Koululuokissa alkaa uusi tutkimus: Mikä yhteys on koululaisten oppimisvaikeuksilla ja hyvinvoinnilla?
Oppimisen ja kasvun tueksi saadaan jatkossa tärkeää uutta tutkimustietoa, kun koululuokissa käynnistyy laaja tutkimushanke. Siinä selvitetään oppimisvaikeuksien ja koululaisten psyykkisen hyvinvoinnin yhteyttä. Mitkä mielen hyvinvointiin, kouluun ja kotiin liittyvät asiat suojaavat koululaisten kehitystä? Huippuyksikön johtamassa tutkimuksessa on mukana luokkia Keski-Suomesta, Kuopiosta ja Tampereelta.
Lasten ja nuorten heikentyneet oppimistulokset, lisääntyneet mielenterveysongelmat ja koulujen työrauhaongelmat ovat herättäneet monet tahot pohtimaan ratkaisuja.
Miten tunteiden säätelyn ja muut mielen hyvinvoinnin haasteet, kuten lukemiseen ja matematiikkaan liittyvä ahdistuneisuus tai yleisempi epätavallinen alakulo tai masentuneisuus, liittyvät oppimisen vaikeuksiin?
Mitkä mielen hyvinvointiin, kouluun ja kotiin liittyvät asiat suojaavat koululaisten kehitystä?
Millä keinoilla kouluissa voidaan nykyistä paremmin tukea lapsen myönteistä kehitystä?
Lapsen mielikuva itsestään oppijana alkaa muodostua jo alaluokilla
Koulunsa aloittava lapsi opettelee lukemaan ja laskemaan ja samalla harjoittelee yhteistyötaitoja ja yhteisössä toimimista. Uusien asioiden opetteleminen vaatii uudenlaista pitkäjänteisyyttä ja tarkkaavuuden oikeanlaista kohdentamista. Lapsi vertaa itseään ikätovereihin aiempaa enemmän, ja kuva itsestä oppijana ja yhteisön jäsenenä alkaa muotoutua.
Käsitys itsestä saattaa alkaa muodostua kielteiseksi, jos perustaitojen oppiminen on työläämpää ja hitaampaa kuin luokkakavereilla ja lapsi kohtaa uudenlaisia pettymyksen ja riittämättömyyden tunteita.
Tutkimusten mukaan lapsista noin 10-20 prosentilla on oppimisvaikeuksia ja tarkkavaisuuden ongelmia. Pitkään jatkuessaan riski psyykkiselle pahoinvoinnille lisääntyy.
"On tärkeää tietää, ketkä koululaisista hyötyvät heille tarjotusta erityisestä tuesta"
Alkava Pieni Karhu -tutkimus tuo lisää tietoa kehityksen riskeistä ja suojaavista tekijöistä.
Tutkijoita kiinnostaa esimerkiksi se, kasaantuvatko psyykkisen hyvinvoinnin ongelmat oppimisen ongelmien kanssa ja siten pahentavat oppimisvaikeuksia.
Tiedon perusteella on tavoitteena kehittää koululaisten tukea tehokkaammaksi.
”Tiedämme sen, että jotkut lapset selviävät hyvin erilaisista haasteista huolimatta, kun taas niillä on suurempi vaikutus toisiin lapsiin. On tärkeää tietää, ketkä koululaisista hyötyvät heille tarjotusta erityisestä tuesta, esimerkiksi lukemisen vaikeuksien erityistuesta, sanoo huippuyksikön johtaja Paavo Leppänen Jyväskylän yliopistosta.
”Vanhemmat ja opettajat ovat ratkaisevan tärkeässä roolissa tämän laajamittaisen hankkeen onnistumiseksi. Halukkaat kunnat ja koulut voivat vielä ilmoittautua mukaan”, Leppänen sanoo.
Tutkimus tehdään Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikössä (InterLearn) Jyväskylän yliopistossa. Huippuyksikössä tutkitaan monitieteisesti lasten oppimisen ja hyvinvoinnin kehityksellisiä yhteyksiä ja niiden tukemisen keinoja.
Tutkimuksessa seurataan koululaisia 1. luokalta 5. luokalle pari-kolme kertaa vuodessa pääosin koululla tapahtuvien erilaisia koululaisten taitoja mittaavien testien sekä vanhemmille suunnattavien kyselyiden avulla. Tutkimuksessa tutkitaan myös mahdollisia eroja näihin eri tekijöihin vaikuttavien aivojen hermoverkkojen toiminnassa. Myös opettajille annetaan täytettäväksi kouluun liittyviä kyselyitä.
Lisätietoa tutkimushankkeesta ja huippuyksiköstä antavat:
Professori Paavo Leppänen p. 050 338 4747, paavo.ht.leppanen@jyu.fi
Leppänen johtaa InterLearnin huippututkimusyksikköä ja sen Jyväskylän yliopiston psykologian tiimiä, joka keskittyy koululaisten pitkittäistutkimuksiin 1-5 -luokilla sekä kolmannella, viidennellä ja seitsemännellä luokalla.
Professori Mikko Aro p. 040 805 3632, mikko.t.aro@jyu.fi
Aro johtaa huippuyksikössä Jyväskylän yliopiston kasvatustieteilijöiden tiimiä, joka keskittyy erilaisten tukimuotojen ja niihin vaikuttavien tekijöiden interventiotutkimuksiin
Listätietoja huippuyksiköstä: https://interlearn.fi/fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tanja HeikkinenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 472 1162tanja.s.heikkinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Kvanttiteknologioiden kehittämiseen 3,2 miljoonan euron rahoitus Euroopan innovaationeuvostolta9.1.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston johtama EQUSPACE-konsortio sai 3,2 miljoonan euron rahoituksen Euroopan innovaationeuvoston EIC:n Pathfinder Open - rahoitusohjelmasta edistääkseen kvanttiteknologioita piissä. Projekti tuo yhteen viisi partneria kolmesta Euroopan unionin maasta kehittämään uudenlaista piipohjaista kvanttiteknologia-alustaa.
Mikä saa nuoren jatkamaan liikuntaseurassa? Tärkeintä on vanhempien kannustus ja valmentajien tuki9.1.2025 06:30:00 EET | Tiedote
TtM Katja Rinta-Antila tutki väitöskirjassaan, mitkä tekijät edistävät nuorten osallistumista liikuntaseuratoimintaan sekä syitä seuratoiminnassa lopettamiseen. Tutkimus osoitti, että seuratoimintaan osallistumista ylläpitivät vanhemmilta saatu tuki ja valmentajan terveyden edistämistoimet. Tutkimuksen tulokset perustelevat tarvetta panostaa terveyden edistämiseen seuroissa.
Pojat kapinoivat, tytöt myöntyvät? Lasten toimijuus lapsi–vanhempisuhteiden konflikteissa paljastaa sukupuoliroolien vaikutukset7.1.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin 3–6 -vuotiaiden lasten toimijuuden mahdollisuuksia lapsi-vanhempisuhteiden konflikteissa. Lasten kertomuksissa näkyvät niin valtadynamiikan epäsymmetrisyys kuin sisäistetyt sukupuoliroolit.
Kansainvälinen Football is Medicine -konferenssi Jyväskylässä 14.–16.1.2025 nostaa esiin jalkapallon terveysvaikutukset7.1.2025 08:40:10 EET | Tiedote
Jalkapallo on maailman tutkituin urheilulaji. Jalkapallon tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta tuottaa uutta ymmärrystä ja tietoa, jotka auttavat myös suomalaisen jalkapallon kehitystä. Tammikuussa Jyväskylän yliopistossa järjestettävä konferenssi keskittyy jalkapallon terveyttä edistäviin vaikutuksiin solutasosta lähtien aina yhteiskunnallisiin näkökulmiin, ja tarjoaa aiheeseen myös kriittisiä pohdintoja. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan tapaamaan liikuntatieteellisen tiedekunnan sekä eri puolilta maailmaa Jyväskylään saapuvia jalkapallotutkimuksen asiantuntijoita.
Hae Jyväskylän yliopiston englanninkielisiin ohjelmiin – saat tukea hakuun webinaareistamme!7.1.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Kevään 1. yhteishaussa on haettavana 18 maisteriohjelmaa sekä yksi kandidaattiohjelma englanniksi Jyväskylän yliopiston kuudesta tiedekunnasta. Haku alkaa 8.1.2025 klo 8.00 ja päättyy 22.1.2025 klo 15.00 Suomen aikaa. Jos haluat tukea ja vinkkejä hakemiseen, olet lämpimästi tervetullut hakuwebinaareihimme.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme