunnissa tulossa selvästi keskimääräistä pienempi. Tänä talvena lunta on ollut poikkeuksellisen vähän ja lämmin sää on aiheuttanut välisulamisia pitkin talvea. Myös jokien jäät ovat olleet normaalia ohuempia ja hauraampia. Tästä syystä ELY-keskus ei ole tänä vuonna tehnyt jääsahauksia.
Övergången till sommarhastigheter börjar onsdag 2.4. på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar (Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten)31.3.2025 09:18:54 EEST | Pressmeddelande
De sänkta hastighetsbegränsningarna på Finlands landsvägar under vintern och den mörka tiden avlägsnas denna vecka stegvis från söder. På NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar börjar ändringen av hastighetsbegränsningarna onsdag 2.4. och alla märken bör vara ändrade senast torsdag 3.4. I Mellersta Finlands, Norra Savolax, Norra Österbottens och Lapplands NTM-centraler övergår man till sommarhastigheter senare.
Kesänopeuksiin siirtyminen alkaa keskiviikkona 2.4. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteillä (Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa)31.3.2025 09:18:54 EEST | Tiedote
Talvi- ja pimeän ajan alennettujen nopeusrajoitusten poisto Suomen maanteillä aloitetaan tällä viikolla porrastetusti etelästä. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteillä nopeusrajoitusten vaihtaminen aloitetaan keskiviikkona 2.4. ja kaikki merkit tulee olla vaihdettuina viimeistään torstaina 3.4.2025. Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten alueilla kesänopeuksiin siirrytään myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme