HOK-Elanto

Suursuosion saavuttanutta Hyvikkiheviä pilotoidaan syyskuussa myös HOK-Elannon Prismoissa

Jaa

HOK-Elannon Hyvikkihevi-konseptissa myydään syömäkelpoisia, mutta hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia alennettuun hintaan yksittäiskappaleina tai laatikoihin valmiiksi pakattuina setteinä. Konsepti on tullut tutuksi asiakkaille S-marketeissa sekä Alepoissa ja syyskuun lopussa käytäntöä pilotoidaan myös kolmessa HOK-Elannon Prismoista Helsingissä, Vantaalla ja Keravalla. 

Kolmessa HOK-Elannon Prismassa aletaan pilotoida S-marketeista ja Alepoista tuttuja tapoja hedelmä – ja vihanneshävikin minimoimiseksi syyskuun lopulta alkaen. Prisma Keravalla testataan Alepan mallia, kun taas Helsingissä Prisma Malmilla sekä Vantaalla Prisma Jumbossa kokeilussa on S-marketin malli.  

- Pilotoimme syyskuun lopulla sitä, millainen toimintamalli hevihävikin minimoiseksi toimii parhaiten Prisman kokoisessa myymälässä. Pilotin jälkeen mietimme, mikä ratkaisu otettaisiin käyttöön kaikkiin Prismoihimme, kertoo HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki.   

Hyvikkihevi on ollut menestys 

Toukokuussa käyttöön otetussa Alepoiden Hyvikkihevissä myydään täysin syömäkelpoisia, mutta parhaat hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia alennettuun hintaan euron per kilo. Myymälän henkilökunta kerää Hyvikkihevi-tuotteet erilliseen kalusteeseen, josta asiakkaat voivat poimia niitä yksitellen punnittavaksi. S-marketeissa tuotteet taas pakataan valmiiksi seteiksi laatikoihin asiakkaita varten. Laatikkoon kootaan esimerkiksi hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, jonka asiakas voi ostaa kahden euron yhteishintaan. S-marketeissa on käytössä Hyvikkilaatikot myös leipomotuotteille. 

- Hyvikkihevi-käytäntö on loistava tapa välttää täysin syömäkelpoisten hedelmien ja vihannesten päätymistä hävikkiin. Tämän ohella jatkuu näiden tuotteiden lahjoittaminen erilaisille ruoka-aputoimijoille.  Täysin syömäkelvottomat hedelmät, vihannekset ja leivät menevät HOK-Elannon myymälöistä hyödynnettäväksi biokaasun tuotannossa, kertoo Kattilamäki.  

Viime vuoden aikana hedelmä- ja vihanneslaatikoita myytiin HOK-Elannon S-marketeissa yli 200 000 kappaletta ja Alepoissa on Hyvikkihevi-lanseerauksen jälkeen myyty yksittäisessä myymälässä Hyvikkiheviä keskimäärin viisi kiloa päivää kohden. 

Hedelmä- ja vihanneshävikin määrä vaihtelee myymälöittäin sekä sesongin mukaan. HOK-Elannossa hävikin vähentäminen pohjautuu tuotteiden menekin ennustamiseen, oikea-aikaiseen tilaamiseen sekä hyvään suunnitteluun. Vaikka tietojärjestelmät ennustavat kysyntää yhä tarkemmin, on ennakointi toisinaan silti vaikeinta, sillä tuotteiden kypsyys voi vaihdella satokauden ja sääolosuhteiden mukaan. Tuotteiden kypsyysaste taas vaikuttaa kasvisten säilyvyyteen.   

- Esimerkiksi kun elokuussa kukkakaalia valmistui poikkeuksellisen paljon samaan aikaan ja se uhkasi mädäntyä pelloille, saimme yhdessä muun S-ryhmän kanssa minimoitua siitä aiheutuneen ruokahävikin määrän myymällä sitä alennettuun hintaan. Hyvikkihevissä idea on sama, mutta vain pienemmässä mittakaavassa, Kattilamäki kuvailee.    

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa 

Hävikkiviikko on Kuluttajaliiton koordinoima kampanja, jolla halutaan herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Tänä vuonna Hävikkiviikkoa vietetään 11.–17.9.2023. 

HOK-Elannolla on kunnianhimoinen tavoite puolittaa hävikkinsä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tilanteeseen verrattuna. Ruokahävikin minimoimiseksi käytössä on ollut jo pitkään monia tehokkaita hävikinvähentämiskeinoja. Hyvikkihevin lisäksi esimerkiksi punalaputetut, 30 %-60 % alennuksella myytävät tuotteet ovat tärkeässä roolissa. S-markettien ja Prismojen ruokatorien tuotteita myydään ilta-aikaan asiakkaille alennettuna aina tilanteen ja tarpeen mukaan. Lisäksi myymälöiden laajentuneet aukioloajat ovat osaltaan vaikuttaneet positiivisesti tuotteiden kiertoon, kun ostostapahtumat levittäytyvät tasaisemmin eri aukiolotunneille. Alennusten ohella myymättä jääneitä elintarvikkeita ohjataan ruoka-apuun. Kaikista HOK-Elannon S-market ja Prisma -ketjun myymälöistä noudetaan syötäväksi kelpaavaa hävikkiä erilaisten ruoka-aputoimijoiden toimesta. 

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.

Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto

Prisma Sellon remontti päätökseen – uudistettu myymälä tarjoaa ratkaisun arjen ruokapulmaan7.4.2025 08:59:36 EEST | Tiedote

Tammikuussa 2025 alkanut reilun kolmen kuukauden remonttiurakka on saatu päätökseen Espoon Prisma Sellossa, ja uudistuneen myymälän avajaisia juhlistetaan 10.4.2025 alkaen. Jatkossa Prisma Sellon asiakkaat pääsevät nauttimaan muun muassa suosituista siipi- ja kebabbuffeteista, entistä laajemmasta hedelmä- ja vihannesosastosta sekä uudistuneesta käyttötavaraosastosta – Prisman aina edullisella hintatasolla tietenkin.

Kierrätys uudelle tasolle: HOK-Elannon tavoitteena saavuttaa 90 % kierrätysaste18.3.2025 13:28:41 EET | Tiedote

HOK-Elanto on jo pitkään panostanut määrätietoisesti kiertotalouden edistämiseen. Vuonna 2023 kierrätysaste nousi 80 prosenttiin ja vuonna 2024 jo 81 prosenttiin. Työ materiaalien kierrätyksen tehostamiseksi jatkuu edelleen, ja seuraava tavoite onkin kunnianhimoinen: 90 prosentin kierrätysaste kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää ennakkoluulottomia kokeiluja sekä saumatonta yhteistyötä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye