Pihla ja Tiivi laajasti esillä asuntomessuilla: Ikkuna- ja ovivalinnoissa korostuvat energiatehokkuus ja kestävyys
Suomalaiset haluavat panostaa kotiinsa ja myös vapaa-ajan asuntoihinsa. Omakotiasuminen on edelleen suomalaisten halutuin asumismuoto ja lisäksi moni korjaa ja remontoi kesämökkiä. Ikkunoita ja ovia valmistavan Pihla Groupin teollisen liiketoiminnan johtajan ja markkinointijohtajan Minna Keräsen mukaan uuden rakentamiseen ja remontointiin onkin nyt hyvä aika. Materiaalien ja palvelujen saatavuus on nyt hyvä.
Alkuvuodesta 2023 julkaistu trendiraportti kertoo, että suomalaiset arvostavat energiatehokkuutta, vastuullisuutta ja digitaalisuutta, ja unelmoivat muutosta maalle tai kakkosasunnosta maalla. Nämä trendit näkyvät myös ikkuna- ja ovimaailmassa.
Pihla Groupin tuotteet ovat laajasti esillä asuntomessuilla. Lista kohteista on tiedotteen lopussa.
Trendiraportissa nousi esiin erityisesti viisi asiaa:
1. Energia on ykkönen
Kodin energiatehokkuus on asialistan kärjessä - erityisesti Suomessa, missä 83 %:lle on tärkeää, että koti kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa. Vertailumaiden keskiarvo on 79 %.
”Lukuja selittää osaltaan Suomen ankara ilmasto. Energiansäästöstä on kiinnostuttu myös taloyhtiöissä, ja energiaremontteja tehdään paljon. Rakennuksiin hankitaan ilmalämpöpumppuja ja aurinkopaneeleja ja ikkunoita ja ovia uusitaan”, Minna Keränen kertoo.
Suomalaiset ymmärtävät lämmön sisällä ja kylmän ulkona pitävien ikkunoiden merkityksen energiansäästössä. Tietoisuus erilaisista laseista ja niihin pinnoitteilla saatavista ominaisuuksista on lisääntynyt. Maailmalla kehitetään myös läpinäkyviä aurinkopaneeleja eli ikkunoita, joissa aurinkopaneeli on sisäänrakennettuna.
2. Koti halutaan turvata
Kiinnostus turvateknologiaan ja hälytysjärjestelmiin on kasvanut. Maailman myrskyt ovat myös hyvin konkreettisia myrskyjä. Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöt ovat lisääntyneet ja se haastaa arkkitehdit ja suunnittelijat kehittämään uusia ratkaisuja. Koteihin halutaan myös lisää älykkyyttä. Kiinnostus erilaisia turvalaseja, -ovia ja -lukkoja kohtaan on kasvanut. Ikkunoihin ja oviin halutaan myös antureita, jotka kertovat, jos ne ovat jääneet lukitsematta.
3. Kestävä kehitys ja vihreä siirtymä korostuvat
Vaikka maailma ja talous ovat myllerryksessä, kestävästä kehityksestä ei tingitä. Suomessa näin ajatellaan jopa useammin kuin länsinaapurissamme. Suomalaisista 92 % painottaa kotiin ja asumiseen liittyvissä valinnoissaan kestävää kehitystä. Ruotsissa vastaava määrä on 81 % ja vertailumaissa keskimäärin 75 %.
Myös kiinnostus kierrätystä, kierrätettävyyttä ja käytettyjä tuotteita kohtaan on kasvussa. Vastuullisuuteen kuuluu myös budjetin vastuullisuus.
4. Vastaliike kaupungistumiselle
Vuosisatoja pitkä kaupungistumisen trendi on saanut vastavoiman. Pohjois-Euroopan suurkaupunkien asukkaista jo 29 % haaveilee elämästä maalla nykyistä suuremmassa kodissa.
Suomessa suuntauksesta kertoo ennen kaikkea innostuminen kakkoskodeista. Kesäasuntoja remontoidaan, jotta niissä pystytään asumaan ja tekemään etätöitä jopa ympäri vuoden.
5. Hallintaa tekoälyllä
Yhä useammat kuluttajat, erityisesti nuoret, ovat innostuneita mittaroinnista, datasta ja digitalisaatiosta. Suomalaisista 41 % seuraa tarkasti kotinsa energiankulutusta. Monia kiinnostaa myös, miten kodin tuotteet on tehty ja toimitettu perille. Myös tekoälyn käyttö kodeissa ja sisustuksen suunnittelussa lisääntyy.
”Ikkuna- ja ovivalmistajaltakin vaaditaan entistä enemmän läpinäkyvyyttä. Valmistajien on kerrottava tarkasti esimerkiksi tuotteidensa materiaaleista, hiilijalanjäljestä ja elinkaaresta”, Keränen mainitsee.
Pihla Group on osa Inwido-konsernia, joka on tilannut trendiraportin Pohjoismaista. Uusin raportti kertoo, miten kuluttajat näkevät oman kotinsa epävarmana aikana pandemian, Ukrainan sodan, korkean inflaation ja nopeasti nousevien korkojen keskellä. Raporttia varten haastateltiin lähes 3 400 asunnonomistajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Englannista.
Aikaisemmissa raporteissa on tarkasteltu kuluttajan suhdetta kotiinsa (2012) sekä sitä, miten kuluttaja näkee suhteensa ammattilaisiin (2014) ja älykotiin (2017).
Pihla Group Loviisan asuntomessuilla
Pihla Groupin tuotteet ovat laajasti esillä Loviisan asuntomessuilla.
Pihlan osasto on kohdenumeron 24, Dekotalo Lilla Hyggen, yhteydessä.
Tiivin osasto on kohdenumeroiden 3 ja 4, Kannustalon paritalojen Iso ja Pikku Mainingin, yhteydessä.
Tiivin kohteet messuilla
Kohde 3: Kannustalo paritalo – Iso Maininki
Kohde 4: Kannustalo paritalo - Pikku Maininki
Kohde 11: Jämerä Villa Sten
Pihlan kohteet messuilla
Kohde 6: Loviisan Majakka – Tiiskeri
Kohde 7: Loviisan Majakka – Loisto
Kohde 19: Kuningattaren Helmi
Kohde 21: Karpalo
Kohde 24: Lilla Hygge
Kohde 25: Villa Kungen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna KeränenMarkkinointijohtaja & Liiketoimintajohtaja Teollinen myynti
Puh:040 563 1270minna.keranen@pihla.fiMeri OikarinenMarkkinointipäällikkö
Puh:0401854946meri.oikarinen@pihla.fiKuvat
Linkit
Pihla Group Oy on Suomen suurin ikkuna- ja ovitoimija, jonka tavoitteena on parantaa ihmisten elämänlaatua ikkuna ja ovi kerallaan. Kehitämme ja valmistamme Suomen parhaita ikkuna- ja oviratkaisuja niin kuluttajille, taloyhtiöille kuin rakennusteollisuuden asiakkaillekin. Toiminnallamme rakennamme parempaa yhteiskuntaa ja kestävämpää huomista. Pihla Groupin ammattilaisten kanssa, voit olla varma siitä, että teemme päätöksiä yhdessä linjassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.
Laadukkaita kotimaisia tuotemerkkejämme ovat Pihla-, PihlaPRO, Tiivi-, Profin-, Klas1, Sydänpuu, Puuseppien ja Metallityö Välimäki. Laaja tuotemerkkivalikoimamme palvelee kaikkia asiakkaitamme aina saneeraus- ja uudiskohteista arkkitehtuurisesti haastavimpiinkin kohteisiin sekä erilaisiin julkis- ja hallintorakennuksiin.
Meillä on kahdeksan tuotantolaitosta, jotka sijaitsevat Kannuksessa, Ruovedellä, Haapajärvellä, Kuusamossa, Pudasjärvellä, Joutsassa, Hyvinkäällä ja Nokialla. Työllistämme Suomessa yli 850 työntekijää. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 220 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pihla Group Oy
Rakentamisen uusi standardi – Pihla Group asetti vähähiilisen lasin vakioksi ikkunaan7.10.2024 07:05:00 EEST | Tiedote
Rakennettu ympäristö aiheuttaa noin kolmanneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä ja rakennuksessa käytettävät ikkunat ja ovet ovat merkittävä osa sitä. Vähähiilistä rakentamista voidaankin edistää vähähiilisten ikkunoiden ja ovien valmistamisella. Ikkunateollisuuden ympäristövaikutuksissa on kaksi ratkaisevaa raaka-ainetta: lasi ja alumiini, joihin löydetyt vähähiiliset ratkaisut pienentävät tuotteiden hiilijalanjälkeä. Pihla Group teki arvovalinnan ja asetti vähähiilisen lasin standardiratkaisuksi avattavan ikkunan ulkopuitteeseen.
Pihla Group osti enemmistön Artic-kaihdin Oy:stä2.9.2024 14:00:00 EEST | Tiedote
Ikkuna- ja ovivalmistaja Pihla Group Oy on ostanut enemmistön Artic-kaihdin Oy:stä, joka kuuluu Suomen johtaviin aurinkosuojatuotteiden valmistajiin. Artic-tuotemerkin alta löytyvät laadukkaat rullaverhot, markiisit, pystylamellit, sälekaihtimet ja automatisoidut aurinkosuojaverhot.
Vastuullisesti tuotettu uusi ikkuna on ympäristöteko – Puu ja kierrätetty alumiini lisäävät suosiotaan29.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Rakennettu ympäristö aiheuttaa kolmanneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä ja rakennuksissa käytetään lähes 40 prosenttia kokonaisenergiasta. Siksi energiatehokkaalla ikkunalla on rakentamisessa suuri merkitys.
Tiivi tarjoaa vain parasta Loviisan Asuntomessukoteihin25.5.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
Tämän vuoden Asuntomessut järjestetään Loviisan itäisellä rannikolla, Kuningattarenrannassa 7.7.–6.8.2023. Tiivi, Suomen ylivertaisin ikkunamerkki on mukana Asuntomessuilla ja edustettuna useammassa messukodissa.
Kotimaiset Pihlan ikkunat varmistavat toimivat kodit myös Loviisan Asuntomessuilla25.5.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
Suomen suosituin ikkuna- ja ovivalmistaja Pihla on jälleen mukana Asuntomessuilla, jotka järjestetään tänä vuonna Loviisanlahden itäisellä Kuningattarenrannalla, poikkeuksellisen edustavassa ja merellisessä miljöössä 7.7.–6.8.2023. Asuntomessuilla korostuvat asunnon merkitys laajemmin kuin kotina, sekä valaistus ja merellisyys. Kuningattarenrannan kohteiden tilat ovat suunniteltu niin, että ne muuntuvat asukkaiden eri elämäntilanteisiin ilman suurempia remontteja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme