Yleisurheilun U23 EM-kilpailut toivat Espooseen yli kaksi miljoonaa euroa

Jaa

Espoossa, Leppävaaran Stadionilla heinäkuussa järjestetyt alle 23-vuotiaiden yleisurheilun Euroopan mestaruuskilpailut toivat Espooseen ison joukon urheilijoita ja kisakatsojia läheltä ja kaukaa. Tunnelmaltaan kehutut arvokisat mahdollistivat kävijädatan ja palautteen keräämisen kansainvälisessä tapahtumassa. Visit Espoo toteutti yhteistyössä Forum Virium Helsingin ja Helsingin kaupungin kanssa Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeen puitteissa pilottitutkimuksen, jonka tavoitteena on auttaa matkailukohteen tapahtumatuottajia ja matkailuyrityksiä tapahtumatiedon keräämisessä, analysoinnissa ja hyödyntämisessä.

Juoksijoita juoksemassa Leppävaaran stadionilla Espoossa alle 23-vuotiaiden yleisurheilun EM-kisoissa kesällä.
Espoossa järjestetyt kisat saivat kehuja upeasta tunnelmastaan, jossa näkyy hieno Espoo-henki. Ronja Määttä, Espoon kaupunki

Yöpyneiden kokonaiskulutus eli kokonaistulo tapahtumasta, kun lasketaan yhteen kävijöiden sekä eri maiden liittojen urheilijoiden kulut (majoitus, ruokailu, liikkuminen) oli yli kaksi miljoonaa euroa. Urheilijoiden ja liittojen merkitys on kokonaiskulutuksessa suuri, koska urheilijoita oli paljon ja heidän viipymänsä oli pidempi kuin yöpyvän katsojan tai päiväkatsojan. Leppävaaran urheilupuisto ja suorituspaikat saivat keskiarvoltaan arvosanaksi noin 8,5 asteikolla 1-10, ja Espoo tapahtumakaupunkinakin ylsi arvosanaan yli 8. Myös kilpailujen tunnelma sai positiivista palautetta. Toteutuksessa hyödynnettiin Salmi Platformin analytiikkaa, jonka avulla kerätään tapahtumien kävijä- ja vaikuttavuustietoa.

Vastuullisena matkailukohteena Visit Espoota kiinnostaa datan ohella myös tapahtuman hiilijalanjälki. ”Oli mielenkiintoista selvittää kansainvälisen urheilutapahtuman taloudellisen vaikutuksen merkitystä kaupungille sekä sitä, millaisena matkailu- ja tapahtumakaupunkina Espoo koetaan. On selvää, että kansainväliset tapahtumat aiheuttavat päästöjä jo lentoliikenteen takia, mutta samaan aikaan destinaatiossa tehdään työtä sen eteen, että käytetyt palvelut ovat mahdollisimman vastuullisia. Esimerkiksi hotellit ovat ympäristösertifioituja ja tämän kaltaisissa tapahtumissa myös viipymät ovat pidempiä”, Visit Espoon matkailujohtaja Miikka Valo kertoo.

Tapahtumat tuovat kaupunkiin merkittävän määrän vierailijoita paitsi seuraamaan urheilua tai kulttuuria, myös yöpymään, syömään, ostoksille ja tutustumaan alueen palveluihin, nähtävyyksiin ja kohteisiin. Tapahtumapilotti vastaa hankkeen yhteen tavoitteeseen matkailualueiden tiedolla johtamisen kehittämisestä, jossa muun muassa asiakasdatan avulla haetaan laajempaa ja laadullisempaa ymmärrystä alueen kävijöistä ja tapahtuman vaikuttavuudesta kaupungeille. Kysely oli täytettävissä verkossa itse tapahtumassa QR-koodin tai linkin kautta sekä some-kanavista löytyvän linkin kautta tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Kysely jaettiin myös urheilijoille.

Espoon kaupungin Liikuntajohtaja Martti Merra on mielissään Espoon suosion kasvusta yhteisöhenkisenä tapahtumakaupunkina: ”Tapahtumien merkitys kaupungille on myös huomattava niin taloudellisesti kuin imagollisestikin”.

Alle 23-vuotiaiden yleisurheilun EM-kilpailujen TV-lähetykset keräsivät kiitettävästi katsojia: parhaimmillaan kisapäivien aikana katsojia oli ruutujen ääressä yli 700 000 ja lähetyskohtaisten katsojahuippujen keskiarvokin oli neljän päivän aikana yli 430 000. Lisäksi kilpailuja seurattiin YLE Areenassa. Visit Espoon some-kanavissa julkaisut aiheesta keräsivät yli 100 000 näyttökertaa ja U23 Espoon some-tileillä oli tuhansia seuraajia ennen kisoja ja sen jälkeen. Osa kilpailupäivistä oli loppuunmyyty myös paikan päällä.

Kisat saivat kehuja upeasta tunnelmastaan, jossa näkyy hieno Espoo-henki. Kalevan kisat järjestetään parin vuoden päästä ja näistä kisoista saatiin myös hyvää oppia tulevaan. 
”Saimme aikaiseksi hyvätasoiset kilpailut, joissa urheilijat ja katsojat viihtyivät. Leppävaaran stadion on hyvä kilpailupaikka. Katsojat ovat lähellä urheilijoita”, iloitsee kilpailujen kilpailunjohtaja Harri Lammi.


Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeella tuetaan matkailualan yritysten toipumista pandemiasta ja vahvistetaan kilpailukykyä kehittämällä uusia matkailutuotteita. Samalla kehitetään yritysten tiedolla johtamista, kyberturvallisuutta ja kestävyyttä sekä huomioidaan eri kohderyhmien tarpeita palveluissa. Hanke saa rahoituksensa Uudenmaan liiton ja Varsinais-Suomen liiton kautta Euroopan aluekehitysrahastosta osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia vuosina 2021-2023.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Miikka Valo, Director, Conventions & Tourism
Enter Espoo Oy/ Visit Espoo
Puh. 043 824 6038
Email: miikka.valo@espoo.fi

Tiina Inki
Forum Virium Helsinki
Projektipäällikkö, Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hanke
Puh. 040 840 5707
Email: tiina.inki@forumvirium.fi

Kuvat

Juoksijoita juoksemassa Leppävaaran stadionilla Espoossa alle 23-vuotiaiden yleisurheilun EM-kisoissa kesällä.
Espoossa järjestetyt kisat saivat kehuja upeasta tunnelmastaan, jossa näkyy hieno Espoo-henki.
Ronja Määttä, Espoon kaupunki
Lataa
Kestävää nostetta -hankkeen logot rivissä.
Hanke saa rahoituksensa Uudenmaan liiton ja Varsinais-Suomen liiton kautta Euroopan aluekehitysrahastosta osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia vuosina 2021-2023.
Kestävää nostetta: Etelä-Suomi -hanke Kestävää nostetta: Etelä-Suomi -hanke
Lataa
Juoksijoita radalla kilpailemassa Espoon Leppävaaran stadionilla alle 23-vuotiaiden EM-kilpailuissa kesällä.
U23 yleisurheilun Euroopan mestaruuskilpailut toivat Espooseen ison joukon urheilijoita ja kisakatsojia läheltä ja kaukaa.
Ronja Määttä, Espoon kaupunki Ronja Määttä, Espoon kaupunki
Lataa

Visit Espoon keskeinen tehtävä on edistää ja kehittää matkailua sekä kokous- ja kongressitoimintaa Espoossa. Matkailuun, kulttuuriin sekä kokous- ja kongressitoimintaan liittyvien markkinointipalvelujen tuottaminen on ydinosaamistamme. Matkailukohteiden, -tuotteiden ja -tapahtumien markkinoinnissa teemme tiivistä ja aktiivista yhteistyötä matkailuyritysten kanssa.

Visit Espoo on osa Espoon kaupungin omistamaa markkinointiyhtiötä, Enter Espoo Oy:tä. Enter Espoon tärkein tehtävä on houkutella yrityksiä, investointeja ja vierailijoita Espooseen sekä auttaa toimijoita menestymään innovaatio- ja matkailuekosysteemeissä. Yhtiön palvelut on kehitetty auttamaan matkailualan toimijoita ja innovaatioympäristössä toimivia yrityksiä löytämään kumppaneita, asiakkaita sekä kasvun mahdollisuuksia. Enter Espoon tavoitteena on saada lisää työpaikkoja, verotuloja ja kestävää kasvua Espooseen, yhtiön kumppaneille sekä koko Suomelle.

enterespoo.fivisitespoo.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye