Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus
Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.
Suomessa koetaan parhaillaan raitioteiden uutta tulemista samaan tapaan kuin Keski-Euroopassa. Moderneja pikaraitioteitä suunnitellaan parhaillaan pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Espoosta tulee lokakuussa Euroopan tuorein raitiotiekaupunki Raide-Jokerin eli pikaraitiolinja 15:n liikenteen aloittamisen myötä.
Raitiovaunujen suuri kapasiteetti soveltuu erinomaisesti rajalliseen kaupunkitilaan. Kävelyn ja pyöräilyn kanssa ne muodostavat ympäristön ja tilankäytön kannalta suotuisan yhdistelmän. Sekä Suomessa että ulkomailla on selkeää näyttöä kiinteistöjen arvon noususta raitioteiden varrella.
Hyvänä esimerkkinä käy Tampere, missä raitiotien rakentamispäätös tehtiin vuonna 2016. Jo vuoteen 2021 mennessä raitiotien reitille oli rakennettu lähes puolet siitä asuinrakentamisesta, jonka oli oletettu tapahtuvan vuoteen 2040 mennessä. Toimitilaa on puolestaan rakennettu jo enemmän kuin 25 vuodessa oletettiin rakennettavan.
Myös Norjan Bergenissä kaupunkikehityshankkeena pidetty Bybanen on toiminut magneettina investoinneille – yksi kruunu raitiotiehen on tuottanut 10–12 kruunua investointeina raidekäytävän maankäyttöön.
Kauppakeskittymät ja toimiva joukkoliikenne tukevat toisiaan
Kaupungit elävät ihmisistä, ja suurilla ihmismäärillä on ratkaiseva vaikutus kaupunkikeskustojen elinvoimaisuuteen sekä kaupan ja muiden palvelujen asiakasmääriin. Kauppakeskittymät ja joukkoliikenne jakavatkin yhteisen intressin eikä ole sattumaa, että suuret kaupalliset keskittymät muodostuvat raideyhteyden varteen tai toisinpäin.
Kun matkaketju muodostuu jalankulusta tai pyöräilystä yhdistettynä joukkoliikennematkaan, saadaan aikaan kestävä matkaketju. Raitiovaunu on tehokas liikenneväline suurten matkustajamäärien kuljettamiseen ja sen avulla rajallinen katutila kykenee tehokkaasti välittämään suuren määrän ihmisiä kaupunkiin.
Vaikka henkilöautolla on oma roolinsa ja käyttötarkoituksensa liikennejärjestelmässä, sillä saadaan kaupunkiin kaikkein pienin määrä ihmisiä samassa ajassa. Tässä on yksi peruste kaupan ja talouden kannalta siirtyä etenkin keskusta-alueilla henkilöauton sijasta suosimaan joukkoliikennettä sekä kävelyä ja pyöräilyä.
Lue lisää Destian green paperistä ”Raitiotiet kaupunkikehityksen instrumenttina”, joka on saatavilla Destian verkkosivuilta.
Lisätietoja:
Professori Jorma Mäntynen, johtaja, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 620 4583, sähköposti: jorma.mantynen@destia.fi
Riku Huhta, ryhmäpäällikkö, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 761 0243, sähköposti: riku.huhta@destia.fi
Avainsanat
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destian ja WSP:n muodostama ryhmittymä Helsingin kolmea pikaraitiotietä rakentamaan13.11.2024 09:30:07 EET | Tiedote
Destian, WSP:n ja Proxionin (osa WSP:tä) muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut kilpailutuksen Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelmakokonaisuuden suunnittelusta ja rakentamisesta. Kokonaisuuteen kuuluvat Länsiratikat, Viikin-Malmin pikaraitiotie ja Länsisataman pikaraitiotie.
Muutoksia Destian johtoryhmään1.11.2024 09:08:50 EET | Tiedote
Destia on nimittänyt uudeksi Väylä- ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Kaupunkirakentaminen-yksikön johtajan ja laajennetun johtoryhmän jäsenen Jere Keskisen. Hän aloittaa tehtävässään vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Destia rakentamassa pohjoismaiden suurinta akkuvarastoa Yllikkälään24.9.2024 12:01:21 EEST | Tiedote
Akkujärjestelmien toimittaja Nidec on valinnut Destian toimittamaan infra- ja sähkötyöt akkuvarastolle, jonka se rakentaa Neoenille Lappeenrannan Yllikkälään. Neoen on yksi maailman johtavista riippumattomista uusiutuvan energian tuottajista. Valmistuessaan vuoden 2025 ensimmäisen puoliskon aikana Yllikkälä Power Reserve Two -akkuvarasto tulee olemaan Pohjoismaiden suurin, ja sen asennettu kapasiteetti on 56,4 MW / 112,9 MWh, mikä vastaa noin 5–10 suomalaisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tämä on jo toinen akkuvarasto, jonka Destia rakentaa Neoenille Nidecin kanssa Yllikkälään.
Destia voitti kilpailutuksen Vantaan ratikan länsiosan rakentamisesta29.8.2024 14:02:22 EEST | Tiedote
Destia voitti Vantaan ratikkahankkeen allianssikilpailutuksen raitiotien länsiosan rakentamisesta noin 12 kilometrin matkalla Lentoasema–Tikkurila-välillä ja Tikkurilan tunnelista.
Destia edistää Laakson onnettomuuden tutkintaa: räjähdysainekoirat löysivät kaksi räjähtämätöntä panosta16.8.2024 14:07:05 EEST | Tiedote
Destia edistää 9.8. Laakson yhteissairaalan -hankkeella tapahtuneen onnettomuuden tutkintaa ja on tilannut räjähdysainekoirat tutkimaan louhittua maanpäällistä työmaa-aluetta. Koirien avulla löytyi 15.8. kaksi räjähtämätöntä panosta. Kyseiset räjähteet on poistettu turvallisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme