Suomalaisista 81 prosenttia ostaa huonekalunsa mieluummin myymälästä kuin verkkokaupasta
Kivijalkamyymälöiden suosio suomalaisten sisustajien keskuudessa pitää yhä pintansa. Selkeä enemmistö suomalaisista sisustajista suosii kivijalkamyymälöitä verkkokauppaa enemmän. Inspiraation hakemisessa ja valikoimaan tutustumisessa huonekaluliikkeiden verkkosivut sekä internetin hakukoneet kuitenkin ovat tärkeimmät kanavat. Asia käy ilmi Maskun Kalustetalon ja Taloustutkimuksen toteuttamasta Suomalaiset huonekaluostajina 2023 -tutkimuksesta.
Kyselyn perusteella myymälät ovat selvästi suosituin paikka ostaa sekä huonekaluja (81 %) että sisustustarvikkeita (74 %). Verkkokaupasta puolestaan ostetaan hieman enemmän sisustustarvikkeita (15 %) kuin huonekaluja (11 %).
Vaikka kivijalkamyymälöitä suositaan selkeästi kaikissa ikäryhmissä, verkkokaupan suosio on suurempi nuoremmissa ikäluokissa. 18–24-vuotiaat (14 %) ja 25–34-vuotiaat (18 %) suosivat useammin huonekaluostoksilla verkkokauppaa, kun taas 45–54-vuotiaista (7 %) ja 55–64-vuotiaista (5 %) verkkokauppaa suosii alle kymmenen prosenttia.
Henkilökohtaista palvelua arvostetaan, mikä on linjassa kivijalkamyymälöiden suosion kanssa. Tutkimuksen mukaan henkilökohtainen palvelu myymälässä on ylivoimaisesti parhaaksi koettu tapa olla yhteydessä huonekalujen toimittajaan (63 %). Yrityksen verkkosivut ovat toiseksi suosituin tapa (14 %), mutta ero on merkittävä.
Verkossa inspiroidutaan ja tutustutaan valikoimaan
Huonekaluvalmistajien ja -liikkeiden verkkosivut ovat ensisijainen kanava inspiraation etsimisessä (61 %) ja valikoimaan tutustumisessa (66 %). Google tai muut hakukoneet ovat toiseksi suosituin kanava inspiraation etsimiseen (57 %) ja valikoimaan tutustumiseen (53 %). Puolet suomalaisista etsivät inspiraatiota (50 %) ja tutustuvat valikoimaan (49 %) paikan päällä myymälöissä.
Sosiaalinen media on vasta viidenneksi yleisin inspiraation lähde huonekaluja hankittaessa, mutta somekanavien merkitys korostuu nuorempien kuluttajien parissa. 18–24-vuotiaista 40 prosenttia sanoo etsivänsä inspiraatiota sisustamiseen somesta, kun taas 55–64-vuotiaista somea kertoo käyttävänsä inspiraation lähteenä enää 7 prosenttia.
– Googlen merkitys on yllättävän iso inspiraatiovaiheessa. Uskon sen johtuvan uudehkosta kuvallisesta shopping-hausta, jonka merkitys näkyy suoraan liiketoiminnassammekin, toteaa Maskun Kalustetalon markkinointijohtaja Jani Engberg.
Huonekalualan tulevaisuus yhdistää uutta ja vanhaa
Engberg sanoo kyselyn tulosten osoittavan, että uudenlaisen ja kokonaisvaltaisemman asiakaskokemuksen kehittäminen on huonekalualalla keskeistä.
– Huonekaluliikkeet eivät ole häviämässä suomalaisesta maisemasta mihinkään. Samalla kuitenkin digikokemusta pitää kehittää systemaattisesti. Nyt puhutaankin huonekalualan uudenlaisesta asiakaskokemuksesta, jossa omat mediat sekä ansaitut kanavat yhdessä ohjaavat asiakkaita kivijalkamyymälöihin, Engberg sanoo.
Suomalaiset huonekaluostajina 2023 -tutkimus
- Tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen nettipaneelissa 16.8.–22.8.2023
- Kohderyhmänä 18–64-vuotiaat suomalaiset
- Tutkimukseen vastasi yhteensä 1524 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä
- Tutkimus tullaan toteuttamaan jatkossa vuosittain
- Tutkimukseen voit tutustuta tarkemmin täällä: https://www.masku.com/medialle
Yhteyshenkilöt
Jani Engbergmarkkinointijohtaja, CMOMaskun Kalustetalo
Puh:040 738 7877jani.engberg@masku.comLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maskun Kalustetalo Oy
Maskun Kalustetalo valitti markkinaoikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen6.11.2023 08:52:10 EET | Tiedote
Markkinaoikeus lievensi elokuussa Maskun Kalustetalo Oy:lle määrätyn seuraamusmaksun 300.000 euroon kuluttaja-asiamiehen hakeman miljoonan euron sijaan. Maskun Kalustetalo oli tyytymätön MAO:n päätökseen ja valitti seuraamusmaksupäätöksestään 29.9.2023 korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Kyselytutkimus: suomalainen sisustaja ostaa tarpeeseen, asioi myymälässä, ei kuuntele muita eikä ole kiinnostunut trendeistä13.9.2023 10:00:59 EEST | Tiedote
Maskun Kalustetalo selvitti suomalaisten kuluttajien huonekalujen ja sisustustarvikkeiden ostamiseen liittyviä tottumuksia ja toiveita. Taloustutkimuksen kanssa toteutettu Suomalaiset huonekaluostajina 2023 -tutkimus luo kuvan suomalaisista sisustajina sekä valottaa kuluttajien rahankäyttöä ja ostokäyttäytymistä.
Kuluttaja-asiamiehen Maskun Kalustetalolle ehdottama seuraamusmaksu lieveni markkinaoikeudessa30.8.2023 16:28:27 EEST | Tiedote
Markkinaoikeus on 30.8.2023 antamallaan päätöksellä vahvistanut Maskun Kalustetaloa koskevan syytteen harhaanjohtavasta markkinoinnista ja lieventänyt yhtiölle määrätyn seuraamusmaksun 300 000 euroon kuluttaja-asiamiehen hakeman miljoonan euron sijaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme