Tilasitko EU:n ulkopuolelta auton varaosia? Oletko jo selvittänyt, onko sinun raportoitava päästötiedot EU-komissiolle?
Hiilirajamekanismi on EU:n uusi väline ehkäistä päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle. Hiilirajamekanismi alkoi 1. lokakuuta siirtymäajalla. Maahantuojan, myös tavallisen nettitilaajan, on selvitettävä maahantuomiensa ”CBAM-tavaroiden” päästötiedot tavaran valmistajalta ja raportoitava ne komissiolle.
Hiilirajamekanismin (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) velvoitteet koskevat kaikkia yrityksiä ja yksityishenkilöitä EU:ssa, jotka tuovat EU:n alueelle niin sanottuja CBAM-tavaroita yli 150 euron arvosta. Maahantuonti tarkoittaa mitä tahansa tuontia EU:n ulkopuolelta EU:hun, myös esimerkiksi netistä tilattujen tavaroiden ja tuliaisten tuontia. CBAM-tavaroita ovat tietyt rauta- ja terästavarat ja näistä valmistetut tavarat, kuten ruuvit, mutterit ja prikat. Listalla on myös rautamalmi, sähkö, vety ja tietyt lannoitteet, alumiinitavarat sekä sementtitavarat. Tarkemmat tiedot CBAM-tavaroista ja muutamista poikkeuksista löytyvät Tullin verkkosivuilta.
Hiilirajamekanismi otetaan käyttöön vaiheittain. Siirtymäajalla 1.10.2023-31.12.2025 maahantuojan, sekä yritysten että yksityishenkilöiden, on raportoitava tuomiensa CBAM-tavaroiden suorat ja epäsuorat päästöt neljännesvuosittain komissiolle. Päästötiedot on saatava tavaran valmistajalta. Raportin voi antaa myös puutteellisin tiedoin. Jos raporttia ei täydennä määräajassa tai jos raportti puuttuu kokonaan, voi seurata sanktio.
Siirtymäajan päätyttyä CBAM-tavaroiden tuonti muuttuu luvanvaraiseksi 1.1.2026 alkaen ja maksullisten todistusten hankinta alkaa.
Hiilirajamekanismi on EU:n lainsäädäntöä. Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksymä asetus tuli voimaan 17.5.2023. Jokaisen jäsenvaltion toimivaltainen viranomainen hoitaa asiakasneuvonnan ja CBAM-todistusten myynnin. Suomessa Tulli tulee toimimaan toimivaltaisena CBAM-viranomaisena. Ministeriötasolla toimintaa ohjaa TEM.
Miksi pitää raportoida?
Siirtymäkauden raportoinnilla on välillisesti tärkeä rooli hiilivuodon torjunnassa ja kasvihuonepäästöjen torjunnassa. Raporttien avulla Euroopan komissio voi vahvistaa ne oletusarvot, joita käytetään tavaroiden tuotesidonnaisten päästöjen laskennassa sitten, kun hiilirajamekanismiin varsinaisesti siirrytään vuonna 2026. Raportit antavat myös tärkeää tietoa arvioida mekanismin toimivuutta.
- Hiilirajamekanismi vaatii yhteistyötä tuojien, valmistajien ja viranomaisten välillä ja asettaa tuojille uusia velvoitteita. Joustavan lähdön varmistamiseksi mekanismi alkaa siirtymäkaudella ja raportointivelvollisuudella. Tunnistamme kyllä Tullissa maahantuojiin, erityisesti yksityishenkilöihin, kohdistuvat haasteet. Viranomaiset toimivat kuitenkin joustavasti siirtymäajalla, lupaa projektipäällikkö Sure Skinnar.
- Nyt ihan ensimmäiseksi kannattaa selvittää, löytyvätkö maahantuotavat tavarat CBAM-tavaralistalta ja edetä sitten sen mukaisesti, jatkaa Skinnar.
Tavoitteena ehkäistä hiilivuotoa ja vähentää päästöjä
Hiilirajamekanismilla ehkäistään hiilivuotoa eli päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle. Hiilivuodolla tarkoitetaan teollisuustuotteiden valmistuksen siirtymistä kustannussyistä matalamman ympäristösääntelyn maihin.
Mekanismin tavoitteena on, että EU-tuontitavaroiden hinnat heijastaisivat nykyistä paremmin niiden valmistuksesta syntyneitä päästöjä. Tuontitavaroihin kohdistetaan saman suuruinen päästöihin perustuva maksu, kuin päästökaupassa kohdistetaan EU:ssa tapahtuvaan valmistukseen. Samalla halutaan kannustaa kolmansia maita, ulkomaisia valmistajia ja EU-alueen tuojia vähentämään päästöjään. Hiilirajamekanismi on osa Euroopan vihreän kehityksen 55-valmiuspakettia.
Mekanismi myös tasapuolistaa valmistajien kilpailuedellytyksiä EU:n markkinoilla.
Lisätietoa hiilirajamekanismista Tullin hiilirajamekanismi verkkosivuilla
Lisätietoa hiilirajamekanismista Euroopan komission verkkosivuilla (englanniksi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
projektipäällikkö Sture Skinnar
Yhteydenotot Tullin mediapalvelun kautta p. 0295 527 150, viestinta@tulli.fi
Tietoja julkaisijasta
Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, tarjoaa asiakaslähtöisiä palveluita sekä suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia. Tulli kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin verot ja maksut sekä torjuu ja tutkii rajat ylittävää rikollisuutta. Lisäksi Tulli laatii viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta sekä tutkii elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden turvallisuutta. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 000 henkilöä. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tulliliittoa, jossa noudatetaan yhteistä kauppapolitiikkaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tulli
Tullin huumetakavarikot rikkoivat jo syksyn aikana viime vuoden luvut selvästi – erityisesti marihuanan, amfetamiinin ja kokaiinin määrät rajussa kasvussa8.11.2024 07:56:00 EET | Tiedote
Tullin rikostilastojen perusteella Suomeen tulevien huumeiden määrät ovat huomattavassa kasvussa. Tullin haaviin on jäänyt tänä vuonna jo 122 erilaista huumaavaa ainetta. Näistä yhdeksän on täysin uusia muuntohuumeita, joita ei aikaisemmin ole tavattu Suomessa. Marihuanaa, amfetamiinia ja kokaiinia on takavarikoitu tässä vaiheessa vuotta jo merkittävästi enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä – sama ilmiö koskee myös nuuskaa, savukkeita ja dopingia. Tullirikostorjunnan yhteiskunnallinen kokonaisvaikuttavuus on tänä vuonna jo yli 90 miljoonaa euroa.
Jätteitä yritettiin viedä Suomesta ulkomaille väärillä tiedoilla ja ilman lupia31.10.2024 08:20:00 EET | Tiedote
Tulli on tutkinut ympäristörikoskokonaisuutta, jossa yrityksen epäillään vieneen ilman asianmukaisia lupia lähes 15 miljoonaa kiloa sähkö- ja elektroniikkalaitteista peräisin olevia jätteitä Aasiaan. Viranomaisille annettiin myös väärää tietoa jätekonttien sisällöstä. Rikoshyötyä yritys on saanut yli 1 750 000 euroa.
Tulli paljasti törkeän säännöstelyrikoksen – kansainvälisistä verkkokaupoista ostettua elektroniikkaa epäillään viedyn välivarastoinnin kautta Venäjälle17.10.2024 08:17:00 EEST | Tiedote
Tullilla on tutkinnassa rikoskokonaisuus, jossa Itä-Suomessa toimineen yrityksen epäillään vieneen Venäjälle pakotteiden alaista elektroniikka useammassa otteessa. Suomeen lentorahtina saapuneet tavarat yritettiin viedä yrityksen Itä-Suomessa sijainneen välivaraston kautta maantierahtina Venäjälle vuonna 2022. Pakotteiden alaisten tavaroiden arvo on ollut noin 700 000 euroa.
Suomen tulli sulki salatussa Tor-verkossa toimineen Sipulitie-kauppapaikan15.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Suomen tulli on sulkenut yhteistyössä Ruotsin poliisin kanssa Tor-verkossa vuodesta 2023 toimineen Sipulitie-kauppapaikan verkkopalvelimia ja takavarikoinut niiden sisällön. Sivustoa käytettiin rikollisiin tarkoituksiin, kuten huumausaineiden myymiseen anonyymisti.
Muuttunut toimintaympäristö korostaa Tullin roolia turvallisuusviranomaisena – Valtiovarainministeri Riikka Purra vieraili suljetulla itärajalla14.10.2024 15:19:05 EEST | Tiedote
Turvallisuuspolitiikan muutokset sekä yhteiskunnan Tulliin kohdistamat odotukset ovat asettaneet Tullin uusien haasteiden eteen. Tullilla on yhä laaja-alaisempi vastuu yhteiskunnan turvallisuudesta. Tullin yksi keskeisimmistä tehtävistä on Venäjälle määrättyjen pakotteiden valvonta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme