Heikko matikkapää vai motivaation puute? Tutkijat etsivät vastauksia matikka-ahdistukseen
Moni meistä on koulussa tuskaillut matematiikan kaavojen, murtolukujen ja prosenttilaskujen kanssa hiki otsassa. Matikka-ahdistus voi olla niin voimakasta, että se vaikeuttaa oppimista. Miksi joillekin matematiikan oppiminen on vaikeaa? Aihetta tutkitaan Oulun yliopistossa.

Matemaattisia taitoja tarvitaan arjen askareissa, koulussa, opinnoissa ja työelämässä. Useimmille matemaattisten taitojen käyttäminen ja soveltaminen on rutiinia, mutta joitakin ihmisiä jo matematiikan ajatteleminen ahdistaa, se ei kiinnosta yhtään tai matematiikan oppiminen on erittäin vaikeaa ja osaaminen heikkoa.
”Sellaista ilmiötä kuin ´heikko matikkapää´ ei oikeasti ole, ja tästä leimaavasta käsitteestä pitäisikin päästä eroon. Siihen, miksi joidenkin oppilaiden matemaattinen osaaminen on heikompaa kuin toisten, voivat vaikuttaa heikko opiskelumotivaatio, kielteiset tunteet, työmuistin heikkous, kielellisten taitojen vaikeudet tai vaikeus käsitellä mielessä numeerista tietoa”, erityispedagogiikan professori Riikka Mononen sanoo.
Oulun yliopiston tutkijat etsivät vastauksia dyskalkuliaan eli matematiikan osaamisen ja oppimisen erityisvaikeuteen, jota esiintyy noin 3–6 prosentilla väestöstä, sekä oppilaiden kokemaan matematiikka-ahdistukseen.
Dyskalkulian ajatellaan aiheutuvan häiriöistä niissä neurologisissa ja kognitiivisissa toiminnoissa, joita tarvitaan lukumääräisyyden ymmärtämisessä ja käsittelyssä. ”Oppilaan muu oppiminen ja osaaminen, esimerkiksi äidinkielen ja kirjallisuuden tai biologian oppiaineessa, voi olla hyvää tai erinomaista, ja vaikeuksia esiintyy ainoastaan matematiikassa”, Mononen kertoo.
Nuorten matematiikka-ahdistuksen ja suorituskyvyn välistä suhdetta tunnetaan jo hyvin, mutta alakoululaisten osalta aiheesta on vielä vain vähän tutkimusta. Mononen johtaa matematiikka-ahdistusta tutkivaa iFeelMath-hanketta, jossa tutkitaan sitä, milloin, miten ja miksi matematiikka-ahdistus kehittyy alakouluvuosien aikana.
Oulun yliopistossa tutkitaan erityisesti oppilaiden kokemia tunteita matematiikan oppimisessa ja niiden yhteydestä osaamiseen. Samalla etsitään keinoja, joilla oppilaiden kokemaa matematiikka-ahdistusta voidaan lieventää.
Tutkimus on ensimmäinen, jossa otetaan huomioon tilannekohtainen näkökulma, joka lisää tietoa matematiikka-ahdistuksen ja osaamisen välisestä suhteesta. Tutkimuksessa mitataan siksi myös fysiologisia muutoksia. Ahdistuksen on todettu aktivoivan autonomista hermostoa, mikä havaitaan ihon sähkönjohtavuuden muutoksena. Sähkönjohtavuus kasvaa, kun ihon pinnalle nousee hikeä ahdistuksen vuoksi. Myös kasvojen ilmeiden perusteella voidaan tunnistaa tunteita matematiikan tehtävän aikana.
”Tietoa siitä, millä keinoin opettajat pystyisivät auttamaan oppilaita, jotka kokevat matematiikka-ahdistusta, on vielä verrattain vähän. Kehitämme ja testaamme harjoitusohjelmia, joilla pyritään vähentämään matematiikka-ahdistusta ja parantamaan matematiikan osaamista”, Riikka Mononen kertoo.
Harjoitusohjelmissa muun muassa harjoitellaan kertolaskustrategioita ja hyödynnetään mindfulness-tyyppisiä harjoituksia. Materiaalit julkaistaan opettajien käyttöön hankkeen loppupuolella.
Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen noin 400 neljännen luokan oppilasta tulevat Vaasan seudun kouluista, ja heitä seurataan kuudennelle luokalle asti. Toisessa vaiheessa oppilaita osallistuu eri puolilta Suomea.
Kehittyvä teknologia ja menetelmällinen osaaminen tuovat uusia näkökulmia ja ratkaisuja tulevaisuuden oppimisvaikeustutkimukseen. Tätä perustutkimusta voidaan hyödyntää kehitettäessä harjoitusohjelmia tukemaan matematiikan oppimista ja lisäämään oppimisen iloa.
iFeelMath on Oulun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen konsortiohanke (2022–2026) ja sitä rahoittaa Suomen Akatemia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Riikka Mononen, p. 050 4786265, riikka.mononen@oulu.fi
Viestintäasiantuntija Anna-Maria Hietapelto, p. 040 7650015, anna-maria.hietapelto@oulu.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Oulun yliopiston Vuoden alumni on Itä-Afrikassa koulutusta uudistanut etiopialainen avaruusfyysikko: ”Jokaisella on mahdollisuus muuttaa maailmaa”14.11.2025 21:45:00 EET | Tiedote
Vuoden alumni Bailey Damtie Yeshita on avaruusfysiikan tohtori, Afrikan korkeakoulutuksen uranuurtaja, kansainvälisten tutkintojen ja työllistymisen uudistaja, palkittu johtaja sekä yhdenvertaisuuden edistäjä - ja hän tietää, miksi koulutus muuttaa maailmaa.
LähiTapiolalta lahjoitus Oulun yliopiston innovaatiotoimintaan – ”Lisää elinvoimaa ja talouskasvua pohjoiseen Suomeen”14.11.2025 10:14:36 EET | Tiedote
LähiTapiola kohdentaa merkittävän, yhteensä 900 000 euron, Kasvukipinä-lahjoituksen Oulun yliopiston innovaatiotoimintaan.
Oulun yliopiston Puolesta & Vastaan -sarjassa väitellään teknologiasta13.11.2025 12:39:00 EET | Tiedote
Oulun yliopiston Puolesta & Vastaan – vahvoja väitteitä, perusteltua puhetta -sarjassa tartutaan keskiviikkona 19. marraskuuta väitteeseen "Ulkoistamme ajattelua liikaa teknologialle".
Kuvien pakkaamisesta entistä tehokkaampaa ja joustavampaa13.11.2025 06:46:00 EET | Tiedote
Tutkimuksessaan Oulun yliopiston sovelletun ja laskennallisen matematiikan professori Marko Huhtanen esittelee uuden tavan pakata eli kompressoida kuvia. Menetelmä yhdistää monia tunnettuja pakkaustekniikoita hyödyntäen niiden parhaat puolet. Hän ratkaissut sen, mihin ei aiemmin pystytty.
6G-professori Mehdi Bennis nimetty maailman viitatuimpien tutkijoiden joukkoon jo kuudetta vuotta peräkkäin12.11.2025 10:00:30 EET | Tiedote
Oulun yliopiston langattoman tietoliikenteen professori Mehdi Bennis on nimetty Highly Cited Researchers -listalle jo kuudetta vuotta peräkkäin. Tämä tarkoittaa, että hän on alansa huippututkijoiden joukossa, yhden prosentin kärkiryhmässä, kun lasketaan tutkimusjulkaisujen viittausmäärät.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme