Koulun ja suunnittelijoiden yhteistyöstä tukea kestävän yhteiskunnan rakentamiseen
Koulun ja suunnittelijoiden yhteistyö on osoittautunut lupaavaksi keinoksi saada nuorten ääni kuuluviin kaupunki- ja aluesuunnittelussa. Tämä selvisi tutkimushankkeessa, jossa kokeiltiin suunnittelijoiden osallistumista oppitunneille. Kokemusten pohjalta koottiin muistilista avuksi yhteistyöstä kiinnostuneille opettajille, rehtoreille ja suunnittelun edustajille sekä toimintasuositukset kansalliselle kehitystyölle.
![Lapsia keinukarusellissa Kouvolan Tykkimäen huvipuistossa.](/data/images/public/69819243/70006100/56a7005c-d0d2-4cdb-8ef5-9dd0dc5c24d7-w_720.jpeg)
Kaupunki- ja aluesuunnittelijat tarvitsevat tietoa nuorten näkökulmista, arvoista ja tarpeista voidakseen tehdä suunnitelmista laadukkaita ja kestävän kehityksen mukaisia. Koulun ja suunnittelijoiden yhteistyön kautta nuoret voivat osallistua elinympäristöään koskevaan suunnitteluun oppitunneilla. Oppitunneilla mahdollisuus osallistua ja tuottaa tietoa tavoittaa niitäkin nuoria, jotka eivät osallistuisi muulla tavoin.
Koulun näkökulmasta yhteistyö auttaa kehittämään nuorten toimijuutta. Konkreettiset osallistumismahdollisuudet tukevat nuorten valmiuksia edistää kestävyyttä tulevaisuudessa myös muissa toimintaympäristöissä ja yhdessä toisten nuorten ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa.
Vuoropuhelu lisäsi nuorten ymmärrystä kaupungin toiminnasta
Suomen ympäristökeskuksen toteuttaman URGENT-hankkeen toimintatutkimuksessa nuoret tekivät oppitunneilla ehdotuksia kaupungin osallistuvaan budjetointiin ja maakuntaohjelman valmisteluun. Mukana oli kahdeksasluokkalaisten koko ikäluokka kouvolalaisesta peruskoulusta ja valinnaiskurssin opiskelijat lukiosta Helsingissä. Opintojaksoilla nuoret myös keskustelivat vierailevien suunnittelijoiden kanssa kestävästä suunnittelusta.
Tietoa koottiin havainnoimalla oppitunteja ja lukiossa opettajat myös lähettivät oppituntien jälkeen ääniviestejä tutkijoille, joissa he reflektoivat oppitunnin kulkua ja ilmapiiriä. Nuorten kokemuksia koottiin haastatteluilla opintojakson lopulla. Myös opettajia ja suunnittelijoita haastateltiin.
"Nuoret olivat olettaneet kaupungin työntekijöiden olevan vastahakoisia kaikessa, mutta he yllättyivät keskustelun sujuvuudesta ja siitä, miten paljon kaupunki jo tekee kestävyyden edistämiseksi", kertoo Suomen ympäristökeskuksen tutkija Iikka Oinonen.
Konkreettiset osallistumismahdollisuudet tukevat toimijuutta
Hankkeessa toteutettiin lisäksi valtakunnallinen kysely, jolla selvitettiin 15–29-vuotiaiden toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä. Kyselyyn vastasi 940 nuorta. Hieman yllättäen ne nuoret, jotka ilmoittivat tuntevansa hyvin omat vaikuttamismahdollisuutensa kestävyysasioissa, vastasivat hyödyntävänsä niitä vain harvoin. Myös matala luottamus oman toiminnan vaikuttavuuteen ennusti matalaa toimijuutta.
Toimijuuden toteutumista voidaan kasvatuksessa tukea antamalla nuorille valmiuksia ymmärtää ja käsitellä kestävyysmurrokseen liittyvän tiedon epävarmuuksia ja ristiriitoja sekä tarjoamalla nuorille kaupunkisuunnitteluun osallistumisen tapaisia konkreettisia vaikuttamisen kokemuksia, jotka vahvistavat heidän luottamustaan oman toiminnan vaikuttavuuteen.
Muistilista koulun ja suunnitteluorganisaation kohtaamiseen
Koulun ja suunnittelun yhteistyöstä saatujen kokemusten pohjalta tutkimushankkeessa koottiin muistilista opettajille, rehtoreille ja suunnittelun edustajille.
Koulun ja suunnittelun yhteistyön harkitsemisen voi aloittaa tunnistamalla yhteistyötä tukevia ja estäviä tekijöitä organisaatioiden sisällä. Yhteistyön toteuttamisessa on hyvä lähteä liikkeelle tunnustellen ja pyrkiä rakentamaan riittävän jaettua näkemystä yhteistyön tarkoituksesta, osapuolten tavoitteista, odotuksista ja vastuista.
Muistilista löytyy kokonaisuudessaan Suomen ympäristökeskuksen julkaisemasta raportista: Nuorten osallistuminen kaupunki- ja aluesuunnitteluun oppitunneilla - Muistilista koulun ja suunnitteluorganisaation kohtaamiseen
Kansallinen työ tukemaan yhteistyön hyödyntämistä laajemmin
Koulut ja suunnitteluorganisaatiot voivat kehittää yhteistyötään itse paikallisesti. Lisäksi kehitystyötä on tehtävä myös alueellisella ja kansallisella tasolla. Hanke ehdottaa kolmea toimintalinjaa hallinnolliset rajat ylittävän yhteistyön tukemiseksi.
1) Yhteistyötä helpottaa, jos koulut ja suunnitteluorganisaatiot nimeävät kontaktihenkilöt, jotka huolehtivat yhteistyöehdotusten välittymisestä organisaatioiden välillä ja sisällä. Kontaktihenkilöistä voi muodostua oma verkostonsa tai osa jotain olemassa olevaa alueellista verkostoa. Verkostoitumista voi tukea kansalliselta tasolta.
2) Kestävyys-, yhteiskunta-, kansalais-, demokratia- ja ihmisoikeuskasvatusta voidaan kehittää kokonaisuutena, osana yhteiskunnan kollektiivista sivistymistä.
3) Koulun ja suunnittelujärjestelmän yhteistyötä voidaan edistää kokeilemalla kaikilla hallinnon tasoilla. Valtionhallinnon toimijat voivat koota ja jakaa tietoa kokemuksista ja hyvistä käytännöistä.
Suositukset ovat kokonaisuudessaan luettavissa URGENT-hankkeen toimintasuosituksista: Koulun ja suunnittelun yhteistyöstä tukea kestävän yhteiskunnan rakentamiseen
Nuoret kaupunki- ja aluesuunnittelussa - yhteinen ja sukupolvien välinen oppiminen kestävyysmuutoksen vauhdittajana (URGENT) on Suomen Akatemian rahoittama nelivuotinen hanke, joka päättyy elokuussa 2023.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Iikka OinonenTutkija
Puh:0295 251 014etunimi.sukunimi@syke.fiMaija FaehnleErikoistutkija
Puh:0295 251 109etunimi.sukunimi@syke.fiMediapalvelu Suomen ympäristökeskuksessa
Suomen ympäristökeskuksen mediapalvelu välittää tietoa ympäristökeskuksessa tehtävästä tutkimuksesta, auttaa toimittajia löytämään asiantuntijoita haastateltaviksi ja tarjoaa valokuvia median käyttöön.
Yhteydenottoihin vastaavat viestintäasiantuntijat. Palvelemme arkisin klo 9-16.
Linkit
- URGENT-hanke syke.fissä
- Nuorten osallistuminen kaupunki- ja aluesuunnitteluun oppitunneilla - Muistilista koulun ja suunnitteluorganisaation kohtaamiseen. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 24/2023.
- Koulun ja suunnittelun yhteistyöstä tukea kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Tutkimushankkeen toimintasuosituksia / Urgent.
- Oinonen, I., Seppälä, T., Paloniemi R. 2023. How does action competence explain young people’s sustainability action? Environmental Education Research.
On aika siirtyä yksittäisten ympäristöongelmien ratkaisemisesta koko yhteiskunnan läpileikkaavaan kestävyysmurrokseen. Suomen ympäristökeskus (Syke) vaikuttaa tutkimuksella, tiedolla ja palveluilla kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Suomen ympäristökeskus on valtion tutkimuslaitos, jossa työskentelee noin 700 asiantuntijaa ja tutkijaa Helsingissä, Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen ympäristökeskus
Number of moths has remained stable for 30 years, but the species have changed significantly27.6.2024 15:21:49 EEST | Press release
The 30th anniversary report of the national Nocturna moth monitoring, coordinated by the Finnish Environment Institute (Syke) and launched in 1993, presents the history, background and changing species of moths in Finland. Nocturna is one of Finland's longest-running monitorings of species and the third longest-running moth monitoring in Europe. As moths are sensitive to changes in the environment, their monitoring provides valuable information about the effects of global warming, for example.
Antalet nattfjärilar har hållits stabilt i 30 år, men artbeståndet har förändrats avsevärt27.6.2024 15:20:36 EEST | Tiedote
Finlands miljöcentrals 30-årsrapport om den riksomfattande Nocturna-nattfjärilsuppföljningen som inleddes 1993 presenterar nattfjärilsuppföljningens historia, bakgrund och nattfjärilsarter som förändras i vårt land. Nocturna är en av Finlands längsta uppföljningar av organismgrupper och den tredje längsta uppföljningen av nattfjärilar i Europa. Nattfjärilarna uttrycker lätt förändringar i miljön, så uppföljningen av dem ger värdefull information om bland annat effekterna av den globala uppvärmningen.
Det varma vädret ökade antalet observationer av cyanobakterier i insjöarna, vid kusterna och i Finska viken27.6.2024 13:06:21 EEST | Tiedote
Antalet observationer av cyanobakterier har ökat sedan förra veckan. Till följd av det varma vädret förekommer det något mer cyanobakterier i insjöarna än genomsnittet för tidpunkten. Observationerna av cyanobakterier har ökat betydligt i Finska vikens havsområde och i norra delen av Östersjöns huvudbassäng.
Warm weather has increased blue-green algae observations in inland waters, on the coasts and in the Gulf of Finland area27.6.2024 13:04:13 EEST | Press release
The number of blue-green algae observations has increased since last week. As a result of the warmer weather, the occurrences of blue-green algae in inland waters are slightly above average for the time of year. There has been a significant increase in blue-green algae observations in the Gulf of Finland and in the northern part of the Northern Baltic Proper.
Lämmin sää lisäsi sinilevähavaintoja sisävesillä, rannikoilla sekä Suomenlahden alueella27.6.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Sinilevähavaintojen määrä on lisääntynyt viime viikosta. Lämpimien säiden seurauksena sinilevää esiintyy sisävesillä ajankohtaan nähden hieman keskimääräistä enemmän. Sinilevähavainnot ovat lisääntyneet merkittävissä määrin Suomenlahden merialueella ja Itämeren pääaltaan pohjoisosassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme