Kuluttaja-asiamiehen Maskun Kalustetalolle ehdottama seuraamusmaksu lieveni markkinaoikeudessa
Markkinaoikeus on 30.8.2023 antamallaan päätöksellä vahvistanut Maskun Kalustetaloa koskevan syytteen harhaanjohtavasta markkinoinnista ja lieventänyt yhtiölle määrätyn seuraamusmaksun 300 000 euroon kuluttaja-asiamiehen hakeman miljoonan euron sijaan.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tarkkaillut Maskun Kalustetalon markkinointia ja ilmoittanut 5.7.2022 päätöksestään viedä asian markkinaoikeuteen. Maskun Kalustetalo esitti markkinaoikeudessa KKV:n vaatimusten hylkäämistä, sillä perusteella, että Maskun markkinointi ei ole esitettyjen syytteiden mukaista. Kuluttaja-asiamiehen seurannassa ajanjaksolla 7/2020–10/2021 oli vain 10 tuotteen markkinointi, mikä on noin 0,14 prosenttia kaikista Maskun tuotteista. Otannasta ei voi tehdä johtopäätöksiä Maskun markkinoinnin yleisestä toimintamallista, kuten markkinaoikeuskin päätöksessään totesi.
– Otamme markkinaoikeuden päätöksen vastaan kuitenkin osittain pettyneinä, sillä olemme pyrkineet varmistamaan, että markkinointimme noudattaa lakia, annettuja linjauksia ja ohjeistuksia. Masku on myös ollut halukas yhteistyöhön kuluttaja-asiamiehen kanssa, pyytänyt lisäohjeistuksia ja ollut koko ajan valmis tarkastelemaan markkinointikäytäntöjään, sanoo Maskun Kalustetalon toimitusjohtaja Hanna Kuronen.
Huonekalualan kilpailutilanne Suomessa on erittäin kova. Maskun Kalustetalo kehittää jatkuvasti markkinointiaan ja mainonnan kilpailukeinoja.
– Pyrimme toimimaan kaikessa markkinoinnissamme huolellisesti sääntöjen ja ohjeistusten mukaisesti. EU:n Omnibus-direktiivin voimaantulo on ollut hyvä asia, koska se on selkeyttänyt markkinointilainsäädäntöä. Nyt katsomme eteenpäin ja jatkamme Maskun määrätietoista kehittämistä. Tuomme jatkossakin uusia, edullisia palvelumalleja ja tuotteita asiakkaillemme. Suomalaisena perheyhtiönä olemme aina asiakkaan puolella, ja meille on tärkeää pystyä lunastamaan asiakkaillemme antamamme hintalupaus, Kuronen toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanna KuronenToimitusjohtajaMaskun Kalustetalo Oy
hanna.kuronen@masku.comMaskun Kalustetalo Oy on yksityisessä omistuksessa oleva kotimainen perheyritys, joka on toiminut huonekalualalla jo vuodesta 1983. Suomessa Masku-myymälöitä on 46. Yhtiö työllistää noin 300 henkilöä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maskun Kalustetalo Oy
Maskun Kalustetalo valitti markkinaoikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen6.11.2023 08:52:10 EET | Tiedote
Markkinaoikeus lievensi elokuussa Maskun Kalustetalo Oy:lle määrätyn seuraamusmaksun 300.000 euroon kuluttaja-asiamiehen hakeman miljoonan euron sijaan. Maskun Kalustetalo oli tyytymätön MAO:n päätökseen ja valitti seuraamusmaksupäätöksestään 29.9.2023 korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Suomalaisista 81 prosenttia ostaa huonekalunsa mieluummin myymälästä kuin verkkokaupasta11.10.2023 12:51:48 EEST | Tiedote
Kivijalkamyymälöiden suosio suomalaisten sisustajien keskuudessa pitää yhä pintansa. Selkeä enemmistö suomalaisista sisustajista suosii kivijalkamyymälöitä verkkokauppaa enemmän. Inspiraation hakemisessa ja valikoimaan tutustumisessa huonekaluliikkeiden verkkosivut sekä internetin hakukoneet kuitenkin ovat tärkeimmät kanavat. Asia käy ilmi Maskun Kalustetalon ja Taloustutkimuksen toteuttamasta Suomalaiset huonekaluostajina 2023 -tutkimuksesta.
Kyselytutkimus: suomalainen sisustaja ostaa tarpeeseen, asioi myymälässä, ei kuuntele muita eikä ole kiinnostunut trendeistä13.9.2023 10:00:59 EEST | Tiedote
Maskun Kalustetalo selvitti suomalaisten kuluttajien huonekalujen ja sisustustarvikkeiden ostamiseen liittyviä tottumuksia ja toiveita. Taloustutkimuksen kanssa toteutettu Suomalaiset huonekaluostajina 2023 -tutkimus luo kuvan suomalaisista sisustajina sekä valottaa kuluttajien rahankäyttöä ja ostokäyttäytymistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme