Kierrätys ja pelimaailma kohtaavat Gigantin ”Urban Miner” -kierrätyskampanjassa – Vanha elektroniikka vaihtuu Minecraft-kolikoiksi
Suomen suurin kodinelektroniikkaketju Gigantti yhdistää kierrätyksen ja pelimaailman uudessa Urban Miner -kampanjassaan. Kampanja perustuu maailman suosituimpaan videopeliin, Minecraftiin, ja kannustaa vanhan elektroniikan kierrättämiseen Gigantin 42 myymälässä ympäri maan. Tammikuun 2023 loppuun kestävällä kampanjalla halutaan tavoittaa etenkin nuoret ja digitaalisesta pelaamisesta kiinnostuneet suomalaiset.

Kodinelektroniikan valmistaminen vaatii arvokkaiden mineraalien ja metallien louhimista jatkuvasti ehtyvistä luonnonvaroista. Laitteiden kierrätys ja niiden sisältämien materiaalien uusiokäyttö on olennainen ratkaisu kestävämmän teollisuuden luomiseksi. Kansainvälisen kierrätystutkimuksen* mukaan jokaisessa suomalaisessa kotitaloudessa lojuu keskimäärin 11 rikkinäistä ja käyttämätöntä elektronista laitetta, jotka voisi laittaa saman tien helposti kiertoon.
Gigantti käynnistää 3.10. alkaen Urban Miner -nimellä kulkevan kampanjan. Kampanjan myötä kaikki digitaalisesta pelaamisesta eli gamingista innostuneet voivat kierrättää elektroniikkaansa ja saada palkkioksi arvokoodin maailman suosituimman videopelin, Minecraftin, maailmaan. Minecraftissa luodaan rakennelmia kolmiulotteisessa maailmassa hyödyntäen erilaisia raakamateriaaleja. Arvokoodin voi käyttää pelin sisällä Minecoin-kolikoiden muodossa uusien maailmojen, pelimuotojen ja asusteiden hankkimiseksi Minecraftissa.
Urban Mineriin pääsee osallistumaan kaikissa Gigantin 42 myymälässä ympäri Suomea.
Kampanjan ulkopuolella myymälät vastaanottavat ympärivuotisesti maksutta kierrätyskelpoista kodinelektroniikkaa ostopaikasta riippumatta.
- Markkinajohtajana kannamme suurta vastuuta elektroniikkajätteen kierrättämisestä. Halusimme luoda uudenlaisen ja hauskan kampanjan, jota kautta saisimme kierrätyksen tärkeää sanomaa esille nuoremmille sukupolville ja tavoittaisimme myös tulevaisuuden kierrätysasiakkaat. Kampanja on toteutettu yhteistyössä Gigantin emoyhtiön, Elkjøp Nordicin, kanssa. Siinä ovat mukana myös Minecraftin omistaja Microsoft sekä alkuperäisidean luonut NORD DDB. Urban Miner on käynnissä samaan aikaan Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.
Gigantti kierrättää myymälöidensä kautta vuosittain noin 10 000 tonnia sähkö- ja elektroniikkaromua yhdessä Kuusakoski Recyclingin kanssa. Laitteet vastaanotetaan henkilökohtaisesti ja niitä käsitellään tietoturvallisesti yhteisten tiukkojen vastuullisuuskäytäntöjen mukaisesti. Kuluvan tilikauden aikana tavoitteena on kasvattaa nykyistä kierrätysmäärää 50-100 tonnilla. Kierrätettyjen tuotteiden materiaaleista päästään hyödyntämään jopa 99,1 %.
Gigantin Urban Miner -kampanja jatkuu aina tammikuun loppuun 2023 ja näkyy videomainonnassa, mainosnäytöillä, myymälöissä, verkkosivuilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kampanjaa nostattavat myös somevaikuttajana ja Suomen tunnetuimpana Minecraft-striimaajana tunnettu Herbalisti, sekä suosittu Poikien Äidit -perhemediayhteisö.
*Glogal eWaste Monitor 2020
Lisätiedot / Gigantti Oy
Head of Brand & Digital, Sami Särkelä
Email. sami.sarkela@gigantti.fi, p. 040 555 3744
Yhteyshenkilöt
Rita Pasanen
Puh:040 826 4664press@gigantti.fiGigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantti aloittaa muutosneuvottelut – tavoitteena johtamis- ja toimintamallien uudistaminen7.4.2025 16:00:00 EEST | Tiedote
Gigantti Oy käynnistää huhtikuussa muutosneuvottelut, joiden taustalla ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Tavoitteena on sopeuttaa yhtiön toimintaa vastaamaan taloudellisiin haasteisiin, ja samalla vahvistaa tulevaisuuden kasvu- sekä kilpailukykyä.
Gigantin maaliskuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – OnePlussan uutuus nousi kärkeen, täysin lapsille suunnattu puhelin tulossa myyntiin pian1.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Maaliskuun myydyimpien puhelinten listalta löytyy uusia tulokkaita. Edellisen kuukauden kakkonen, OnePlus Nord CE 4 Lite, nousi kärkisijalle kestosuosikki OnePlus Nord CE3 Liten pudotessa listan hännille loppuunmyynnin myötä. Listan puhelimista voidaan huomata treidaamisen nostavan yhä enemmän päätään kuluttajien keskuudessa, kun myös arvokkaammat puhelimet löytyvät hyviltä sijoituksilta.
Gigantin maaliskuun uutiskirje: HD-siirtymä muuttaa katselukokemuksen – Miten valita oikea televisio ja äänentoisto?27.3.2025 10:30:44 EET | Tiedote
Suomen HD-siirtymä etenee 31.3.2025, kun Yle lopettaa vanhanmalliset SD-lähetykset. Tuhannet päivittävät televisioitaan, mutta miten varmistaa juuri itselle sopivimmat ratkaisut ja aikaa parhaiten kestävät laitteet? Entä miten hoitaa vanhan television kierrätys fiksusti? Tarjoamme taustatiedon ja annamme hyötyvinkit yhdessä kuluttajaelektroniikan myyntipäällikkö Toni Kiekkisen kanssa. Gigantin televisioviikot jatkuvat 6.4. asti, tarjoten asiantuntija-apua ja tarjouksia teräväpiirtosiirtymän tueksi.
Gigantin helmikuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – OnePlussalla molemmat kärkisijat, puhelinten kierrätys suosittua1.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Helmikuun myydyimpien puhelinten listalla nähdään tuttuja nimiä. OnePlus Nord CE3 Lite on jälleen kärjessä, ja sen päivitetty versio OnePlus Nord CE4 Lite seuraa tiiviisti perässä. Kevään uutuusmallit odottavat vielä saapumistaan. Kuluttajat ovat jo nyt päivittämässä puhelimiaan, kun vanhempien mallien hinnat laskevat. Vanhoista puhelimista saa Gigantissa extrahyvistystä kampanjoiden ansiosta.
Gigantin helmikuun uutiskirje: Keraaminen työtaso ohittamassa kvartsitasot – näin keittiötrendit muuttuvat19.2.2025 13:58:47 EET | Tiedote
Alkuvuosi tuo uutta ilmettä suomalaiskeittiöihin ja sisustuksessa näkyy maanläheinen, käytännöllinen ja kestävä suuntaus. Mutta mikä väri on juuri nyt suosituin? Ja mikä selittää keittiötasojen yllättävän muutoksen? Gigantin Epoq-keittiöiden asiantuntija Antti Pakarinen käy läpi kevään kiinnostavimmat trendit ja antaa vinkkejä keittiösuunnitteluun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme