Suomalaisista 81 prosenttia ostaa huonekalunsa mieluummin myymälästä kuin verkkokaupasta

Jaa

Kivijalkamyymälöiden suosio suomalaisten sisustajien keskuudessa pitää yhä pintansa. Selkeä enemmistö suomalaisista sisustajista suosii kivijalkamyymälöitä verkkokauppaa enemmän. Inspiraation hakemisessa ja valikoimaan tutustumisessa huonekaluliikkeiden verkkosivut sekä internetin hakukoneet kuitenkin ovat tärkeimmät kanavat. Asia käy ilmi Maskun Kalustetalon ja Taloustutkimuksen toteuttamasta Suomalaiset huonekaluostajina 2023 -tutkimuksesta.

Kyselyn perusteella myymälät ovat selvästi suosituin paikka ostaa sekä huonekaluja (81 %) että sisustustarvikkeita (74 %). Verkkokaupasta puolestaan ostetaan hieman enemmän sisustustarvikkeita (15 %) kuin huonekaluja (11 %). 

Vaikka kivijalkamyymälöitä suositaan selkeästi kaikissa ikäryhmissä, verkkokaupan suosio on suurempi nuoremmissa ikäluokissa. 18–24-vuotiaat (14 %) ja 25–34-vuotiaat (18 %) suosivat useammin huonekaluostoksilla verkkokauppaa, kun taas 45–54-vuotiaista (7 %) ja 55–64-vuotiaista (5 %) verkkokauppaa suosii alle kymmenen prosenttia. 

Henkilökohtaista palvelua arvostetaan, mikä on linjassa kivijalkamyymälöiden suosion kanssa. Tutkimuksen mukaan henkilökohtainen palvelu myymälässä on ylivoimaisesti parhaaksi koettu tapa olla yhteydessä huonekalujen toimittajaan (63 %). Yrityksen verkkosivut ovat toiseksi suosituin tapa (14 %), mutta ero on merkittävä.

Verkossa inspiroidutaan ja tutustutaan valikoimaan

Huonekaluvalmistajien ja -liikkeiden verkkosivut ovat ensisijainen kanava inspiraation etsimisessä (61 %) ja valikoimaan tutustumisessa (66 %). Google tai muut hakukoneet ovat toiseksi suosituin kanava inspiraation etsimiseen (57 %) ja valikoimaan tutustumiseen (53 %). Puolet suomalaisista etsivät inspiraatiota (50 %) ja tutustuvat valikoimaan (49 %) paikan päällä myymälöissä.

Sosiaalinen media on vasta viidenneksi yleisin inspiraation lähde huonekaluja hankittaessa, mutta somekanavien merkitys korostuu nuorempien kuluttajien parissa. 18–24-vuotiaista 40 prosenttia sanoo etsivänsä inspiraatiota sisustamiseen somesta, kun taas 55–64-vuotiaista somea kertoo käyttävänsä inspiraation lähteenä enää 7 prosenttia.

– Googlen merkitys on yllättävän iso inspiraatiovaiheessa. Uskon sen johtuvan uudehkosta kuvallisesta shopping-hausta, jonka merkitys näkyy suoraan liiketoiminnassammekin, toteaa Maskun Kalustetalon markkinointijohtaja Jani Engberg.

Huonekalualan tulevaisuus yhdistää uutta ja vanhaa

Engberg sanoo kyselyn tulosten osoittavan, että uudenlaisen ja kokonaisvaltaisemman asiakaskokemuksen kehittäminen on huonekalualalla keskeistä.

– Huonekaluliikkeet eivät ole häviämässä suomalaisesta maisemasta mihinkään. Samalla kuitenkin digikokemusta pitää kehittää systemaattisesti. Nyt puhutaankin huonekalualan uudenlaisesta asiakaskokemuksesta, jossa omat mediat sekä ansaitut kanavat yhdessä ohjaavat asiakkaita kivijalkamyymälöihin, Engberg sanoo.

Suomalaiset huonekaluostajina 2023 -tutkimus

  • Tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen nettipaneelissa 16.8.–22.8.2023
  • Kohderyhmänä 18–64-vuotiaat suomalaiset 
  • Tutkimukseen vastasi yhteensä 1524 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä
  • Tutkimus tullaan toteuttamaan jatkossa vuosittain
  • Tutkimukseen voit tutustuta tarkemmin täällä: https://www.masku.com/medialle

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maskun Kalustetalo Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye