Pääkaupunkiseudun Kuluttajat: Hekan vuokrankorotukset kohtuuttomia
Heinäkuun lopulla Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) varoitti tulevista vuokrakorotuksista, jotka pahimmassa tapauksessa olisivat jopa 15 %. Pääkaupunkiseudulla toimiva kuluttajayhdistys Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry pitää vuokrankorotuksia asukkaiden kannalta kohtuuttomina ja vaatii Hekan talouslukujen kriittistä tarkastelua, jotta vuokrankorotusten todellinen vaadittu taso ja täysin välttämättömät korjaus- ja huoltotyöt voidaan määritellä.
Alueellisen kuluttajayhdistyksen kannanotto:
Asukkaiden kannalta kohtuuttomalta kuulostava korotus on kuitenkin mahdollinen ja jopa laillinen. Aravavuokra-asunnon vuokranantajalla on oikeus korottaa vuokraa yksipuolisesti, jotta aravavuokra-asumisessa toimisi sitä koskevan lainsäädännön mukainen omakustannusajatteluun perustuva vuokranmääritys.
”Aravavuokra-asuntojen tarkoituksena on, että kohtuullisella vuokratasolla helpotetaan pienituloisimpien vuokra-asunnon löytämistä ja asumista”, Pääkaupunkiseudun Kuluttajat huomauttaa.
Pääkaupunkiseudun Kuluttajat katsoo, että nyt esitetyt kohtuuttomat vuokrakorotukset vaarantavat Hekan aseman aravavuokra-asuntojen vuokranantajana, jos vuokrataso lähestyy markkinatason hintoja. Yhdistys toteaa, että Hekan on syytä pohtia keinoja, joilla vuokrat voitaisiin pitää kohtuullisella tasolla ilman kaavailtujen korotusten toteuttamista täysimääräisesti ja näin pienentää ensi vuoden korotustarvetta. Myös muut elinkustannukset ovat nousseet ja asumismenojen äkilliset suuret korotukset saattavat monen kotitalouden kestämättömän tilanteen eteen.
Pääkaupunkiseudun Kuluttajat yhtyy Helsingin kaupunginhallituksen konsernijaoston kritiikkiin Hekan kyvyttömyydestä valmistautua siihen, että korkotaso normalisoituu. Hekan on välttämätöntä päivittää stressitestinsä, jotta samalainen tilanne ei toistuisi tulevaisuudessa.
Hekan talouslukuja tulisi tarkastella kriittisesti ja huolellisesti, jotta voidaan määritellä vuokrankorotusten todellinen vaadittu taso. Hekan pitäisi selvittää kattavasti myös korjaus- ja huoltotöiden tarvetta siten, että vain välttämättömät korjaukset tehdään nyt ja muita lykätään.
Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry - Huvudstadsregionens Konsumenter rf on pääkaupunkiseudulla toimiva Kuluttajaliiton itsenäinen kuluttajayhdistys.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Barbro WidingvarapuheenjohtajaPääkaupunkiseudun Kuluttajat ry
Puh:0400 201192Eero KiurusihteeriPääkaupunkiseudun Kuluttajat ry
Puh:040 7410324Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme