Snabbspårvägen lockar företag, bostadsbyggande och investeringar till Esbo

Dela

Esbo blir en spårvagnsstad. Den nya snabbspårvägens linje 15 börjar köra mellan Kägeludden i Esbo och Östra centrum i Helsingfors lördag 21.10.

Provkörning av snabbspårvagn. I förgrunden syns spår och i bakgrunden byggnader i rödtegel.
Provkörning av snabbspårvagn i Otnäs. Snabbspårvägen, linje 15, börjar trafikera mellan Kägeludden och Östra centrum lördag 21.10. Esbo stad

Snabbspårvägen är inte bara ett trafikmedel, den påverkar också markanvändningen och stadens struktur. Snabbspårvägen är mer beständig än busslinjerna. Därför attraherar den företag och investeringar.

”Snabbspårvägen lockar företag och investeringar. Det märks i Kägeludden, Otnäs och Alberga. Det är också ett viktigt regionalt projekt”, konstaterar stadsmiljödirektör Olli Isotalo.

”Företag och bostadsbyggare är intresserade av ett gott läge i kollektivtrafikens knutpunkter. I Esbo kan man byta från snabbspårvägen till metron i Kägeludden och Otnäs och till tåget i Alberga. Vid snabbspårvägen lönar det sig att bygga täta centrum med omfattande tjänster, säger stadsplaneringsdirektör Torsti Hokkanen.

Staden har utarbetat många detaljplaner som reglerar markanvändningen längs snabbspårvägen sedan man beslutade att bygga den i juni 2016. Detaljplaner har gjorts i synnerhet för Kägeludden, Otnäs och Alberga.

Staden har planlagt för 400 000 kvadratmeter nya bostäder och 100 000 kvadratmeter nya lokaler längs snabbspårvägen i Esbo sedan beslutet att bygga den.

Staden uppskattar att folkmängden längs snabbspårvägen i Esbo ökar med 15 000 invånare fram till år 2040. I Otnäs och Kägeludden blir ökningen störst, 10 000 invånare. Arbetstillfällena i Otnäs och Kägeludden torde öka med över 4 000.

I Alberga och Bergans torde både befolkningen och arbetstillfällena öka med över 4 000 fram till år 2040.

Det byggs inget vid snabbspårvägen i Bredviken, ty Bredvikens Natura 2000-område har ett internationell värdefullt fågelbestånd.

Snabbspårvägen stöder stadens mål att Esbo ska bli klimatneutralt

Att flytta trafiken till järnväg, metro och spårväg är ett effektivt sätt att minska utsläppen. Stadens mål är att Esbo är klimatneutralt 2030. Snabbspårvägen har inga direkta utsläpp. Därför stöder den detta mål.

Snabbspårvägen, linje 15 ersätter busslinjen 550. När snabbspårvägen tas i bruk minskar avgasutsläppen från busstrafiken. Längs den snabba spårvägsförbindelsen finns det ett rikligt utbud av tjänster. Snabbspårvägen minskar behovet att använda egen bil.

Snabbspårvägen förbättrar den tvärgående kollektivtrafikens resekomfort, kapacitet och punktlighet.

Bildtext:

Provkörning av snabbspårvagn i Otnäs. Snabbspårvägen, linje 15, börjar trafikera mellan Kägeludden och Östra centrum lördag 21.10.

Kontakter

Bilder

Provkörning av snabbspårvagn. I förgrunden syns spår och i bakgrunden byggnader i rödtegel.
Provkörning av snabbspårvagn i Otnäs. Snabbspårvägen, linje 15, börjar trafikera mellan Kägeludden och Östra centrum lördag 21.10.
Esbo stad
Ladda ned bild
Kartan visar hållplatserna för spårväg 15 och var du kan byta till metro och tåg.
Snabbspårvägen, linje 15, har 12 hållplatser i Esbo. I Esbo kan man byta från snabbspårvägen till metron i Kägeludden och Otnäs och till tåget i Alberga.
Esbo stad
Ladda ned bild

Esbo är en anvarsfull och human föregångare med fem stadscentrum
och nätverksstruktur, där det är bra at bo, lära, arbeta och företaga
för alla och där invånaren kan påverka på riktigt.

Facebook

Twitter

Följ Espoon kaupunki - Esbo stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Espoon kaupunki - Esbo stad

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye