Oulun kulttuurisäätiö, Oulu2026

Ranua täydentää Euroopan kulttuuripääkaupungin kokonaisuutta – mukana nyt 40 kuntaa pohjoisesta Suomesta

Ranuan kunta on liittynyt Euroopan kulttuuripääkaupungin, Oulu2026, toimintaan. Kunta teki päätöksen elokuussa. Ranua täydentää Lapin kuntien osallistumista vuoden 2026 kulttuuriohjelmaan.

Oulu2026-ohjelma yltää kokonaisuudessaan 40 kunnan alueelle. Monimuotoinen alue on kuin Suomi pienoiskoossa. Kaikilla kunnilla on tarjota omaperäisiä elämyksiä ja pohjoista vieraanvaraisuutta. Kansainvälisille vierailijoille on paljon koettavaa hiekkarannoista tuntureihin ja kaupunkikulttuurista upeisiin erämaan kohteisiin.

”Ranua täydentää kokonaisuuttamme hienosti. Alueella on merkittäviä matkailukohteita sekä kaunista luontoa, joka mahdollistaa monenlaisen luonnon arvojen mukaisen toiminnan. Tietenkin loppukesän oranssista hehkuvat hillasuot osuvat hienosti Arctic Food Lab -kokonaisuuteemme, joka kertoo pohjoisista mausta ja elämyksistä”, toteaa Oulun kulttuurisäätiön Oulu2026 toimitusjohtaja Piia Rantala-Korhonen

Oulu2026-kumppanikunnat järjestävät teemojen mukaista ohjelmaa vuosina 2024–2026. Kunnat ovat nimenneet tai nimeämässä työryhmiä edistämään kokonaisuutta. Tapahtumien luomiseen, ideointiin ja tekemiseen otetaan mukaan asiasta innostuneita ranualaisia. Ranualla kulttuuripääkaupungin tarjontaan ammennetaan inspiraatiota legendaarisista hillasoista, arktisesta eläinpuistosta ja Suomen ainoasta Japani-talosta.

”Ranuan omaan Oulu 2026-työryhmään kutsutaan paikallisia kulttuurialan ja muita ohjelman tekemiseen osallistuvien yhteisöjen edustajia. Tavoitteemme on tuoda Euroopan tietoisuuteen kesyttämätöntä, hillasoiden kypsyttämää ranualaista kulttuuria, jota ei muualta maailmasta löydy”, kertoo Ranuan kunnanjohtaja Tuomas Aikkila.

Oulu2026-alueeseen kuuluu 40 kuntaa neljästä eri maakunnasta; Kainuusta, Pohjois-Pohjanmaalta, Lapista ja Pohjois-Savosta. Euroopan kulttuuripääkaupungeille on tyypillistä, että toiminnassa on mukana kulttuuripääkaupungin lisäksi lähialueen kuntia. Alue on maantieteellisesti yksi laajimmista Euroopan kulttuuripääkaupungeista, se ulottuu Venäjän rajalta Ruotsin rajalle.

Oulu on vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki. Kaupunki ja koko pohjoinen Suomi täyttyvät tulevien vuosien aikana kulttuurista, taiteesta ja tapahtumista. Kyseessä on usean vuoden matka, joka huipentuu vuoteen 2026. Kulttuuripääkaupungin asema on merkittävä koko Suomelle ja suomalaiselle kulttuurille, kun Euroopan katse kääntyy pohjoiseen ja kulttuuri-ilmastonmuutos valtaa alueen.

Piia Rantala-Korhonen,
Oulun kulttuurisäätiö, Oulu2026
piia.rantala-korhonen@oulu2026.eu

Juha Siitonen
Sivistystoimenjohtaja
Ranuan kunta
juha.siitonen@ranua.fi

Mies riippukeinussa luonnossa
Kesyttömän Ranuan kulttuurista eri muodoissaan voi nauttia kaikkina vuodenaikoina.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Oulun kulttuurisäätiö, Oulu2026

Hybridituottaja 2026 -koulutukset kehittävät tapahtuma-alan digitaalista osaamista Pohjois-Pohjanmaalla16.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Miten elämykset välitetään tapahtumaa etänä kotisohviltaan seuraaville ja mitä oppia eri kokoiset tapahtumat voivat ottaa television spektaakkelimaisista show’ista? Oulun ammattikorkeakoulun kesällä 2024 käynnistyvä Hybridituottaja 2026 -koulutus pureutuu siihen, mitä osaamista tapahtumatuottajat tarvitsevat tapahtumien ja kulttuurin viemiseksi digitaaliseen ympäristöön.