Rajut sateet vaativat syysteillä renkaalta aiempaa parempaa kuntoa
Yli puolet autoilijoista uskoo kuluneiden renkaiden olevan vielä turvalliset, eikä suuri osa kuljettajista myöskään tunne omien renkaidensa kuntoa. Kesärenkaiden urasyvyys on hyvä tarkastaa nyt, sillä kesärenkaiden on kestettävä turvallisina läpi koko sateisen syksyn.
Tuulilasiin vihmova syyssade on hyvä muistutus siitä, että on aika katsoa oman auton renkaisiin.
”Kämmenen kokoinen alue renkaassa pitää auton tiessä. Jos urat ovat kuluneet mataliksi, vesiliirron riski kasvaa ja jarrutusmatkat pitenevät huomattavasti”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora tiivistää.
Vesiliirrossa auto nousee vesipatjan päälle ja menettää ohjattavuutensa. Suurin syy on liiallinen nopeus, mutta myös renkaiden kunnolla on suuri vaikutus vesiliirtoriskiin.
Nuora muistuttaa rengastestien havainnoista. Uudenveroisella kesärenkaalla ajettaessa auto lähtee vesiliirtoon 80 km/h nopeudessa, kun urat ovat 7 mm syvät. Sen sijaan kuluneella, noin 2 mm urilla varustetulla kesärenkaalla ajettaessa auto lähtee vesiliirtoon jo 70 km/h nopeudessa, joka monesti koetaan sadesäällä maltilliseksi nopeudeksi.
”Laki edellyttää renkaalta vain 1,6 mm urasyvyyden. Kuitenkin testit ja kokemukset osoittavat sen, että se mikä vielä on laillista, ei enää ole turvallista.”
Yleinen turvasuositus sadekelin urasyvyydeksi on 4 mm. Silloin rengas toimii vielä suunnitellusti ja poistaa vettä auton ja tienpinnan välistä kohtuullisen tehokkaasti.
Sadekeli vaatii urasyvyyttä ja rauhallista ajoa
Mitä märempiä kelit ovat, sitä parempaa kuntoa renkaalta vaaditaan. Renkaiden puutteita voi jonkun verran paikata maltillisella ajotavalla. Se kuitenkin edellyttää sitä, että omat renkaat on tunnettava.
”Huolenaiheena on se, että edelleen suuri osa kuljettajista ei tunne renkaidensa kuntoa, ja huonokuntoisilla renkailla ajavista reilusti yli puolet arvioi renkaidensa kunnon paremmaksi kuin se on. Se aiheuttaa vaaraa kaikille”, Nuora sanoo.
Autonrengasliiton viimeisin kuluttajatutkimus tehtiin YouGov Finland -tutkimuslaitoksen kanssa syksyllä 2022. Siinä havaittiin, että peräti 40 prosenttia autoilijoista arvioi alakanttiin lain vaatiman urasyvyyden tai ei osannut sanoa sitä lainkaan. Vastaavasti 64 prosenttia vastaajista arvioi sadekelin turvallisen urasyvyyden olevan alle 4 mm.
”On erikoista, että autokoulusta ja aktiivisesta valistuksesta huolimatta tietämättömien kuljettajien osuus pysyy suurena. Ehkä se kertoo siitä, että autossa rengas koetaan välttämättömänä pahana, vaikka se pitäisi nähdä ennen kaikkea turvavarusteena.”
Kolikko on helpoin tapa tarkastaa urasyvyys
Paras aika tarkastaa omien renkaiden kunto on nyt.
”Vaikka kuumin kesä on ohitse, kesärenkailla ajetaan suurimmassa osassa maata vielä lähes pari kuukautta. Renkaiden pitää pysyä turvallisina koko sen ajan, sillä sateita tulee vastakin.”
Kuluneen syksyn sateet ovat olleet paikoin rajuja. Kun ilmasto lämpenee, Suomessa koetaan sateita nykyistä useammin ja kovia sateita nykyistä enemmän. Se edellyttää tielläliikkujilta hyvää rengastuntemusta.
Nuora kehottaakin kaivamaan jo nyt esiin rauhallisen ja ennakoivan ajotavan sekä työkalut, joilla renkaan urasyvyyden tarkastaminen käy helposti.
”Jos työntömittaa ei löydy, kahden euron kolikolla urasyvyys on helppo tarkastaa. Kolikon hopeareunus on noin 4 mm paksu, eli jos hopeareunus katoaa uraan, syvyyttä on riittävästi.”
Jos ei, kannattaa suunnata asiantuntevaan rengasliikkeeseen saman tien.
”Alkusyksy on usein hektistä talvirengassesonkia parempi aika rengaskaupoille. Kun kiirettä ei ole asiakasta ehditään palvella hyvin ja samalla voidaan katsoa ajoissa myös talvirenkaiden kunto, mikä on kuitenkin ennen pitkää tehtävä.”
Suomalaiset tuntevat renkaat heikosti
- Lain vaatiman kesärenkaan minimiurasyvyyden (1,6 mm) tietää vain 36 % autoilijoista. Sitä vastoin 25 % vastaajista uskoi ”sakkorajan” olevan 1,4 mm tai jopa matalampi. Vastaajista 15 prosenttia ei osannut sanoa lain vaatimaa urasyvyyttä.
- Kesärenkaan urien sadekelin turvasuosituksen (4 mm) tietää vain 16 % autoilijoista. Yli puolet eli 64 % uskoo vähintään 3 mm, 2 mm tai 1 mm urien olevan sadekelillä turvalliset. Turvarajaa ei osannut sanoa lainkaan 12 % vastaajista.
- Tiedot perustuvat Autonrengasliiton Kuluttajatutkimus 2022:een, joka tehtiin yhdessä YouGov Finland -tutkimuslaitoksen kanssa marraskuussa 2022.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Autonrengasliitto
Jarmo Nuora
Puheenjohtaja
040 557 5690
jarmo.nuora@rengasnuora.fi
Kuvat
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme