Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Pohjoisbaanan rakennustyöt alkavat Oulunkylässä

Jaa
Helsingin kaupunki alkaa rakentamaan uutta pyöräilyn pääreittiä Maaherrantien ja Kestipuiston välisellä osuudella syyskuun alussa. Töiden ajaksi pyöräily ja jalankulku siirretään junaradan viereltä kiertoreitille Otto Brandtin tien ja Kestipuiston välillä.
Karttakuvassa näkyy työmaan ja kiertoreittien sijainnit. Kuva: Helsingin karttapalvelu
Karttakuvassa näkyy työmaan ja kiertoreittien sijainnit. Kuva: Helsingin karttapalvelu

Työt aloitetaan 4. syyskuuta alkavalla viikolla, ja ne valmistuvat viimeistään toukokuun 2024 lopussa.

Urakassa rakennetaan noin 270 metrin osuus uutta pyöräilyn pääreittiä Pohjoisbaanaa junaradan vierelle vanhan junaradan huoltotien tilalle. Uusi kaksisuuntainen pyörätie on neljä metriä leveä, ja sen vierellä kulkee 2,5 metriä leveä jalankulkuväylä. Urakkaan kuuluu myös uuden tukimuurin rakentaminen radan puolelle sekä uuden ulkovalaistuksen rakentaminen.

Pyöräilyn ja jalankulun reitti junaradan varrella suljetaan Otto Brandtin tien ja Jokiniementien päässä sijaitsevan Kestipuiston välillä työmaaliikenteen järjestelyiden vuoksi. Väliaikainen kulkureitti kiertää Otto Brandtin tien, Maaherrantien ja Veräjän kautta.

Rakennustöiden vuoksi Kestipuiston reunasta joudutaan kaatamaan kolme puuta. Näiden tilalle Kestipuistoon istutetaan viisi uutta puuta.

Rakennustöitä tehdään pääasiassa arkisin kello 6 ja 20 välisenä aikana. Työt voivat aiheuttaa jonkin verran melua ja pölyämistä. Työmaalla tehdään maansiirtoja, minkä vuoksi alueella on paljon työmaaliikennettä.

Urakoitsijana toimii GRK.

Baanaverkoston rakentaminen etenee

Pohjoisbaana rakennetaan osissa. Valmistuttuaan yhteys kulkee junaradan itäpuolella Käpylän ja Vantaan rajan välillä yhdistäen Oulunkylän, Pukinmäen, Malmin, Tapanilan ja Puistolan. Tähän mennessä on rakennettu Hakamäentien ja Käpylän väli.

Pohjoisbaanan suunnittelu on vielä kesken, ja rakentaminen jatkuu arviolta vuonna 2025. Nyt valmistuvan osan katusuunnitelma hyväksyttiin Raide-Jokerin suunnittelun yhteydessä.

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava laadukkaiden pyöräteiden verkko, joka yhdistää isot asuinalueet keskustaan ja työpaikkakeskittymiin. Baanat mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen liikkumisen pyörällä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Urakoitsija
Sami Uuskoski
Vastaava työnjohtaja
GRK Suomi Oy
040 418 3293
sami.uuskoski@grk.fi


Rakennuttaja
Juhani Jaatinen
Projektinjohtaja
Kaupunkiympäristön toimiala
09 310 70693
juhani.jaatinen@hel.fi

Kuvat

Karttakuvassa näkyy työmaan ja kiertoreittien sijainnit. Kuva: Helsingin karttapalvelu
Karttakuvassa näkyy työmaan ja kiertoreittien sijainnit. Kuva: Helsingin karttapalvelu
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. Priserna förblir desamma nästa år, med undantag av D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg.

Pysäköinnin hinnoittelumalli muuttuu – pysäköinnin kysyntä ja tarjonta lähemmäksi toisiaan30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

Helsingissä siirrytään joulukuun 2024 alusta alkaen uuteen pysäköinnin hinnoittelumalliin, jossa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Uudistuksen tavoitteena on, että pysäköintipaikka löytyy nykyistä helpommin. Hinnat määräytyvät pysäköintipaikkojen käyttöasteen vuosittaisissa laskennoissa. Hinnoittelumalli koskee kaikkia pysäköintityyppejä. Hinnat pysyvät ensi vuonna samoina Katajanokan D-alueen ja Suomenlinnan DC-alueen asukaspysäköintiä lukuun ottamatta.

The pricing model of parking is changing – the aim is to match demand with supply30.8.2024 13:57:17 EEST | Press release

At the beginning of December 2024, Helsinki is transferring to a new pricing model for parking. Going forward, the price is determined by the demand and supply. The purpose is to make it easier to find a parking spot. The pricing model applies to all parking types, and the prices will be determined according to an annual calculation of the utilisation rate of parking spots. Next year, the prices will remain the same with the exception of Katajanokka’s residential zone D and Suomenlinna’s residential zone DC.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye