Finnish Comms Awardsin 104 hakemuksesta shortlistalle töitä 19 eri toimistosta, voittajat palkitaan 16.11.2023
Tänä vuonna kilpailu sai runsaan ja edustavan osanoton sekä täysin uusia osanottajia. Kilpailun loppusuoralle valittiin 53 kilpailuhakemusta 19 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: SEK (14), TBWA\Helsinki (5), Viestintätoimisto Kaiku (5), Brunnen Communications (4) ja Netprofile (4). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 16.11.2023. Kilpailu järjestetään 12. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.

Riippumattomat tuomarit ovat antaneet pisteensä heille osoitetuille kilpailutöille toisistaan tietämättä. Satunnaisten tekijöiden vaikutuksia on rajoitettu riippumattomien tuomareiden riittävällä määrällä jokaista arvioitavaa työtä kohden. Lisäksi isojen vaihteluvälien tapauksissa on voitu jättää pisteytysten ääripäät pois, jotta juryn yhteinen linja erottuisi.
”Tuomaristo on tehnyt valtavan ja perusteellisen työn arvioidessaan yli 100 työtä. Tänä vuonna töiden taso oli hämmentävän korkealla. Iso kiitos kaikille tuomareille ja valtavat onnittelut short-listatuille töille.
Töissä näkyi vahvasti viestinnän strategisuus. Miten uskomattomia asioita viestinnällä onkaan saatu aikaan. Töitä lukiessa ja arvioidessa ihailin sitä voimaa, mikä hyvin tehdyllä viestinnällä on.
Korkean tason lisäksi nostaisin esiin sanan monipuolinen. Työt olivat monipuolisia, töitä tuli monesta eri toimistosta ja töitä ilmoitettiin monipuolisesti ja melko tasaisesti eri kategorioihin. Tämä lupaa hyvää meidän viestinnän toimialallemme.”, kilpailun päätuomari Tiina Hosiokoski, SEKin viestintäliiketoiminnan johtaja kommentoi.
Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomaristolle pitchauspäivänä 25.10.2023.
Laaja-alainen tuomaristo arvioi vuoden parhaimmiston
Tuomaristoon on valittu tänä vuonna 34 pitkän linjan ammattilaista, jotka edustavat eri toimialoja, korkeakouluja sekä mediaa. Laaja-alalaisella tuomaristolla varmistetaan kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset sekä riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiiriin kuuluvien töiden arvioinneista. Tuomariston työskentelyä ohjaavat päätuomari Tiina Hosiokoski sekä sääntötuomari Taru Nikulainen.
Finnish Comms Awards -gaala järjestetään tänä vuonna upeassa Crowne Plazassa, torstaina 16.11.2023. Gaalan lipunmyynti on nyt avoinna Marketing Finlandin verkkokaupassa. Vuoden 2023 gaalan yhteistyökumppaneina toimivat Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry, Cision Finland Oy, STT Viestintäpalvelut Oy, Procom – viestinnän ammattilaiset ry, Viesti ry, Visma Solutions Oy ja Grano Oy.
Finnish Comms Awards 2023 finalistit kategorioittain aakkosjärjestyksessä:
Strateginen viestintäkonsultointi
Habita: mainealhosta kannattavaksi kasvajaksi ja toimialansa TOP 3 -vaikuttajaksi
Habita & Brunnen Communications Oy
Käteisen paluu. Nosto-käteisautomaattien positiointi median ja päättäjien tuntemaksi näkemykselliseksi käteisen rahan asiantuntijaksi.
Nosto-käteisautomaatit & Viestintätoimisto Manifesto Oy
Nixun kyberosaaminen nousi Euroopan huipulle
Nixu & Netprofile Finland Oy
Yritys- ja yhteisöviestintä (sisäinen)
HYVANTEKIJÄT
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue & Viestintätoimisto Drum Oy
Moderni intranet: teknologiaprojektista kokonaisvaltaiseen strategiseen muutokseen
UPM & Meltlake Oy
Yritys- ja yhteisöviestintä (ulkoinen)
Kuinka voittaa julkisuuspeli äärikilpaillulla markkinalla – miten Valokuitunen teki sen?
Valokuitunen Oy & Viestintätoimisto Manifesto Oy
Meidän kaikkien turvaverkko
Telia Finland & TBWA\Helsinki
Tervetuloa saneeraamaan HSY:n ja TerraWisen kanssa raikkaampaa hanavettä ja vastuullisempaa viemäröintiä!
HSY & TerraWise & Brunnen Communications Oy
Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä (Public Affairs + lobbaus)
Auringosta energiaa – tuntemattomasta toimialasta yhteiskunnalliseksi kärkihankkeeksi
Auringosta energiaa & Pohjoisranta BCW
Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management)
”Asemakaavojen tarkastelualueen päivittyvä rajaus, kaavarungon suunnitteluvyöhyke, oikeusvaikutteinen liitekartta, resurssiviisas päästövähennystoimi!” Sanahelinästä selviin säveliin – näin Vantaan ratikka teki monimutkaisesta ymmärrettävää
Vantaan kaupunki & Viestintätoimisto Kaiku
Liiketoiminta- ja maineuhka taklattiin hyvällä valmistautumisella – Kauppapuutarhaliitto
Kauppapuutarhaliitto & Oy SEK Ab
Muutosviestintä
Pakkaus tahtoo kiertää – muutoksesta kuoriutui Sumi
Sumi Oy & Netprofile Finland Oy
Stockmannin tähti uuteen loistoon – kansainvälisen yhtiön muutosmatka kohti asiakaskeskeisempää toimintatapaa
Stockmann & Viestintätoimisto Kaiku
"Välitämme", eli kuinka Posti rakentaa luottamusta avoimuudella
Posti & Ivalo Creative
Vastuullisuusviestintä (CSR, ESG, Sustainability)
Taustasta riippumatta – kohti yhdenvertaisempaa työelämää
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Romako-hanke & Oy SEK Ab
Vastuullisuusviestinnän vaikutus yritysarvoon yllätti
Tana Oy & Viestintätoimisto Medita Oy
Kriisi- ja poikkeustilanteet
Kääntämällä astetta alemmas Suomi vältti pahimman energiakriisissä
Työ- ja elinkeinoministeriö & Kaimana Oy
Viestintävalmennus ja simulaatiot
Harjoitus tekee ajatusjohtajan – Business Finland valmentaa asiantuntijoitaan pitkäjänteisesti saamaan äänen kuuluviin strategisesti merkittävissä aiheissa
Business Finland & Viestintätoimisto Kaiku
Helsingin seudun kauppakamari testasi ydinviestinsä mediavalmennuksella
Helsingin seudun kauppakamari & Brunnen Communications Oy
Liiketoiminta- ja maineuhka taklattiin hyvällä valmistautumisella ja valmennuksella – Kauppapuutarhaliitto
Kauppapuutarhaliitto & Oy SEK Ab
OX2: vuorovaikutuksesta avaintaito ja menestystekijä uusiutuvan energian hankkeiden toteutuksessa
OX2 & Brunnen Communications Oy
Hankeviestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot)
”Asemakaavojen tarkastelualueen päivittyvä rajaus, kaavarungon suunnitteluvyöhyke, oikeusvaikutteinen liitekartta, resurssiviisas päästövähennystoimi!” Sanahelinästä selviin säveliin – näin Vantaan ratikka teki monimutkaisesta ymmärrettävää
Vantaan kaupunki & Viestintätoimisto Kaiku
Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari – Ulko-Tammio rytinällä maailmankartalle
Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina & Oy SEK Ab
Tulevaisuuden tie – viestintä mahdollistajana
Väylävirasto & Eurajoen kunta & Ahjo Communications Oy
Väylät auki – AMKE ammatillisen koulutuksen mielikuvan uudistajana
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry & Oy SEK Ab
Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot)
Astetta alemmas – miten lähes jokainen suomalainen saatiin säästämään energiaa
Työ- ja elinkeinoministeriö & Kaimana Oy
Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari – Ulko-Tammio rytinällä maailmankartalle
Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina & Oy SEK Ab
Masterclass of Happiness – onnellisuuskurssilla Suomelle huikea näkyvyys maailmalla
Visit Finland & Oy SEK Ab
Viestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot)
CMI – Avaimet rauhaan
CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA\Helsinki
Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari – Ulko-Tammio rytinällä maailmankartalle
Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina & Oy SEK Ab
Masterclass of Happiness – onnellisuuskurssilla Suomelle huikea näkyvyys maailmalla
Visit Finland & Oy SEK Ab
Palvelu- ja tuoteviestintä (B2B-viestintä)
Etteplan näyttää suuntaa teollisuuden vihreälle siirtymälle
Etteplan & Netprofile Finland Oy
It’s Keyvolution, Baby! – Kuinka ABLOY otti omistajuuden toimialaa mullistavassa kehityksessä
Abloy Oy & Oy SEK Ab
Lanseeraus tai repäisy (B2B-viestintä)
It’s Keyvolution, Baby! – Kuinka ABLOY otti omistajuuden toimialaa mullistavassa kehityksessä
Abloy Oy & Oy SEK Ab
Salamointi sähköisti yhdysvaltalaismedian – Vaisala Xweather -salamaraportti valtasi Amerikan merkittävimmät mediat
Vaisala & San Francisco Agency
UPM uudisti kansainvälistä B2B-markkinointiaan – 10 kertaa vähemmän sisältöä, 10 kertaa paremmat tulokset
UPM & Sanoma Media Finland & dentsu Finland
Vihreä terästehdas rantautui Inkooseen – näin lanseerattiin yksi Suomen suurimmista teollisuushistorian investoinneista
Blastr Green Steel & Fama Consulting Oy Ltd
Viestintä (B2B-viestintä)
It’s Keyvolution, Baby! – Kuinka ABLOY otti omistajuuden toimialaa mullistavassa kehityksessä
Abloy Oy & Oy SEK Ab
Meidän kaikkien turvaverkko
Telia Finland & TBWA\Helsinki
Älyradio singahti Slushin sydämeen – haasteet muuttuivat mahdollisuudeksi
Salesforce & Netprofile Finland Oy
Palvelu- ja tuoteviestintä (B2C-viestintä)
Airam – Loistavan arjen asiantuntija
Airam & Drama Queen Communications
Kaikki kyydissä: Tasa-arvoa kaikille teille, kaikille meille
Neste & Kesko & Drama Queen Communications
Paleface x Valio Oltermanni®: Aikuisten liikennelaulu
Valio & Oy SEK Ab
Warner Bros. Discovery – olympialaisten uusi koti Suomessa
Warner Bros. Discovery & Viestintätoimisto Kaiku
Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä)
Helenin energiakasvatustyön ja lastenkirjan lanseeraus
Helen Oy & Viestintätoimisto Drum Oy
Tyyli on vapaa, kunhan muistat litistää! Suomen Pakkaustuottajat Oy:lle toteutettu Ilmat pihalle -kampanja kannusti kartonkipakkausten litistämiseen
Suomen Pakkaustuottajat Oy & Viestintätoimisto Manifesto Oy
Välivesi, erilainen juomalaulu
Alko & TBWA\Helsinki
Viestintä (B2C-viestintä)
Mitä jos sähkö loppuu? Sähköpulaviestintää ja -päivystystä energiayhtiölle
Äänekosken Energia & Avidly Oy
Paleface x Valio Oltermanni®: Aikuisten liikennelaulu
Valio & Oy SEK Ab
Ruisrockin uusi somestrategia sytytti orgaanisen roihun
Ruisrock & Mellakka Helsinki
Vuoden varainhankintateko (VaLa ry)
Itämeri kesäkuntoon
Baltic Sea Action Group & TBWA\Helsinki
Linjamme on juuri nyt varattu
Naisten Linja Suomessa Ry
Maailman arvokkain pelipaita
Suomen Paralympiakomitea ry
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiPia TorniokoskiPääsihteeriVaLa ry
paasihteeri@vala.fiTaru NikulainenBrunnen Communications
Finnish Comms Awards 2023 sääntötuomari
Tiina HosiokoskiOy SEK Ab
Finnish Comms Awards 2023 päätuomari
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on kasvava markkinoinnin ja viestinnän liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Jäsenemme ovat mukana ostamassa ja tuottamassa lähes kaikkea Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Young Lions Finland 2025 finalistit on valittu3.4.2025 09:12:22 EEST | Tiedote
Young Lions Competitions Finland -kilpailussa etsitään 30-vuotiaita tai nuorempia markkinoinnin ja viestinnän tulevaisuuden tähtiä edustamaan Suomea kansainväliseen Young Lions Competitions -kilpailuun. Shortlista on tässä!
Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon13.2.2025 22:04:00 EET | Tiedote
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Effiessä kumppaneina ovat myös JCDecaux, Channel Factory ja Grano.
Effie 2024 finaaliin 21 markkinointityötä18.12.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Finnish Comms Awards voittajat 202431.10.2024 22:43:50 EET | Tiedote
SEKin ABB Suomelle toteuttama työ Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin Viestintätoimisto Manifeston ja Creative Dayn Syöpäjärjestöille toteutettu työ Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja. Vuoden viestintätoimistona palkittiin Ahjo Communications Oy. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Kristiina Nieminen, Vuoden pitchaajaksi Aapo Kuortti, sekä Vuoden nuoreksi kyvyksi Rosanna Lyytinen. Tänä vuonna Vuoden Timantti palkinnon sai Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy:sta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat.29.10.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme