Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Maakuntien väyläraportti: Suomen investointiaalto edellyttää ratkaisuja teiden ja ratojen korjausvelkaan

Jaa

Suomessa käynnistynyt investointiaalto asettaa kovia vaatimuksia liikenneinfralle. Tiet ja radat eivät voi vastata yritysten ja niiden investointihankkeiden tarpeisiin, ellei alati kasvavaa korjausvelkaa lähdetä ratkaisemaan kiireellisesti. Sen lisäksi elinkeinoelämän järjestöt peräänkuuluttavat parempaa ennakoitavuutta infran kehittämiseen, kun Suomen teollisuus ja elinkeinorakenne ovat murroksen edessä.  

Elinkeinoelämän järjestöt ovat julkistaneet Destian ja Correct Consultingin laatiman selvityksen siitä, kuinka nykyinen tie- ja rataverkko vastaa yritysten tarpeisiin eri maakunnissa. Nykytilan ohella analysoidaan, miten maakuntakohtaiset väylätarpeet muuttuvat, kun vihreä investointiaalto etenee ja uusia tuotantolaitoksia rakennetaan eri puolilla maata.

Velat pois infrasta sekä tiet ja radat ajan tasalle


Tie- ja rataverkon suurimpana haasteena on 3–4 miljardin euron korjausvelka, jonka taittamiseen tarvitaan määrätietoinen velanhoito-ohjelma. Teiden huono kunta, kapeus ja ohituskaistojen puute on ongelma monilla valta- ja kantateillä. Teiden kunnostamisen lisäksi tarvitaan lisää nelikaistaisia teitä ja ohituskaistoja keskeisille osuuksille. Vastaavasti tärkeimmät rataosuudet tulee muuttaa kaksiraiteisiksi. Näin sekä teiden että ratojen käytettävyys ja liikennöinti tehostuisi.

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa liikenneinfraan kohdennetaan merkittävästi lisärahoitusta. Elinkeinoelämän väyläraportissa nostetaan esille seuraavia kohteita maakunnittain ja toimialoittain:

  • Päätieverkosta koko Suomen tasolla huonokuntoista on 13 prosenttia ja hyväkuntoista 62 prosenttia. Eniten huonokuntoisia pääteitä on Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Uudellamaalla. Eniten raskaan liikenteen suoritetta huonokuntoisilla pääteillä on Uudellamaalla, Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla.
  • Päärata on Suomen huoltovarmuudelle erityisen tärkeä väylä. Eniten huonokuntoista rataa on Varsinais-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla. Rautatieliikenne on hyvin häiriöherkkää johtuen muun muassa Suomen rataverkon laajasta yksiraiteisuudesta.
  • Vesistösiltojen kunto rapautuu käytön kasvaessa erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa, korjauksen aikana kiertoreitit voivat olla pitkiä.
  • Kehä III:n logistiikkavyöhykkeen liikenteen sujuvuuden varmistaminen on tärkeää koko Suomen logistiikan toimivuudelle.
  • Huoltovarmuus ja tiiviimpi kytkentä Natoon edellyttää Pohjois-Suomessa kuljetusyhteyksien kehittämistä Ruotsiin ja Norjaan.


Ennakointia infranpitoon ja päähuomio toimitusketjuihin


Suomi voi saada mm. vihreään siirtymään ja energiamurrokseen liittyen kymmenien miljardin edestä uusia investointeja, jotka mullistavat yritysten kuljetus- ja väylätarpeita. Elinkeinoelämän järjestöt painottavat, että pikaisten kunnostustoimien lisäksi tie- ja rataverkkojen kehittämiseen ja ylläpitoon tarvitaan ennakoitavuutta. Katse pitää nyt nostaa laajempien toimitusketjujen ymmärtämiseen ja palvelemiseen perinteisten liikennemäärien tarkastelun rinnalla.  Raportista ilmenee, kuinka investoinnit vaikuttavat kuljetustarpeisiin niin rakentamisvaiheessa kuin tuotannon käynnistyessä. Kuljetustarpeiden muutos näyttäytyy mm. seuraavasti:

  • Vedyn, ammoniakin ja synteettisten polttoaineiden investoinneissa tiekuljetukset kasvavat merkittävästi tehtaiden rakentamisen aikana.
  • Tuulivoimaloiden rakennusaikana erikoiskuljetusten tarve kasvaa, jolloin tarvitaan poikkeusjärjestelyjä kuten siltojen vahvistamisia, muun liikenteen pysäyttämistä sekä kiertoteitä.
  • Tie- ja junakuljetukset kasvavat rakentamisajan lisäksi merkittävästi tuotannon aikana kaivosten, akkutehtaiden ja metsäteollisuuden tehtaiden sekä muun valmistavan teollisuuden tehtaiden investoinneissa.
  • Tiekuljetukset kasvavat merkittävästi investointikohteiden toteutuessa kaikissa Suomen maakunnissa. Esimerkkejä maakunnista:
    • Kainuussa bio- ja sellutuotanto ja akkukemikaalit
    • Keski-Pohjanmaalla vety- ja akkuteknologiat
    • Keski-Suomessa biotuotteet ja tekstiilikuidut
    • Kymenlaaksossa akkuteknologiat, vety ja synteettiset polttoaineet sekä biotuotteet
    • Lapissa energiavarastot, bio- ja sellutuotannot, vety ja synteettiset polttoaineet
    • Pohjanmaalla merituulivoima, akkuteknologiat, vedyn tuotanto ja kartongin tuotanto
    • Pohjois-Karjalassa synteettiset polttoaineet ja biotuotteet
    • Satakunnassa merituulivoima, akkuteknologiat, vety ja synteettiset polttoaineet ja kiertotalous
  • Rautatiekuljetukset kasvavat mm. Kainuussa, Keski-Pohjanmaalla, Lapissa, Pohjanmaalla sekä Satakunnassa.


Uusia väylätarpeita on herännyt myös Itämeren uudessa turvallisuustilanteessa. Suomen huoltovarmuus edellyttää toimia ulkomaankaupan vaihtoehtoisten kuljetusreittien kehittämiseksi pohjoisessa, jotta pystyisimme hyödyntämään poikkeustilanteissa Ruotsin ja Norjan tie- ja rataverkkoja ja satamia.

Suomen teiden ja ratojen palvelukykyä koskevan raportin ovat teettäneet Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, Infra ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry ja Suomen Yrittäjät. Raportti sisältää maakuntatason vertailutiedot teiden ja ratojen kunnosta ja kapasiteetista. Nykytilan ohella arvioidaan, kuinka yritysten väylä- ja liikennetarpeet muuttuvat, kun kymmenien miljardien investoinnit siirtyvät rakennusvaiheeseen. Selvitys tarkastelee teiden ja ratojen pääväyliä.

Tutustu raporttiin:
Suomen teiden ja ratojen palvelukyvyn analyysi.

Raportin on laatinut Destian Strategiset liikennejärjestelmät -yksikkö sekä Correct Consulting. Destialta työryhmän muodostivat johtaja, professori Jorma Mäntynen sekä diplomi-insinöörit Riku Huhta, Markus Pajarre ja Pertti Virtala. Correct Consultingilta työryhmässä oli diplomi-insinööri Kyösti Orre.

LISÄTIEDOT:

Tiina Haapasalo, johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
tiina.haapasalo@ek.fi; 040 763 1482

Paavo Syrjö, toimitusjohtaja, INFRA
paavo.syrjo@infra.fi; 040 560 1803

Jouko Kinnunen, valmiuspäällikkö, Kemianteollisuus
jouko.kinnunen@kemianteollisuus.fi; 040 056 9700

Alina Koskela, logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus
alina.koskela@metsäteollisuus.fi; 046 921 9460

Petri Malinen, Suomen Yrittäjät
petri.malinen@yrittajat.fi; 050 434 5952

Riku Huhta, projektipäällikkö, Destia
riku.huhta@destia.fi; 040 761 0243

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Satu ToivonenTiedottaja

Yrittäjyys, elinkeinopolitiikka
Energia, ilmasto, liikenne, ympäristö
EU-asiat, Brysselin toimisto
Kauppapolitiikka, kansainvälistyminen

Puh:040 821 2097satu.toivonen@ek.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Yrityskysely Trumpin tulleista: lähes 60 prosenttia vientiyrityksistä varautuu USA-viennin vähentymiseen25.4.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

EK:n yrityskyselyn mukaan 58 prosenttia suomalaisista vientiyrityksistä arvioi Yhdysvaltojen vientinsä vähenevän, jos 10 + 20 prosentin lisätullit toteutuvat EU:ta koskien. Tuotantoa ei silti olla siirtämässä Atlantin toiselle puolelle: vain alle 12 prosenttia vientiyrityksistä aikoo lisätä paikallista tuotantoa Yhdysvalloissa. Kyselytulokset alleviivaavat tarvetta siihen, että EU:n onnistuisi neuvotteluteitse välttämään tullien voimaantulo. Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan Yhdysvaltain viennin heikennykset voidaan vielä välttää: ”Lisätullien 90 päivän aikalisä pitää nyt käyttää maksimaalisesti hyväksi. Suomalaisten vientiyritysten etua ajaisi se, että EU ja Yhdysvallat saavuttaisivat neuvotteluratkaisun ja lisätullit peruuntuisivat”. Maailmankaupan kriisiaikoina korostuvat kaikki ne toimet, jotka Suomella ja EU:lla on omissa käsissä: "Elinkeinoelämä odottaa EU:lta sekä sisämarkkinoiden kehittämistä että uusien kauppasopimusten nopeaa aikaansaamista A

Kutsu: EK:n Suhdannebarometrin julkistuswebinaari ma 28.4. klo 10.00–10.3024.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote

EK:n Suhdannebarometri julkistetaan maanantaina 28.4. klo 8, ja julkistuswebinaari pidetään saman päivän aamuna klo 10.00–10.30. Tilaisuudessa taustoitetaan talouden tilannetta sekä suomalaisyritysten suhdannekehitystä. Talouden näkymiä ja Suhdannebarometrin tuloksia esittelee EK:n johtaja ja pääekonomisti Penna Urrila. Ilmoittaudu mukaan Tervetuloa! Lisätietoja: Teemu Lindfors, viestinnän asiantuntija, p. 0400 284 764

EK:n kysely: Ammatillisesta koulutuksesta valmistuneiden ammattitaito vastaa yritysten tarpeita22.4.2025 10:43:46 EEST | Tiedote

EK:n kyselyn mukaan suurin osa sen jäsenyrityksistä on tyytyväisiä vastavalmistuneiden ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden nuorten ammattitaitoon. Tulosten perusteella 47 prosenttia vastaajista arvioi nuorten ammattitaidon erittäin hyväksi tai hyväksi, ja lähes 40 prosenttia piti sitä kohtalaisena. Ainoastaan noin 10 prosenttia koki ammattitaidossa olevan puutteita.

EU:n valtiontukikilpailun jatko ratkeamassa – Suomen vaikutettava investointiensa puolesta11.4.2025 14:35:14 EEST | Tiedote

Lähikuukausina ratkeaa, saavatko EU:n jäsenmaat jatkaa – ja jopa laajentaa – valtiontukien avokätistä myöntämistä yrityksilleen myös vuoden 2025 jälkeen. Suomen on vaikutettava sen puolesta, että uusien valtiontukijoustojen ehtoja ja kestoa rajattaisiin. Päätös vaikuttaa kauaskantoisesti Suomen teollisuuden kilpailuedellytyksiin ja myös vihreiden investointien houkutteluun. EU:n komissiolla on itsenäinen päätösvalta valtiontukien pelisäännöstä ja se päättää valtiontukijoustojen jatkosta tämän kesän aikana osana ns. Clean Industrial Deal -ohjelmaan liitettyä valtiontukijoustojen kehikkoa (CISAF). Ennakkotiedot ovat Suomelle huolestuttavia: komissio ei ole luopumassa valtiontukien joustoista, vaan päinvastoin jatkamassa niitä peräti vuoteen 2030 asti sekä laajentamassa niiden käyttömahdollisuuksia. Suomen hallitus on tänään antanut eduskunnalle selvityksen omasta kannastaan EU:n valtiontukipäätöksissä. Suomella edessään vaikuttamisen kuukaudet EK:n mukaan Suomen on vaikutettava voimakkaa

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye