35-vuotiaat rajoittavat eniten netissä ja puhelimen parissa vietettyä aikaa – Nämä rajoituskeinot ovat suosituimpia

DNA:n vuosittain teettämä 16–74-vuotiaiden digitaalista elämää sekä älylaitteiden käyttöä ja niihin suhtautumista kartoittava tutkimus osoittaa, että joissakin ikäryhmissä tapahtuu heiluntaa puhelimen ja netin käytön rajoittamisessa vuositasolla. Tänä vuonna hieman alle kolmannes sekä 16–24-vuotiaiden että 25–34-vuotiaiden ikäryhmästä on rajoittanut netissä ja puhelimella viettämäänsä aikaa. Alle 35-vuotiaiden ikäryhmässä on kuitenkin mahdollisesti havaittavissa lievää rajoittamisen pienentymistä, sillä edellisvuonna 34 prosenttia sekä 16–24-vuotiaiden että 25–34-vuotiaiden ikäryhmistä ilmoittivat rajoittavansa puhelimen käyttöään.
–Tiedämme, että digilaitteet auttavat meitä niin yhteydenpidossa, oppimisessa kuin viihtymisessäkin – ja teknologia tuo meille paljon uusia mahdollisuuksia. Laitteeton aika on myös tärkeää, sillä aivomme tarvitsevat lepoa nopeatempoisesta digimaailmasta. Nuoremmissa ikäryhmissä korostuvat vahvemmin sekä digitaalisuuden positiiviset että negatiiviset puolet. Ero vanhempiin ikäluokkiin näkyy eritoten halukkuudessa ottaa käyttöön digitaalisia palveluita sekä digitaalisuuden koetuissa haitoissa, kuten keskittymiskyvyn häiriintymisessä, DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen kertoo.
Kokonaisuudessaan rajoittamisen trendi on pysynyt suomalaisten keskuudessa melko tasaisena. Tänä vuonna käyttöä on rajoittanut kaikista vastaajista 22 prosenttia, kun viime vuonna vastaava luku oli 24 prosenttia. Huomionarvoista tuloksissa on se, että 22 prosenttia 45–54-vuotiaista rajoittaa nyt omaa puhelimen ja netin käyttöään. Kummankin käytön rajoittamisessa nähdään kasvua tässä ikäryhmässä – puhelimen käyttöä rajoitti 14 prosenttia vuonna 2022, kun taas netin käytön rajoittajien osuus on pyörinyt 12–15 prosentin välillä viimeiset kolme vuotta.
–Tutkimustulokset osoittavat, että älylaitteiden käytön rajoittaminen on selvästi omaksuttu osaksi kuluttajien käyttäytymistä. Isossa kuvassa käytön rajoittamisessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia viime vuosina eli rajoittamisen trendi on vakiintunut. Tämän vuoksi haluammekin osaltamme muistuttaa, jakaa tietoa ja luoda mahdollisuuden irrottautua älylaitteista järjestämällä lokakuussa uudestaan viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyn ja positiivisen vastaanoton saaneen Älyvapaapäivän, sanoo Tolvanen.
Muunlainen ajanviete on suosituin rajoituskeino
Tutkimustulosten perusteella niiden vastaajien keskuudessa, jotka rajoittavat ruutuaikaansa on lähes puolella muunlainen ajanviete käytetyin keino ruutuajan rajoittamiseksi. Muita suosittuja keinoja älyvapaahetkien varmistamiselle ovat puhelimen äänettömällä pitäminen ainakin osan päivästä (38 %), puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa (34 %) ja ilmoitusten pois päältä ottaminen viesteistä ja sähköposteista (29 %).
Ikäryhmittäin tarkasteltuna niistä, jotka rajoittavat puhelimen tai netin parissa viettämäänsä aikaa, 45–54-vuotiaat käyttävät monipuolisemmin eri keinoja kännykällä vietetyn ajan rajoittamiseksi. He ilmoittavat esimerkiksi pitävänsä puhelinta aina äänettömällä (36 %) ja käyttävänsä työpuhelinta vain työaikana (31 %). Alle 25-vuotiaiden puhelimen ja netin käyttöä rajoittavien vastaajien joukossa korostuu puolestaan Älä häiritse -tilan käyttö (26 %) ja sosiaalisen median sovellusten päivittäisen käyttöajan rajoittaminen (23 %).
DNA kannustaa kaikkia suomalaisia viettämään älylaitteetonta aikaa osallistumalla valtakunnalliseen Älyvapaapäivään 1.10.2023. Älyvapaapäivä haastaa laittamaan laitteet sivuun ja kutsuu jokaista keskittymään laitteiden sijaan itselle merkityksellisiin asioihin.
Lue lisää Älyvapaapäivästä: dna.fi/alyvapaapaiva
DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.4.–3.5.2023. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.
Tutustu kokonaisuudessaan DNA Digitaalinen elämä -tutkimukseen täällä.
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n talous- ja vastuullisuuskatselmus paketoi vuoden 202414.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA Oyj:n vuoden 2024 talous- ja vastuullisuuskatselmus tuo esille yhtiön tärkeimmät saavutukset taloudellisten tulosten ja vastuullisuustyön osalta.
DNA Experience Lounge on alusta tulevaisuuden teknologisten ratkaisujen koeajoon – vain kokeilemalla oivaltaa mahdollisuudet8.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA on avannut uuden DNA Experience Loungen pääkonttorinsa yhteyteen Ilmalanlinnaan. Tämä innovatiivinen ja immersiivinen tila on digitaalinen alusta, joka tarjoaa DNA:n yritysasiakkaille ja sidosryhmille mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden teknologian mahdollisuuksiin ja uhkiin sekä yhtiön tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin interaktiivisessa ympäristössä.
DNA Experience Lounge is a platform for test-driving the technological solutions of the future – you can only grasp the possibilities through hands-on testing8.4.2025 08:30:00 EEST | Press release
DNA has opened the new DNA Experience Lounge at its headquarters in Ilmalanlinna. This innovative and immersive space is a digital platform that enables DNA's corporate customers and stakeholders to explore the opportunities and threats of future technologies as well as familiarise themselves with the company’s products and services in an interactive environment.
DNA:n maaliskuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
OnePlus Nord CE 4 Lite 5G vei ensimmäisen sijan kuluttajien keskuudessa DNA:n maaliskuun myydyimpien laitteiden listalla. Applen iPhone 16 5G nappasi puolestaan kärkisijoituksen yritysasiakkaiden myydyimpänä puhelimena. Apple kiipesi myös käytetyimpien puhelinten listan kärkeen suositulla iPhone 13 5G -mallillaan, ja Apple Watch -älykellot palasivat maaliskuussa myydyimpien älykellojen kärkeen.
Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja31.3.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme