Hallinto-oikeus kumosi tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegion päätökset, jotka koskivat Liikennevakuutuskeskuksen tekemiä tietopyyntöjä potilastiedoista
Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellään kumonnut tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegion päätökset, jotka koskivat Liikennevakuutuskeskuksen potilastietoihin kohdistuvia tietopyyntöjä. Tietosuojavaltuutettu oli katsonut, että Liikennevakuutuskeskus tekee järjestelmällisesti liian laajoja korvauksenhakijoiden potilastietoihin kohdistuvia tietopyyntöjä. Seuraamuskollegio oli määrännyt Liikennevakuutuskeskukselle 52 000 euron hallinnollisen seuraamusmaksun.
Liikennevakuutuskeskuksella on liikennevakuutuslain 82 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla laaja tiedonsaantioikeus korvauksenhakijan potilastietoihin. Pykälän 3 momentin mukaan tiedonsaantioikeus edellyttää kuitenkin, että tiedot ovat välttämättömiä käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten tai muuten välttämättömiä liikennevakuutuslaissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi.
Hallinto-oikeus totesi päätöksessään, että käyntimerkintöjä on pidettävä lähtökohtaisesti välttämättöminä vahingonkorvaus- ja vakuutuskorvausoikeudellisen syy-yhteyden selvittämiseen liittyvinä tietoina korvausasian ratkaisemiseksi tilanteessa, jossa korvausta haetaan nimenomaan kyseisen käynnin tutkimus- tai hoitokuluista. Korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät kuuluvat vakuutusyhtiön ydintehtävään, eikä niitä voida sälyttää potilastietorekisterien rekisterinpitäjän vastuulle. Sen arvioiminen, onko jokin tutkimus- tai hoitokulu liikennevakuutuksesta korvattava vai ei, on korvausasian selvittämiseen ja ratkaisemiseen keskeisesti kuuluva kysymys, ei pelkkä laskutuksen oikeellisuuteen liittyvä kysymys. Hallinto-oikeus katsoi, että tietosuojavaltuutetun päätös perustui tältä osin virheelliseen arvioon siitä, mitkä tiedot ovat välttämättömiä tietoja korvausasian selvittämiseksi tai ratkaisemiseksi. Tietosuojavaltuutetun päätöksessä esitetty näkemys, että liikennevahingon korvausasian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot tulisi pyytää ensisijaisesti lausunnon muodossa, ei saa tukea myöskään liikennevakuutuslain tiedonsaantia koskevista lainkohdista tai niiden esitöistä.
Hallinto-oikeus totesi lisäksi, että tietosuojavaltuutetun päätöksessä ei ollut otettu yksilöidysti kantaa siihen, miltä osin Liikennevakuutuskeskuksen esittämiä toimintatapoja oli pidetty tietosuojasääntöjen vastaisina. Hallinto-oikeus katsoi, että asiassa esitettyä selvitystä ei voitu pitää riittävänä sen osoittamiseksi, että Liikennevakuutuskeskus olisi kerännyt järjestelmällisesti enemmän tietoja, kuin mihin se oli oikeutettu liikennevakuutuslain 82 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 3 momentin nojalla. Liikennevakuutuskeskuksen ei ollut osoitettu toimineen vastoin tietojen minimointiperiaatetta tietojen käsittelyssään, eikä tietojen käsittelyä voitu myöskään pitää kohtuuttomana.
Päätöstilaukset:
tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi
Päätösnumero: 5398/2023
Avainsanat
Linkit
Helsingin hallinto-oikeus
Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol
Helsingfors förvaltningsdomstol upphävde Finlands viltcentrals dispens till Pälsdjursuppfödares Förbund rf för att döda sammanlagt 9 600 fåglar på förbundets alla medlemsgårdar i syfte att begränsa spridningen av fågelinfluensa25.10.2024 10:00:24 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors förvaltningsdomstol har genom sitt beslut i dag upphävt dispensen som Finlands viltcentral beviljat Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf 26.7.2023 enligt 41 b § 1 mom 1 punkten i jaktlagen. Förvaltningsdomstolen konstaterade i sitt beslut att man utifrån tillgängliga utredningar inte i tillräcklig utsträckning kunde bedöma om förutsättningarna för dispens uppfylldes. Av de fyra besvären avvisades två på grund av bristande besvärsrätt. Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf hade ansökt om dispens för att fånga eller döda sammanlagt 37 800 fåglar på förbundets alla medlemsgårdar, 448 stycken. Undantagslovet som beviljats av Finlands viltcentral har beviljats för att döda sammanlagt 9 600 fåglar under tiden 26.7.‒31.7.2023 i syfte att trygga folkhälsan och den allmänna säkerheten. Förvaltningsdomstolen ansåg det utrett, med hänsyn till hur allvarligt det akuta sjukdomsläget på pälsdjursfarmerna var, att det vid tidpunkten för beslutet hade varit nödvändigt att vidta omedel
Helsingin hallinto-oikeus kumosi Suomen riistakeskuksen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:lle lintuinfluenssan leviämisen rajoittamiseksi myöntämän poikkeusluvan yhteensä 9 600 linnun tappamiseksi kaikilla liiton jäsentiloilla25.10.2024 10:00:24 EEST | Tiedote
Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellä kumonnut Suomen riistakeskuksen Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:lle 26.7.2023 myöntämän metsästyslain 41 b §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisen poikkeusluvan. Hallinto-oikeus totesi päätöksessään, että käytettävissä olleiden selvitysten perusteella ei voitu riittävästi arvioida poikkeusluvan edellytysten täyttymistä. Neljästä valituksesta kaksi jäi tutkimatta puuttuvan valitusoikeuden vuoksi. Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry oli hakenut poikkeuslupaa yhteensä 37 800 linnun pyydystämiseen tai tappamiseen liiton kaikilla jäsentiloilla, joita on 448 kappaletta. Suomen riistakeskuksen myöntämä poikkeuslupa on myönnetty kansanterveyden ja yleisen turvallisuuden turvaamiseksi yhteensä 9 600 linnun tappamiseen ajalla 26.7.‒31.7.2023. Hallinto-oikeus piti asiassa selvitettynä, että turkistarhatiloilla päätöksen tekohetkellä vallinneen akuutin tautitilanteen vakavuus huomioon ottaen oli ollut välttämätöntä ryhtyä v
Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi Sanoma Media Finland Oy:n ja Telia Finland Oyj:n valitukset Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin evästekäytäntöjä koskevista päätöksistä9.10.2024 10:01:34 EEST | Tiedote
Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamillaan päätöksillä hylännyt Sanoman ja Telian valitukset Traficomin päätöksistä, jotka koskivat evästeiden käyttöä yhtiöiden verkkosivustoilla. Traficom oli velvoittanut yhtiöt muuttamaan evästekäytäntöjään siten, että muun ohella sellaisten personointievästeiden, toimitusevästeiden ja chat-evästeiden, jotka asetettiin automaattisesti käyttäjän päätelaitteelle tämän saapuessa verkkosivustolle, käyttäminen edellyttää käyttäjän suostumusta. Lisäksi verkkosivustojen suostumushallintatyökaluja, joilla suostumus evästeiden käyttöön annettiin, oli muutettava siten, että verkkosivuston käyttäjän oli mahdollista kieltäytyä muiden kuin välttämättömien evästeiden käytöstä suostumushallintatyökalun ensimmäisellä tasolla. Viestintäpalvelulain 205 §:n 1 momentin mukaan evästeiden asettamiselle käyttäjän päätelaitteelle on saatava käyttäjän suostumus. Pykälän 2 momentissa on säädetty tästä poikkeuksena, että evästeet, jotka ovat välttämättömiä palvelun käyttä
Helsingfors förvaltningsdomstol avgjorde besvär över Vandaspåran23.9.2024 10:06:40 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors förvaltningsdomstol har idag gett beslut som gäller två besvär över Vanda spårvägsprojekt. Besvären som gällde Vanda stadsstyrelses beslut om godkännande av projektplanen för spåran, avvisades och besvären som gällde Vanda stadsfullmäktiges beslut om förverkligandet av spåraprojektet, avslogs. Med samma beslut som stadsstyrelsen hade beslutat framföra åt stadsfullmäktige att Vandaspåran förverkligas enligt huvudprinciperna i projektplanen hade man också godkänt projektplanen för spåran. Förvaltningsdomstolen ansåg att stadsstyrelsens beslut till den del det gällde godkännande av projektplanen även gällde beredning av ärendet och beslutet var inte överklagbart. Enligt besvären över stadsfullmäktiges beslut hade jäviga förtroendevalda deltagit i beslutsfattandet som gällde projektet på stadsrumsnämndens och stadsstyrelsens möten som föregick fullmäktigebehandlingen. Dessutom hänvisade man i besvären till felaktigheter i stadsrumsnämndens mötesförfarande samt till det att förs
Helsingin hallinto-oikeus ratkaisi Vantaan ratikkaa koskevat valitukset23.9.2024 10:06:40 EEST | Tiedote
Helsingin hallinto-oikeus on tänään antanut päätöksen kahteen Vantaan ratikkahanketta koskevaan valitukseen. Ratikan hankesuunnitelman hyväksymistä koskevasta Vantaan kaupunginhallituksen päätöksestä tehty valitus jätettiin tutkimatta ja valitus ratikkahankkeen toteuttamista koskevasta Vantaan kaupunginvaltuuston päätöksestä hylättiin. Ratikan hankesuunnitelman hyväksymisestä oli päätetty samalla päätöksellä, jolla kaupunginhallitus oli päättänyt esittää kaupunginvaltuustolle Vantaan ratikkaa toteutettavaksi hankesuunnitelman pääperiaatteiden mukaisesti. Hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginhallituksen päätös koski myös hankesuunnitelman hyväksymistä koskevilta osin asian valmistelua, eikä päätös ollut valituskelpoinen. Kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdyn valituksen mukaan hanketta koskevaan päätöksentekoon valtuustokäsittelyä edeltäneissä kaupunkitilalautakunnan ja kaupunginhallituksen kokouksissa oli osallistunut esteellisiä luottamushenkilöitä. Lisäksi valituksessa vedottiin kau
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme