Villa Gyllenberg

Kutsu mediatilaisuuteen 7.9: Unohdettu suomalaistaiteilija esillä Villa Gyllenbergin syysnäyttelyssä 13.9.2023.–14.1.2024

Jaa
Villa Gyllenbergissä avautuu syyskuussa 2023 ensimmäinen retrospektiivinen Werner von Hausenin (1870–1951) tuotantoa esittelevä näyttely. Von Hausenin taidetta on viimeksi ollut laajemmin esillä vuonna 1974, ja esille tulevista 80 teoksesta moni on ensimmäistä kertaa julkisesti esillä. Taiteilijan antimoderniin virtaukseen sijoittuva tuotanto, sekä hänen kiinnostuksensa henkisyyteen ja antroposofiaan, ovat jättäneet hänet taidehistorian marginaaliin. Werner von Hausen – unohdettu klassikko kertoo taiteilijan elämästä ja hänen taidettaan muovanneista kiehtovista kohtaamista, tuoden samalla esiin monipuolisen ja klassista kauneutta huokuvan tuotannon.
Werner von Hausen: Caprissa sijaitsevan talon terassi, 1929, öljy kankaalle, liimattu pahville, 50 x 70 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö
Werner von Hausen: Caprissa sijaitsevan talon terassi, 1929, öljy kankaalle, liimattu pahville, 50 x 70 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö

Mediatilaisuus järjestetään Villa Gyllenbergissä torstaina 7.9.2023 klo 11.
Ilmoittautumiset yleisöpalveluvastaava Siiri Oinoselle sähköpostitse:
siiri.oinonen@gyllenbergs.fi

Inspiraatiota matkoista ja muinaisesta antiikista

Näyttely seuraa von Hausenin elämää ja tuotantoa Ranskassa, Egyptissä, Italiassa, Alankomaissa ja Pohjoismaissa.  Vaikuttavissa maisemamaalauksissa näkyvät niin pohjoisen luonto kuin Välimeren kirkkaat värit ja loistelias valo. Kiinnostus antiikin aikaan ilmenee rauniomaalauksissa ja antiikin kuvia jäljentävissä teoksissa. Von Hausenin antimoderni ja klassismiin nojaava taide etsi ikuista totuutta.

Lukuisten suomalaisten ja kansainvälisten taiteilijoiden, kuten Émile Bernardin, Ivan Aguélin ja Bruno Aspelinin kanssa luodut ystävyyssuhteet ja verkostot, sekä norjalaissyntyisen vaimon vaikutus ovat näyttelyssä keskeinen teema.

”Kiinnostuin Werner von Hausenista jo vuosia sitten, kun tutustuin Salme Sarajas-Korteen suomalaista symbolismia käsittelevän tutkimukseen. Hänet mainittiin usein taiteilijapiirien jäsenenä, mutta juuri muuta tietoa hänestä ei ollut. Sain ainutlaatuisen tilaisuuden vierailla hänen entisessä kodissaan ja ateljeessaan vuonna 2014. Sisällä talossa oli alkuperäisiä huonekaluja, seinillä lukuisia tuntemattomia teoksia ja ullakolla laatikoittain arkistomateriaalia – oikea taidehistorioitsijan unelma! Sisällytin Werner von Hausenin Göteborgiin ja Vaasaan tekemiini näyttelyprojekteihin, ja talossa olleet teokset dokumentoitiin pikavauhtia Kansallisgallerian toimesta, mutta laajempaan tutkimukseen ei ollut resursseja. Vasta tämän näyttelyprojektin tiimoilta olen Villa Gyllenbergin amanuenssi Sofia Simeliuksen avulla pystynyt tutustumaan ruotsiksi ja norjaksi kirjoitettuihin kirjeisiin, ja kokonaisuus on rakentunut pala palalta,” kertoo näyttelyn kuraattori Laura Gutman.       

Uutta tutkimustietoa ja kulttuuritekoja

Gutman lähestyi projektiehdotuksellaan Villa Gyllenbergiä, ja näyttelyprojekti sai alkunsa vuonna 2020. Von Hausenista ei löytynyt juuri lainkaan kirjallisuutta, joten tutkimuksen tekeminen oli näyttelyn onnistumisen kannalta välttämätöntä. Osana näyttelyvalmisteluja Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö on kuvauttanut ja kehystänyt huomattavan määrän teoksia. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan runsaasti kuvitettu julkaisu, jonka kautta tutkimustieto jää elämään.

”Werner von Hausen oli Signe ja Ane Gyllenbergin tapaan hyvin kiinnostunut henkisyydestä ja antroposofiasta. Gyllenbergien ja von Hausenien välillä ei tiettävästi ollut kanssakäymistä eikä kokoelmaamme kuuluu hänen teoksiaan, mutta heidän jakamansa elämänkatsomuksen vuoksi tuntuu luontevalta nostaa esiin tämä taiteilija juuri Villa Gyllenbergissä. Näemme myös tämän unohdetun taiteilijan tuotannon esiintuomisen kulttuuritekona”, kommentoi Villa Gyllenbergin intendentti Lotta Nylund.   

Taiteilijasiirtokunta ja juurtuminen Kauniaisiin

Werner von Hausen rakennutti yhden Kauniaisten ensimmäisistä huviloista 1900-luvun alussa ja oli mukana luomassa taiteilijasiirtokuntaa Kauniaisiin. Näyttelyssä tuodaan esiin huvilan ja sen yhteyteen rakennetun ateljeen arkkitehtuuria ja sisustusta. Teoksissa, joista moni kuvaa taiteilijan perhettä ja asuinympäristöä, huokuu kodikas seesteisyys. Kauniaisista ja sen taiteilijasiirtokunnasta von Hausenit löysivät ulkomailla vietettyjen vuosian jälkeen suojaisan pesän, jota heidän huvilansa norjankielinen nimi – Villa Reire – osuvasti tarkoittaa.

Tuotannoltaan monipuolinen von Hausen suunnitteli myös huonekaluja ja teki taidegrafiikkaa. Lisäksi hän toimi pitkään taideopettajana Kauniaisissa ja Taideteollisuuskeskuskoulussa. Näyttelyssä on esillä myös teoksia von Hausenin ystäviltä ja häneen vaikuttaneilta taiteilijoilta.

Näyttelykuraattorina toimii ranskalainen taidehistorioitsija Laura Gutman, joka on taiteilijasiirtokuntien ja -verkostojen asiantuntija. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan Gutmanin kirjoittama, runsaasti kuvitettu näyttelyjulkaisu.

Laura Gutmanin tutkimusta ja näyttelyhanketta on tukenut Svenska kulturfonden, Faro-säätiö sekä Kauniaisten kaupunki.

Yhteydenotot ja haastattelut

Lotta Nylund, Villa Gyllenbergin intendentti, lotta.nylund@gyllenbergs.fi, +358 40 576 1753

Laura Gutman, näyttelyn kuraattori, contact@iclea.net

Aukioloajat, liput ja ryhmävaraukset

Museo auki: ke, la, su klo 12–17.
Liput: 12/10 €, alle 18-v. 0 €, Museokortti.
Ryhmävaraukset: villa@gyllenbergs.fi

Osoite

Kuusisaarenpolku 11, 00340 Helsinki

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Werner von Hausen: Caprissa sijaitsevan talon terassi, 1929, öljy kankaalle, liimattu pahville, 50 x 70 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö
Werner von Hausen: Caprissa sijaitsevan talon terassi, 1929, öljy kankaalle, liimattu pahville, 50 x 70 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö
Lataa
Werner von Hausen: Sisäpiha, Capri, 1929, vesiväri paperille, 48 x 35,7 cm, Turun taidemuseo. Kuva: Vesa Aaltonen, Turun taidemuseo.
Werner von Hausen: Sisäpiha, Capri, 1929, vesiväri paperille, 48 x 35,7 cm, Turun taidemuseo. Kuva: Vesa Aaltonen, Turun taidemuseo.
Lataa
Werner von Hausen: Kukka- ja hedelmäasetelma, 1949, öljy kankaalle, 45 x 49 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Vesa Aaltonen.
Werner von Hausen: Kukka- ja hedelmäasetelma, 1949, öljy kankaalle, 45 x 49 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Vesa Aaltonen.
Lataa
Werner von Hausen: Hautakatu Pompejissa, 1902, öljy kankaalle, 110,5 x 93 cm. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kirsi Halkola / Kansallisgalleria.
Werner von Hausen: Hautakatu Pompejissa, 1902, öljy kankaalle, 110,5 x 93 cm. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kirsi Halkola / Kansallisgalleria.
Lataa
Werner von Hausen: Kartanon sisäkuva II (Mukkula), 1922, öljy kankaalle, 62,5 x 53,5 cm. Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva. Kuva: Karoliina Redsven / Malva.
Werner von Hausen: Kartanon sisäkuva II (Mukkula), 1922, öljy kankaalle, 62,5 x 53,5 cm. Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva. Kuva: Karoliina Redsven / Malva.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Villa Gyllenberg
Villa Gyllenberg
Kuusisaarenpolku 11
00340 Helsinki

http://www.villagyllenberg.fi

Villa Gyllenberg on Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön ylläpitämä koti- ja taidemuseo Helsingin Kuusisaaressa. Museo on auki ke, la, su klo 12-17 sekä tilauksesta ryhmille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Villa Gyllenberg

Nya verk av Jarmo Mäkilä på Villa Gyllenberg hösten 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergs höstutställning lyfter fram den ansedde samtidskonstnären Jarmo Mäkiläs senaste produktion. Mäkiläs realistiska målningar är själslandskap som befinner sig i ett mellanrum, på gränsen mellan det inre och det yttre. En del av de verk som visas har skapats för denna utställning och presenteras i dialog med verk från Gyllenbergs samling. Jagets utveckling samt minnenas och det undermedvetnas betydelse är centrala teman i dessa kontroversiella och känsloladdade verk. Utställningen Jarmo Mäkilä – Jag är många visas under tiden 23.10.2024–2.3.2025, kurator är författaren och konstnären Timo Valjakka. Päivi Kettunen är utställningsarkitekt.

Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa esille Villa Gyllenbergiin syksyllä 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Tiedote

Taidemuseo Villa Gyllenbergin syysnäyttely nostaa esiin arvostetun nykytaiteilijan Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa. Mäkilän realistiset maalaukset ovat mielenmaisemia, jotka sijoittuvat välitiloihin, sisäisen ja ulkoisen rajamaille. Osa esille tulevista teoksista on valmistunut tätä näyttelyä varten ja esitetään vuoropuhelussa Gyllenbergin kokoelmateosten kanssa. Ristiriitaisia ja voimakkaita tunteita herättävien teosten keskeisinä teemoina on minuuden kehitys sekä muistojen ja alitajunnan merkitys. Näyttely Jarmo Mäkilä – Minä olen monta on esillä 23.10.2024.–2.3.2025. Näyttelyn kuraattori on taidekriitikko ja taiteilija Timo Valjakka. Näyttelyarkkitehti on Päivi Kettunen.

Villa Gyllenberg to exhibit new works by Jarmo Mäkilä in autumn 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Press release

The Villa Gyllenberg Art Museum’s autumn exhibition presents new works by distinguished contemporary artist Jarmo Mäkilä. Mäkilä’s realistic paintings are mental landscapes occupying liminal spaces, on the borders between the inner and the outer. Some of the works have been prepared especially for this exhibition and are being presented in dialogue with art in the Gyllenberg Collection. The central themes of the works, which evoke conflicting and strong emotions, are the development of the self and the importance of memories and the subconscious. The exhibition Jarmo Mäkilä – I am a Multitude will run from 23 October 2024 to 2 March 2025. The curator of the exhibition is art critic and artist Timo Valjakka. The exhibition architect is Päivi Kettunen.

Rekordpublik på Villa Gyllenbergs utställning Schjerfbeck & mode – nya Schjerfbeckförvärv på sommarutställningen som öppnar den 26 juni10.6.2024 09:35:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergs utställning Schjerfbeck & mode – konst och dräkthistoria 1880–1950 som stängdes den 9 juni 2024 besöktes av över 41 000 personer. Det imponerande besökarantalet slog klart museets tidigare års- och utställningsrekord. Museet kommer härnäst att öppna utställningen I tiden. Samling Ane Gyllenberg, där också de tre nya verk som förvärvades av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse i maj 2024 kommer att visas.

Ennätysyleisö Villa Gyllenbergin Schjerfbeck & muoti -näyttelyssä – uusia Schjerfbeck -hankintoja esille 26.6. aukeavaan kesänäyttelyyn10.6.2024 09:35:00 EEST | Tiedote

Villa Gyllenbergin taidemuseon 9.6.2024 päättyneen Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 -näyttelyn näki yli 41 000 kävijää. Hurja yleisömäärä löi kirkkaasti museon aiemmat vuosittaiset ja näyttelykohtaiset ennätykset. Museossa avautuu seuraavaksi Ajan hengessä. Kokoelma Ane Gyllenberg -näyttely, johon tulee esille myös Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön toukokuussa 2024 hankkimat kolme uutta teosta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye